«11 вересня в Україні кожен день». Як креативники чинять спротив російській агресії та пропаганді — інтерв'ю з Ольгою Ель Рай

21 липня, 18:13
Ексклюзив НВ
Головна координаторка проєкту Креативні сили України Ольга Ель Рай (Фото:Olga El Ray/Facebook)

Головна координаторка проєкту Креативні сили України Ольга Ель Рай (Фото:Olga El Ray/Facebook)

Автор: Алла Кошляк

Креативні сили України — спільнота, яка об'єднала понад 30 тисяч діджитал-фахівців, що з перших днів повномасштабного вторгнення Росії воюють на інформаційному фронті.

Відеомейкери, копірайтери, ілюстратори створюють професійний контент і поширюють його, щоб протидіяти дезінформації, психологічно тиснути на ворогів і підтримувати союзників.

Відео дня

Як креативники України об‘єдналися та що роблять для перемоги, в інтерв'ю Радіо НВ розповіла головна координаторка проєкту Ольга Ель Рай.

https://www.youtube.com/watch?v=UpUx21kCjB0

— Про що проєкт Креативні сили України? Чи могли би ви розповісти, чим займаєтесь?

— Креативні сили України — це громадське об'єднання творчих людей, які не можуть просто так дивитися, що в Україні відбувається війна, які відчувають у собі сили чинити спротив російській агресії та пропаганді. Креативні сили були створені з перших днів війни. І до сьогодні ми активно працюємо для того, щоб поширювати правдиву інформацію про Україну у світі.

Сьогодні в кожного з нас є своє маленьке медіа або багато своїх медіа — це Facebook, Instagram, Twitter, Youtube. Ми можемо поширювати цю інформацію для українського глядача українською мовою, для закордонного — англійською мовою. Яку мову знає людина, такою мовою вона може це робити.

Ми створюємо креативи — фото, відео, дизайн, щоб донести ключові меседжі про Україну. Чим більше ми тиснемо на європейське суспільство, чим більше вони бачать всі ті терористичні акти, які відбуваються сьогодні в Україні, тим більше є пакетів санкцій, допомоги, зброї тощо. А зброя сьогодні для України — це ключовий фактор нашої перемоги.

Тому Ukraine now — це те, що сьогодні мусить звучати по всьому світу кожен день. Ми знаємо: щойно спадає інформаційний тиск — порожніють склади з допомогою і світ починає жити зовсім іншими новинними приводами. А ми хочемо, аби допомога Україні продовжувалася до повної перемоги і щоб ця перемога настала якомога швидше.

— Як з’явилася ініціатива? Скільки людей ви об'єднали? Це якась одна команда, яка працює з найпершого дня разом, чи динамічно колектив змінюється?

— Креативні сили розвиваються. У перший день, коли ми всі прокинулися о п’ятій годині від вибухів… Я пов’язана з медіа, бо працювала і працюю як продюсер рекламних роликів, анімації. І я знаю як працювати з увагою. Працювала також журналістом, розуміюся на цьому. І для мене одразу стало очевидно, що буде інформаційний фронт.

Першою природною реакцією нашої команди було створити Креативні сили для того, щоби протидіяти ворогу на інформаційному фронті. Я не знаю, чи ми були першими, але тоді такого ще не було. Це був перший день війни і це була природна реакція спротиву російській пропаганді, їх «спецоперації» і всім іншим фейкам, що українська влада здасться тощо. Цим всім фейкам, які тоді поширювалися, треба було терміново протидіяти. І це те, чим ми займалися.

На перших етапах Креативні сили розширювалися дуже швидко — було десь 40 тисяч людей. Зараз більше 30 тисяч людей. Частина творчих людей уже пішла працювати, а частина [залишилася]. Ми всі працюємо на своїх роботах.

Креативні сили — це повністю волонтерський проєкт, абсолютно благодійний. Зараз 33 тисячі людей кожного дня створюють контент. Ми допомагаємо фондам створювати якісь інстаграми, фейсбуки, вести соцмережі, створювати відео, сайти… Ми наче великий продакшен, який є на підхопленні: якщо щось комусь потрібно — будь ласка, звертайтеся, ми відкриті для співпраці. Для перемоги ми зробимо нашими руками все, що можемо.

— Як до вас можна долучитися тим креативникам, які ще цього не зробили? Куди звертатися, яку роботу вони потім мають робити?

