10 головних уроків за останні 10 років

8 січня 2020, 17:43
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Ми повинні навчитися керувати своєю увагою і регулювати свої відносини з соцмережами

О, так, настав цей момент. Момент, який буває лише кілька разів за наше доросле життя. Момент, який є абсолютно довільним, і важливість якого вигадана заради того, щоб складати клікабельні заголовки на кшталт цього.

Відео дня

Правильно, це кінець десятиліття.

<...> Я зібрав 10 найважливіших уроків, які ми засвоїли за ці десять років. Чому 10? Тому що це десятиліття, недотепи! Послідовність!

Давайте почнемо.

Урок 1: досягнувши певного рівня, проникнення інтернету не об'єднує людей, а розділяє їх

На початку десятиліття ми ще були сповнені ідеалістичних поглядів на цукербергізм і вірили, що поширення доступу в інтернет є за суттю своєю благою справою. Що за допомогою технологій ми могли б зблизити людей, допомогти їм стати більш терпимими до своїх відмінностей і що все людство могло б згуртуватися під єдиним великим прапором смішних мемів.

Загалом кажучи, проникнення інтернету — це радше плюс. Але в своєму несамовитому ідеалізмі ми випустили з уваги потенційні втрати та побічні ефекти <...>

Брати на себе відповідальність за те, що ми споживаємо — важке завдання

На жаль, схоже на те, що чим більше люди усвідомлюють все різноманіття думок, що існують у світі, тим сильніше вони прагнуть викорінити альтернативні погляди. Це безглузде зростання нетерпимості поширилося по всьому світу і всьому політичному спектру. Здається, немає нікого, хто не був би під його впливом.

Сьогодні, на початку 2020-х, у нас суперечливі відносини з соцмережами і потоками інформації. При тому що, на мій погляд, ми почали минуле десятиліття з необгрунтованого оптимізму щодо нових технологій, завершуємо ми його, охоплені необгрунтованим песимізмом. Дані про те, що соціальні мережі викликають відчуття тривожності та депресії, в кращому випадку непереконливі. Дослідження показують, що fake news втрачають свій вплив, і люди починають розуміти, що до чого. І, незважаючи на гадану дебілізацію населення, ми насправді читаємо більше книг, ніж будь-коли раніше. <...>

Я налаштований оптимістично з тієї простої причини, що соціальні мережі дозволяють нам дізнаватися про наслідки їх використання в режимі реального часу. Свого часу ми не здогадувалися про те, наскільки сильно нацисти і комуністи зловживали радіо, поки вони не знищили кілька мільйонів чоловік. Сьогодні варто комусь зробити щось хоча б частково варте осуду, як тієї ж секунди про це дізнається половина планети.

І хоча цей постійний осуд може виводити з себе і посилювати повсякденний стрес і роздратування, соціальні медіа, судячи з усього, є більш здатними до саморегуляції, ніж всі попередні види ЗМІ, і, отже, можуть принести світу велику користь у довгостроковій перспективі. Складність полягає в тому, що кожен з нас має навчитися регулювати свої відносини з соцмережами.

Урок 2: увага обмежена і крихка, і нею потрібно вміти керувати

Я думаю, що через кілька поколінь ми будемо озиратися на 2010-ті роки як на той історичний момент, коли ми як суспільство нарешті досягли межі насичення уваги. Я маю на увазі, що вперше в історії ми так перевантажені стимулами, що просто не в змозі їх всі обробити.

Це створює новий безпрецедентний комплекс проблем. Наприклад, зараз як ніколи важливо розвивати вміння свідомо обирати, що заслуговує на нашу увагу, а що — ні. Ми повинні виховати в собі дисципліну, яка не дозволить емоційній реакції на новини позбавити нас контролю над собою. Так само, як ми намагаємося не витрачати зайвого при покупці нового ноутбука або пари штанів, ми повинні проявляти скупість, витрачаючи свій час і увагу. Нам не відразу вдалося це усвідомити, але тепер ми це розуміємо.

Епоха телебачення привчила нас бути покірними споживачами. «Покажи-но мені щось яскраве і веселе, о, чудова коробко розваг». Але інтернет вимагає, щоб ми зайняли більш активну позицію. Брати на себе відповідальність за те, що ми споживаємо — і стримувати себе, коли ми надмірно захоплюємося цим споживанням — важке і нескінченне завдання. <...>

Урок 3: можливо, найголовніша зараз життєва навичка — здатність вчитися самостійно

У 2013 році економіст і блогер Тайлер Коуен написав книгу Середнього більше не дано. Доводи Коуена були прості: реалії 21-го століття роблять результат «переможець отримує все» більш імовірним, ніж у попередні епохи.

Він називає низку очевидних винуватців такої ситуації — стрімкий розвиток програмного забезпечення, монополізація певних ринків, переваги елітних мереж і так далі. А також вказує на одну неймовірно парадоксальну причину: інформацію.

