Мрія на мільйон. Рецензія на українську спортивну драму Пульс

25 липня 2021, 11:25

В український прокат вийшов фільм Пульс — перша спортивна драма в українському кіно його сучасного періоду.

Валерій Мирний

кінооглядач НВ

Більш того, перед нами історія біографічна: в основі сюжету стрічки лежить випадок з життя Оксани Ботурчук - української легкоатлетки, неодноразової призерки Паралімпійських ігор.

Відео дня

Для режисера Сергія Чеботаренка, який вийшов зі світу реклами і музичних кліпів, Пульс - повнометражний дебют. І в цьому чисто американському жанрі він відчуває себе вільно. Але є у фільму і одна серйозна проблема - слабкий сценарій. На щастя, вона стає помітною починаючи з другої половини картини.

1. Сюжет

Невелике містечко на березі річки. Типова сім'я (мама, тато, молодша і старша дочки) з її типовими проблемами: молодша наполегливо хоче плеєр, старша - бігати, а не грати на віолончелі, батьки з усіх сил і терпіння намагаються з усім цим впоратися.

Тільки поступившись старшій в її прагненні до легкої атлетики, родина потрапляє в аварію. Виживають всі, але Оксана (бігунка) отримує травму голови і практично повністю втрачає зір. Мрії про олімпійське золото розбиваються об випадок. Наслідки якого Оксана, за допомогою близьких і своєї волі до самореалізації, умудриться подолати.

Дівчина буквально вигризає у житті спочатку звання КМС, а потім і квиток на Паралімпіаду.

Кадр з фільму Пульс
Фото: Кадр з фільму Пульс

2. Сценарій, драматургія

Фільм Пульс - представник умовно другого покоління умовно українських блокбастерів, окремого сегмента нашого кінематографа, з яким у наших кінематографістів (на відміну від авторського кіно, з яким у нас все, навпаки, добре) спостерігаються великі проблеми.

Так ось картина Чеботаренка одна з тих, що знаменує позитивне зрушення. Тут все ще багато проколів, але замість того, щоб торкатися всього фільму, вони сфокусувалися. В даному випадку на його сценарії. Уже, з одного боку, добре. З іншого - тямущих сценаристів, здатних написати велику історію для масового глядача, треба, звичайно, ростити.

Спираючись на придуманий американцями сюжетний каркас (тут можна згадати хоч ту ж Крихітку на мільйон Іствуда), автори фільму Пульс зробили надто сильний акцент на головну героїню і підпорядкували її шляху всіх інших персонажів. Зроблено це було даремно, оскільки потенціал у другого плану тут є.

В першу чергу це стосується сестри Оксани, Олени, на погляд здалеку - важкого підлітка, а при більш детальному розгляді - близької родички з серцем на місці. Ще не пощастило майбутньому чоловікові Оксани, Сергію. Простакуватому і відданому хлопцеві не вистачило пари окремих сцен. Можна було б їх придумати і батькові дівчини.

Зіграні хорошими артистами, ці персонажі залишилися недорозказаними і як наслідок у фільмі вони носять чисто функціональний характер. Кажучи цинічною мовою, виглядає так, ніби Оксана використовує їх для досягнення своєї мети.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Проте в експозиції, тобто в першій частині картини цього дисбалансу не відчувається. Перед нами поступово розгортається історія, хай проста (це далеко не завжди гріх), але видно, що близька, і яка як наслідок зачіпає за живе.

Оксана постає в ній людиною важкою, неконтактнрю, навіть зарозумілою, але цілеспрямованрю і безумовно талановитрю. У ній, на відміну від її батьків, помістилися і бажання вирватися у великий світ, і не зрадити своїй мрії. У якийсь момент починає здаватися, що Оксана не зупиниться ні перед чим, щоб досягти свого. Приблизно на цьому етапі відбувається аварія. І стає вона не стільки підніжкою долі, скільки уроком, завдяки якому дівчина поступово починає помічати люблячих її людей навколо.

Далі у фільму змінюється темп, що має сигналізувати про підвищення ставок і зростання напруги. Але у відсутності "м'яса" (читай сценарної різноманітності, додаткових сцен), оголюється сюжетний каркас, і стрічка стає більше схожа на перерахування фактів з біографії. Ось тренування, ось КМС, ось сльози, ось Токіо, ось фальшива у своїй формальності заключна промова Оксани.

Напрацювання першої частини фільму потихеньку врізаються в сценарій, який став байдужим і лінивим.

Кадр з фільму Пульс
Фото: Кадр з фільму Пульс

3. Картинка і актори

При цьому з візуальної точки зору до картини Чеботаренка особливих претензій немає. Перед нами кіно з чудовою операторською роботою (Юрій Король, який працював над Кіборгами і Захаром Беркутом), з переважно доречними прольотами камери над містами, які дають фільму потрібне повітря і масштаб. Та й взагалі зі смаком у Пульсу все в порядку.

Те ж саме стосується і артистів. Як вже говорилося не всім пощастило з розвитком їхніх персонажів, але кожен тут бачиться на своєму місці. Починаючи з ніби відразу ж надламаної Наталії Бабенко і закінчуючи Лілією Ребрик, яка символізує байдужість системи.

Сучасний саундтрек покликаний підкреслити безчасовість історії. Неминуче поки що зло - джинса - звичайно, ріже око.

Кадр з фільму Пульс
Фото: Кадр з фільму Пульс

Пульс - вердикт НВ

7/10

В результаті Пульс - зворушлива історія про подолання себе і про те, які бонуси можуть бути отримані на цьому некомфортному шляху. Ось цей мотив, ідею в стрічці видно не озброєним оком. І завдяки цій ідейній ясності, а ще зображенню, акторам і першій (хорошій) половині можна сказати, що фільм Чеботаренка служить виключно добру.

Пульс

2020 рік

Україна

Режисер - Сергій Чеботаренко

У головних ролях: Наталя Бабенко, Вікторія Левченко, Сергій Лузановский, Наталя Доля, Олександр Кобзар і інші.

Показати ще новини
Радіо НВ
X