— Ви можете де завгодно, наприклад, в телеграмі написати Креативні сили України українською мовою і обов’язково нас знайдете. Також нас можна знайти на ютубі, просто в гуглі…

З одного боку, ми допомагаємо своїми силами державі, але з іншого — я прекрасно розумію, що людям теж дуже сильно потрібна підтримка. Як говорив Сунь Цзи: «Біда приходить тоді, коли люди перестають займатися собою, коли забувають про себе, про свій розвиток».

Сьогодні прилітає якась ракета, а креативні люди дуже чутливі. Це може бути «випадання» на кілька днів у переживання цього жаху. Тому ми як очільники Креативних сил України розуміємо, що нам також треба всередині Креативних сил підтримувати людей.

Ми робимо безкоштовні майстер-класи, марафони… Зараз іде вже третій марафон, який називається Сто днів перемог. Кожного дня я даю спеціальні завдання, направлені на особисті перемоги, які допомагають людям пережити всі ці трагедії і продовжувати працювати, допомагати, донатити тощо. Все, що потрібно робити просто зараз, — не зійти з розуму, залишитись в адекваті. Майже всі креативники працюють на закордон, тому це ще заведення грошей до України, тому це дуже-дуже важлива місія. До марафону також можна приєднатися безкоштовно.

— Розкажіть трішки докладніше, як цей марафон відбувається? Які завдання ви даєте, що допомагає людям триматися?

— Марафон теж можна знайти в телеграмі, називається Сто днів перемог. Насамперед, це велике ком’юніті — близько 10 тисяч людей, які кожного дня цей марафон проходять, дивляться.

Кожного дня ми маємо мінімум п’ять перемог написати в чат і підтримати одне одного, поспілкуватися, поставити якісь запитання. Це сильне ком’юніті. І звичайно, що з нього виникають якісь партнерства, зв’язки: люди між собою самі об'єднуються, дають одне одному підтримку, користь.

Друге — це мої подкасти. Я кожного дня записую від п’яти до 20 хвилин аудіо з завданням, що ми робитимемо сьогодні, до яких результатів мусимо прийти. Зазвичай це стосується розвитку у креативі — те, що допомагає людям сьогодні або перейти у креативну професію, або працювати ефективніше у креативній професії. Бо чим ефективніші сьогодні українці, тим швидше перемагає Україна.

Як говорили древні, знання потрібні, щоби дія стала скарбом.

— Ви дуже слушно зауважили: коли трапляються якісь жахливі новини, творчі люди дуже сильно на це реагують і першою реакцією є заціпеніння. Чи є у вас якийсь лайфхак, як себе з цього стану витягнути? Як змусити себе, умовно, встати з ліжка, перестати дивитись у стелю, бо ти настільки шокований тим, що відбувається навколо, що не можеш робити нічого і про якесь натхнення, якісь творчі плани не йдеться взагалі?

— Просто супер запитання. Не лише війна, а будь-який серйозний стрес призводить до того, що людина ціпеніє, у неї є бажання закритися, сховатись у якийсь куточок, кудись у підвал, в підземелля. І це добре, якщо є повітряна тривога — тоді ми одразу йдемо в укриття. Але якщо повітряної тривоги немає, то потрібно не затискатися, а навпаки відпустити себе і йти не від людей. Коли ти в такому стані йдеш до людей, ти відкриваєшся, говориш, що важко, то люди в ком’юніті тебе підтримують і ти вже відчуваєш, що не сам, що не тільки ти це відчуваєш — вся Україна це відчуває. Це просто безцінно. І, звичайно, підписатись на один телеграм-канал, у якому ви дивитиметеся новини, щоби вас не атакували з усіх боків, бо так реально можна поїхати головою. Це неефективно.

Тривога — не дорівнює любов. Ми всі хочемо потурбуватися про наших рідних. І нам здається, якщо ми хвилюємося, демонструємо це, ще й довго це все відбувається, то це ніби любов. Але тривога — це тривога, а любов — це любов. Якщо ми подумаємо, як би ми хотіли, щоб наші батьки реагували, то навряд чи це була б тривога. Навпаки, ми відчуваємо тривожний стан, коли люди довкола тривожаться. Тому, так, ми приймаємо, що таке є, але стараємося бути в адекваті.

— Якщо говорити про проєкти, які вже реалізовані Креативними силами України, можете розповісти про найбільш знакові, масові, які на закордонну аудиторію швидше мали найбільший вплив?

