«Це не математика й не фізика, це про творчу хімію». Хореограф Ольга Семьошкіна про пластичні рішення опери Вишиваний. Король України

24 вересня 2021, 16:53

1 й 2 жовтня буде представлено проєкт Вишиваний. Король України. Прем'єра відбудеться у Харківському національному академічному театрі опери та балету ім. М. В. Лисенка /Схід OPERA.

В опері Вишиваний. Король України поєднаються унікальна музика, майстерне виконання солістів і хору та захопливе дійство. За хореографію у творчій команді проєкту відповідає Ольга Семьошкіна.

Відео дня

Семьошкіна понад 10 років працює головним балетмейстером у Національному академічному драматичному театрі ім. І. Франка, куди була запрошена Богданом Ступкою. У її творчому доробку десятки успішних хореографічних постановок. Розпочала свій творчий шлях до театру зі спортивної акробатики. Вона досконало вивчила режисуру та хореографію, навчаючись у кращих французьких майстрів в Academy for Performing Arts.

Ольга Семьошкіна (Фото: надано пресслужбою)
Ольга Семьошкіна / Фото: надано пресслужбою

Що вас передусім вразило у постаті Вишиваного?

Вразило те, що він, будучи спадкоємцем імператорської родини, визнав серцем і душею іншу країну, яку назвав своєю, і повністю присвятив їй життя. Вразило те, як він закохався в нашу культуру, нашу природу, прийняв все це, як свій особистий код. Ми багато сьогодні захоплюємося психологією, але мало розуміємо, що таке прийняти, зробити вибір. Не так багато особистостей, які подолали шлях самоідентифікації. Люди проживають життя, не розуміючи, навіщо жили. Вишиваний прийняв іншу країну, прийняв народ, його менталітет і віддав життя за ідею. Впевнена, він розумів, яка доля на нього чекає. Такий фаталізм властивий непересічній шляхетній особистості. Відмовитися від благополуччя заради ідеї. Погодьтеся, не кожен на таке здатний.

Що особливо захоплювало під час творчого процесу?

Мене запросили долучитися до створення проєкту як хореографа. З Ростиславом Любомировичем (режисер опери — Ростислав Держипільський, генеральний директор і художній керівник Івано-Франківського національного академічного драматичного театру ім. Івана Франка — ред.) домовилися, що шукаємо для кожної сцени пластичні рішення. У сучасному світі танець перетворився на історію, яка має розкрити нові виміри. Мова не про класичні балетні номери, як у Ромео і Джульєтті. В опері хореографія не може бути самодостатньою. З першої секунди було вирішено, що ми будемо шукати пластичні форми існування для кожного виконавця, хора и балету, солістів, щоб відкрити ще більше простору.

Як на творчі експерименти відгукується колектив?

Колектив прекрасний! На репетиції на сцені перебуває 90 осіб, час обмежений, але ми багато встигаємо! За одну репетицію відпрацьовуємо дві-три сцени. Музика опери Вишиваний. Король України оригінальна, достатньо складна і не ритмічна. А люди звикли до певного ритму. Ритм ми створюємо всередині сцени, ми його просто придумаємо, щоб доповнити та збагатити матеріал. Ми не йдемо за сюжетом, прописаним у лібрето Сергієм (Сергієм Жаданом — ред.). Наша задача — доповнити матеріал та зробити його об'ємним. Це й є сучасний театр.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Тобто опера Вишиваний відзначається великою низкою експериментів?

Так, абсолютно! Для них прийшов час. Я дуже люблю оперу. Протягом останніх десяти років спостерігаю, як змінюється естетика, як формується сучасна оперна думка, як автори дозволяють собі створювати всередині відомих матеріалів невідомий новий простір. Наприклад, у прагненні до естетичної і концептуальної єдності вистави сучасний корифей балету Стефано Пода, автор геніальної оперної вистави Фауст, завжди виступає не тільки як режисер, хореограф, але і як художник-постановник, художник по костюмах, художник по світлу.

Ще мені дуже подобається, що театральні режисери зайшли сьогодні на територію опери й створюють абсолютно своє бачення.

Ми теж зайшли зі своїм проєктом на цю територію. Я люблю створювати нові виміри, нові світи, промовляти сучасною мовою, яку б почула і моя донька, яка належить до покоління нинішніх двадцятирічних. Їхня мова більш імпульсивна, ніж мова послідовних розмірковувань всередині будь-якої теми, до якої звикла українська культура.

У нас склалася справжня команда, кістяк якої працює разом понад десять років: з Ростиславом Любомировичем понад вісімнадцять, з Олесею Головач (художниця-постановниця — ред.) — понад десять років. Але є ще магія творчості: наскільки ми, митці, є включеними одне в одного; наскільки ми занурюємося всередину матеріалу, що він дозволяє собі розкритися в нас. Це не математика й не фізика, це про творчу хімію.

На який резонанс ви як член великої команди чекаєте від цього проєкту в Україні та в світі?

Напевне, п’ятдесят відсотків будуть кричати, що це не арт-платформа, інші будуть переконувати, що це прорив. Якщо думати про резонанс, то сам проєкт націлено на створення іншого простору.

Наш продукт народжується, він на етапі створення. Звичайно, легше аналізувати, коли проєкт готовий. Те, що ми намагаємося усіма ключами створити, не є стандартним для України. А який буде резонанс — побачимо, почуємо! Коли достатньо професіональної любові в команді, переконана, матеріал створюється якісний.

Мирослава Макаревич спеціально для nv.ua

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо НВ
X