Коли ми маємо в своєму розпорядженні обмежену інформацію, люди, які краще за інших засвоюють і обробляють цю інформацію (тобто найрозумніші або найпрацездатніші), отримують невелику перевагу. Всі володіють однаковою інформацією, проте одні використовують її краще, ніж інші.

Але коли обсяг інформації стає практично нескінченним, переваги ефективних способів її засвоєння й обробки зростають у геометричній прогресії. Мало того, що ви краще використовуєте ті самі дані, так ви ще й можете виявити, охопити і синтезувати набагато більше інформації, ніж інші, і зробити це набагато швидше.

Здатність навчатися швидко й автономно також має наростаючий ефект, додатково підсилюючи розрив. Чим більше ви засвоїте зараз, тим краще будете здатні вчитися й обробляти нові знання в майбутньому. І тому, якщо ви розвинете свою здатність до навчання — тобто навчитеся вчитися — у вас буде більше можливостей, ніж будь-коли раніше, досягти колосальних результатів.

Урок 4: у складні часи люди прагнуть простоти

Психологи давно зрозуміли, що ми за своєю природою не схильні формувати переконання, грунтуючись на істині. Замість цього ми формуємо їх таким чином, щоб підтримати почуття власної ідентичності та безпеки.

У кінці 2000-х існувала наївна віра в те, що якщо б люди були повною мірою поінформовані про те, що відбувається в світі, вони б формували більш правильні переконання і приймали кращі рішення. Ця впевненість наполегливо зберігається донині. Ті, хто її поділяє, особливо в питаннях політики, думають: «Якщо ми просто дамо їм більше інформації, вони змінять свою думку».

Але це припущення хибне. Сьогодні люди, здається, вкоренилися в своїх переконаннях більше, ніж будь-коли в сучасній історії <...>

Річ у тім, що необхідність справлятися з суперечливими думками або переживаннями — це стрес. Потрібні енергія і зусилля, щоб прийняти дві, здавалося б, протилежні ідеї, обидві з яких слушні. Психолог Леон Фестінгер назвав цей стан «когнітивним дисонансом» і заявив, що люди в будь-якому разі усунуть дисонанс, просто сліпо вірячи в усе, у що побажають вірити.

Одним з головних культурних трендів 2010-х років у всьому світі стало прагнення простоти. Це знайшло відображення в нашому політичному дискурсі, наших засобах масової інформації та наших розвагах. Саме з цієї причини Голлівуд продовжує штампувати по вісімнадцять версій одного і того ж кінокоміксу Marvel. У фільмах про супергероїв є чіткий поділ на добро і зло. Ви точно знаєте, хто в цьому світі хороший, а хто — поганий. До того ж, вам точно відомо, що всі вболівають за хороших хлопців.

Ці фільми — спосіб повернутися до тієї дитячої простоти, якої ми так прагнемо. Я багато писав про кризу зрілості в сучасному світі, і ця відраза до приголомшливої кількості складної інформації, ймовірно, є одним з її головних винуватців <...>

І якщо вже заговорили про фільми…

Урок 5: ми живемо в золотий вік мистецтва, навіть не усвідомлюючи цього

Приголомшлива кількість стимулів, що оточують нас сьогодні, відволікає від ще одного важливого факту: ми живемо в золотий вік мистецтва і творчості.

Бізнес-модель у світі мистецтва та розваг завжди була вкрай ієрархічною. Або ви були якоюсь невідомою співачкою, яка виступає за копійки в місцевому барі, або — Майклом Джексоном, що будує чортів парк розваг, щоб масштабніше висловити всі відтінки своєї педофілії. Середнього не було дано. Ви були або суперзіркою, або ніким.

А сьогодні немає майже нічого, крім середини. Я можу зайти в Spotify і миттєво відкрити для себе півдюжини маловідомих груп, що грають саме ту дивну музику, яка мені подобається… І ці маловідомі групи можуть як мінімум наполовину прогодувати себе своєю музикою. Я можу вийти в інтернет і запоєм дивитися закордонні документальні фільми. Здається, навіть у Голлівуді вперше за останні вісім років народилося кілька нових ідей. 2019 рік був справді чудовим роком для кіно!

Уже кілька років люди стверджують, що телебачення переживає новий золотий вік. У новий золотий вік потихеньку вступили видавництва — з рекордними продажами і відродженням паперових книг. При цьому мільйони книг було видано самими ж авторами, і запуск власного блогу сьогодні — це питання лічених секунд, а не годин або тижнів, як десять років тому.

Це найкращий час для того, щоб займатися мистецтвом. Якщо ви чогось варті, вам легше, ніж будь-коли, заявити про себе і завоювати визнання.

І це найкращий час для того, щоб насолоджуватися мистецтвом. Сьогодні воно дешевше і доступніше, ніж будь-коли раніше. Сьогодні як ніколи легко знаходити щось нове і підтримувати художників. І якщо ви небайдужі до хорошого мистецтва і розваг — для вас це найкращий час.

Далі буде

Публікується з дозволу автора. Повну версію читайте на markmanson.net

Републікація повної версії тексту заборонена

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X