— Ми займаємося цим кожен день, постійно щось створюємо. Ми робили всілякі кампанії, які стосуються зовнішньої реклами. Наші ролики виходили десь на площах, коли це було актуально, забирають телеканали.

Ми є продакшеном — не агенція, не медіабаєр. Але якщо до нас приходить медіабаєр і просить щось зробити, то ми завжди це робимо. Це агенції знають показники, а ми їх не можемо знати, тому що ми тільки створюємо креатив. А що з ним роблять далі… Я точно знаю, що це сотні статей, сотні відеороликів, це десятки каналів, які показували ці ролики. Це десятки фондів, із якими ми співпрацюємо кожного дня. Ми просто не ведемо статистику.

— Хотіла запитати вас про tone of voice — в якій манері чи в якому форматі варто розповідати про Україну так, щоб нас почули? Час від часу від закордонних журналістів чую, що коли українці дуже емоційно і навіть агресивно пояснюють про те, що відбувається, то їх не чують саме через цю надмірну емоційність. Звісно, нам болить, у країні війна, нас переповнює ненависть. Але, умовно, західний глядач не сприймає інформацію без спокійних, раціональних аргументів, тому не дослухається до того, що ми говоримо, якщо ми робимо це істерично.

— Я також із цим стикалася ще з перших днів війни. Ми зі своєї роботи знаємо таку річ як цільова аудиторія. І чим чіткіше ми потрапляємо в цільову аудиторію, чим пряміше ми говоримо з нею її мовою, тим краще вона нас чує. Тому дуже часто запитують: а чому контент потрібно створювати англійською мовою? Ну тому, що українці і так знають, що відбувається, у нас це кожного дня на всіх шпальтах. А закордонний глядач найчастіше не розуміє української мови, тому ми мусимо створювати [контент] його мовою.

Найкраще — говорити мовою фактів, це універсальна мова. Емоції - це прекрасно, але якщо ми створюємо якийсь контент, він мусить влучати в ціль. Немає сенсу просто стріляти цим контентом, важливо, щоби він вражав ціль. Для цього він мусить бути з фактажем.

— Чи є якісь візуальні символи зараз про Україну, які найчастіше ви використовуєте у своїй роботі, які найкраще доходять до аудиторії? Що символізує Україну нині?

— Для західного глядача?

— Так.

— Звичайно, є велика кампанія Be brave like Ukraine. Це те, що вони бачать. Але є одна проблема. Наприклад, я була за кордоном кілька днів — поспілкувалась із волонтерами, з різними фондами. Була вражена тим, що вони говорять, що в Україні і так усе добре. «Вони дуже сміливі, перемагають, зброя є, все є, можна keep calm — розслабитись». Це велика проблема — вони не розуміють того жаху, який тут відбувається.

— Думають, що ми самі впораємося?

— Так. Тому ми бачимо такі штуки, що, наприклад, Європейський Союз дав допомогу Україні, але й Росії заплатили за їх енергоносії релевантну суму. І це просто розриває серце, тому що ми прекрасно розуміємо, куди ті гроші будуть спрямовані - на чергові ракети, озброєння. А чому так? Та тому що думають, що Україна і так впорається.

Якщо б вони знали, що завтра Росія буде біля їх кордону після цього траншу, то вони би такого не робили.

Для мене це дуже серйозний показник. Я б хотіла, щоб вони кожен день бачили, що це терористичні акти і 11 вересня, яке в Україні кожен день. Це ключовий символ, який би я хотіла донести. Другий ключовий символ: те, що зброя — це щит, а не інструмент вбивства. Часто дискутують, чи давати Україні зброю, бо зброя — це смерті…

— Мовляв, це конфлікт навпаки веде до ескалації. Є ж такі голоси багато де в Європі.

— Є, з цим варто боротися. Креативні сили хочуть донести, що зброя — це щит, який захищає мирне населення, цивільних людей, яких просто нещадно вбиває Росія взагалі ні за що. І зброя — це щит, зброя — це перемога не тільки України, а всього цивілізованого світу. Це той ключовий меседж, який ми транслюємо зараз.

Ця публікація створена НВ за підтримки ІСАР Єднання у межах проєкту «Ініціатива секторальної підтримки громадянського суспільства», що реалізується ІСАР Єднання у консорціумі з Українським незалежним центром політичних досліджень (УНЦПД) та Центром демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) завдяки щирій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID). Зміст матеріалу не обов’язково відображає погляди ІСАР Єднання, погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду США.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X