«Ми розраховуємо тільки на тріумф!». Керівник проєктів Схід Opera Ігор Тулузов розповів про створення опери Вишиваний. Король України

21 серпня 2021, 09:30

Харківський національний академічний театр опери і балету ім. М. Лисенка/Схід Opera (ХНАТОБ) став партнером та реалізатором проєкту Вишиваний. Король України.

Трохи більше ніж за місяць, 1 та 2 жовтня, відбудеться довгоочікувана прем'єра опери Вишиваний. Король України (через пандемію дата може уточнюватися). Про театр як творчу лабораторію масштабного оперного проєкту розповідає Ігор Тулузов, заслужений діяч мистецтв України, перший заступник генерального директора ХНАТОБу.

Відео дня

ДОВІДКА ПРО ТЕАТР: Харківський національний академічний театр опери і балету ім. М. Лисенка/Схід Opera (ХНАТОБ), заснований у 1925 році, — один із найстаріших вітчизняних музичних театрів. Його сцена є однією з найбільших у Європі — 270 кв. метрів. На харківській оперній сцені свого часу виступали Ф. Шаляпін і М. Баттістині, А. Нежданова і Л. Собінов, І. Козловський, Б. Гмиря, З. Гайдай, М. Гришко, І. Паторжинський, М. Литвиненко-Вольгемут та багато інших. За останні чотири роки у театрі було здійснено близько 30 прем'єр.

@пресслужба
Фото: @пресслужба

— Які факти зі славної історії ХНАТОБу варто знати українцям?

- Для будь-якого театру головними, топовими подіями є вистави, котрі викликали та викликають значний резонанс. У житті ХНАТОБу можна виділити три періоди, коли народжувалася максимальна кількість непересічних вистав.

По-перше, від середини 1920-х до 1934 року — так би мовити, «столичний» період, коли у Харкові працювало чимало видатних майстрів світового рівня. Другий злет театру припадає на 1960−70 роки.

І сьогодні ХНАТОБ знову у центрі уваги музично-театральної громадськості через наші сучасні експериментальні постановки. Ми представили абсолютно неординарну версію опери П. Чайковського Мазепа, яка увічнила пам’ять усіх, хто у різні часи боровся за Незалежність України. Оперний спектакль Любов до трьох апельсинів з блиском переміг у своїй номінації Всеукраїнського театрального фестивалю-премії GRA-2020.

Дуже схвально вітчизняна та європейська публіка сприйняла Лебедине озеро. Water Fantasy. Це неймовірно складна для виконавців феєрична фантазія на воді, зроблена на основі найвідомішого балету Чайковського. Аналогів цій постановці у репертуарних оперних театрах світу просто немає! Спартак — наймасштабніша постановка нашого театру, гідна кращих сцен світу. І попереду довгоочікувана прем'єра опери Вишиваний. Король України.

— Ви були одним з ініціаторів створення нової академічної опери про Вишиваного. Що стало імпульсом?

— Ідея народилася спонтанно. Про особу ерцгерцога Вільгельма фон Габсбурґа-Лотаринзького — Василя Вишиваного я вперше дізнався від бізнесмена Всеволода Кожемяка. Трохи вивчивши біографію Вишиваного, зрозумів, що його постать є індикативною в розумінні взаємин України та Європи, причому і в політичному, і в культурологічному сенсах. Саму ідею написати оперу на тему життя Вишиваного висловив Всеволод, він же і запропонував Сергію Жадану написати лібрето.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Мені ця ідея дуже сподобалася, і ми спільно почали шукати можливості для її реалізації. Слід зазначити, що написання опери — складний і дуже трудомісткий процес. Створення повноцінного академічного музичного полотна вимагає цілого набору специфічних знань, і він істотно відрізняється від створення мюзиклів, оперет, рок-опер і тим більше від естрадної та поп-музики.

Нашим композитором стала Алла Загайкевич. В результаті було створено приголомшливий культурно-євроінтеграційний проєкт, який, без сумніву, стане певним трендсеттером. Це повністю український продукт — музика, лібрето, режисура, сценографія. І мені приємно акцентувати, що постановку здійснює найдинамічніший оперний театр України — наш Харківський національний академічний театр опери та балету ім. М.В. Лисенка / Схід Opera, форпост національної культури на Сході України.

@пресслужба
Фото: @пресслужба

— Ви звернулися з пропозицією створити сучасний академічний твір до відомого представника бізнесу. Чим надихає цей досвід співпраці представників культури та бізнесу? Як впливає на відродження традицій меценатства?

— Питання самого існування академічної культури, а також ролі держави, суспільства і бізнесу в її підтримці є дуже багатовимірним. А нині ще й досить болючим. Весь культурний цивілізований світ витрачає величезні кошти на збереження академічних культурних традицій як базових фундаментальних цінностей світової культури. Цей культурний пласт не супермодний і не може бути ринково самодостатнім.

Україна багата чудовими прикладами меценатства. Для Харкова понад сто років тому багато зробили Алчевські та Терещенки. Величезна кількість проєктів було реалізовано за їхні кошти та за їхньою участю. Відродження меценатства в сучасних умовах — питання складне через різні причини. Проте останнім часом приклад навіть нашого театру додає оптимізму.

Ми створюємо дедалі успішні проєкти, спираючись на допомогу новітніх меценатів: Вадима Мороховського, Дениса Парамонова, Юрія Грувера, Ангеліни Радіонової, Сергія Політучого. За їхньої підтримки театр реалізував серію потужних проєктів.

Одним з яскравих представників когорти соціально відповідальних бізнесменів є Всеволод Кожемяко — меценат, волонтер, громадський діяч, почесний консул Австрії в Україні.

Спонсорування опери — це дуже непростий процес. По-перше, він досить капіталомісткий: включає оплату прав на продукт, оплату запрошеним членам постановчої групи, плюс плату праці і матеріалів для роботи постановчої частини, а це пошиття костюмів для понад 200 осіб (солісти, оркестр, хор), створення декорацій, закупівля необхідного обладнання та багато іншого. Все це коштує дуже й дуже дорого. Саме тому так важливо, що у фінансуванні масштабних проєктів бере участь соціально відповідальний бізнес.

За витратами, приміром, Вишиваний. Король України є одним з найбільш капіталомістких оперних проєктів, які будь-коли реалізовувалися в Україні. Користуючись можливістю, хочу подякувати продюсерці опери Олександрі Саєнко, яка є не тільки мотором цього проєкту, але й успішно вирішує непрості питання координації дій інвестора, театру і творчої команди. Це, до речі, теж одна з важливих особливостей сучасного меценатства — наявність тандему інвестора і продюсера. У нашому випадку нам дуже пощастило.

— З якими викликами у творчій кухні зустрівся театр під час реалізації проєкту Вишиваний. Король України?

— Для трупи театру опера Алли Загайкевич — це, безсумнівно, творчий виклик. Сучасна музика, одним з яскравих представників якої є композиторка, буває незвичною для академічного виконання. Тому дуже важливим етапом для нас було заглибитися в матеріал, усвідомити творчі задумки, драматургію проєкту.

Для Алли це теж новий досвід, тому я дуже вдячний нашим творчим керівникам — головному диригенту Дмитру Морозову і головному режисерові Армену Калояну, які, не будучи постановниками вистави, взяли активну участь в її підготовці. Крім того, було дуже важливо, що і Алла Загайкевич, і диригент-постановник Юрій Яковенко, і хормейстер-постановник Олексій Чернікін на етапі підготовки активно співпрацювали, вносили корективи в музичний матеріал, спільно налаштовували наших солістів і хор на активний творчий процес.

Безсумнівно, професійний рівень нашої трупи дозволяє вирішувати будь-які завдання, і цей творчий виклик стане новим етапом зростання Харківської опери. Окремим питанням є сценографія. Наша сцена — одна з найбільших у Європі, має непрості сценічні особливості, але дуже провокує використати дивовижні можливості. Як кажуть художники і режисери, нашу сцену треба відчути.

Ті неординарні рішення, які запропонував режисер-постановник Ростислав Держипільський, повною мірою можуть бути в Україні реалізовані тільки на сцені нашого театру. Вже придбана унікальна сценічна конструкція для цієї вистави, її ширина становить 14 м, висота — 7 м, а глибина — близько 12 м. Металеві яруси, на яких будуть розміщуватись хорові групи, здатні витримувати до 60 осіб. До неї призвичаймо й технічних працівників, й артистів. Отже ми сьогодні опановуємо дуже багато нового. І жодних сумнівів, наші досвід і професіоналізм, помножені на творче натхнення, дозволять нам вирішити будь-які завдання!

— На який резонанс з усією творчою командою ви чекаєте від нової опери?

— Чесно? Ми розраховуємо тільки на тріумф! (Усміхається.) Цей проєкт дійсно є подією не тільки в українській, але й, вірю, в європейській культурі. Я переконаний, що він стане не тільки новим етапом розвитку українського оперного мистецтва, але й впевнено увійде у складний європейський музичний простір, а потім й у світовий.

Редактор: Юлія Найденко
Показати ще новини
Радіо НВ
X