Мистецтво онлайн. Як арт-ринок йде в мережу
Як з’ясувалося, віртуальна реальність може виявитися іноді набагато надійнішою, ніж фізична
Через пандемію коронавірусної інфекції, яка захлеснула весь світ на початку весни цього року, більшість культурних індустрій та арт-інституцій повністю перейшли в режим онлайн-роботи. Музеї та галереї пропонують відвідувачам альтернативні варіанти екскурсій: від фотодокументації і супроводжувальних матеріалів до 3D-турів виставками. Оперативно переносяться з реального фізичного простору у віртуальний фестивалі і заходи. Так 20-ту Бієнале сучасного мистецтва в Сіднеї, яку пандемія і супутні їй обмеження застали зненацька, було вирішено не скасовувати, а продовжити онлайн.

Що стосується арт-ринку, ситуація виявилася значно напруженішою. Першим арт-ярмарком, який потрапив під удар епідеміологічної ситуації, опинилася Art Basel у Гонконзі. Організатори не стали її скасовувати (як це трохи пізніше зробить Frieze New York) або переносити (як Art Cologne, Dallas Art Fair і, як з'ясувалося буквально щойно, основну Art Basel у Базелі). Замість цього Art Basel в Гонконзі було вирішено провести в онлайн-форматі. Безпрецедентна ситуація в історії світового арт-ринку, подивитися на результати якої дуже цікаво.
Цікаво якими будуть результати продажів Art Basel у Гонконзі, зокрема тому що, хоча віру в можливості нових технологій висловлюють поголовно всі, реальна статистика свідчить, що в питанні придбання мистецтва більшість демонструє консервативні настрої.
Згідно з The Art Basel and UBS Global Art Market Report 2020, відсоток онлайн-продажів мистецтва щодо загальної їх кількості в 2019 році склав 9% ($ 5,9 млрд загалом). Це означає, що стан справ за рік змінився мало: в 2018 році частка онлайн-продажів була точно такою ж. Водночас навіть ці продажі не можна назвати «онлайн» на всі 100%. Часто придбанням у мережі передує відвідування реальної виставки або стенду галереї на ярмарку. Або ж навпаки: за ознайомленням з твором мистецтва на сайті галереї або онлайн-платформі слідує перегляд роботи наживо. Не кажучи вже про те, що робота так званих viewing rooms не є повністю автоматизованою (для здійснення покупки потрібно зв'язатися з менеджером).
На перший погляд може здатися, що таке процентне співвідношення занадто незначне, щоб говорити про якусь вирішальну роль для світового арт-ринку. Однак статистика мережевих продажів ясно дає зрозуміти, що саме онлайн-присутність галерей дозволяє їм впоратися з однією з головних проблем, з якими вони стикаються сьогодні. Йдеться про пошук нової аудиторії і залучення нових покупців. Так за даними все того ж The Art Basel and UBS Global Art Market Report 2020, у галерей з річним оборотом до $1 млн близько 61% онлайн-продажів здійсили нові клієнти. У галерей з оборотом понад $1 млн цей відсоток дещо нижчий — 50%.

Слід також зазначити, що найуспішніше онлайн продаються роботи вартістю від $1000 до $5000. До того ж ця закономірність діє повсюдно, для всіх регіонів. Водночас середня ціна на роботу у вибірці становить $8025, а медіана — $ 3160. Такі цифри отримали під час аналізу даних про продажі 5000 галерей за 2019 рік, наданих онлайн-платформою з продажу сучасного мистецтва Artsy.
Водночас, не можна сказати, що для мега галерей онлайн-продажі становлять мало інтересу. Досить згадати, що торік у перший же день vip preview Art Basel у Базелі галерея David Zwirner знайшла покупця для скульптури Кусами вартістю $1,8 млн онлайн. Безперечно, така велика угода — швидше виняток, ніж правило. Проте, це сигнал того, що пара тисяч доларів — зовсім не межа для продажів у мережі.

Позитивним моментом у продажах онлайн є, очевидно, можливість подолання дистанції між галереєю/твором мистецтва і потенційним покупцем. Згідно зі статистикою, 77% продажів у мережі в 2019 році відбулося між арт-дилерами і колекціонерами, яких розділяла відстань у більш ніж тисячу кілометрів. Зрозуміло, свою позитивну роль відіграє і спрощення процесу купівлі-продажу, і зняття питання про необхідність особистої присутності.

Все вищесказане дає підстави вважати, що онлайн-продажі відкривають нові можливості для арт-ринку. Можливо, саме така реорганізація системи продажів допоможе зняти з порядку денного питання виживання багатьох маленьких і середніх галерей і зробити арт-ринок загалом демократичнішим. На це можна заперечити, що якісна таргетована реклама — задоволення не з дешевих, не кажучи вже про online viewing rooms, підтримувати діяльність яких (особливо спочатку) може виявитися дорожче, ніж тримати реальну галерею. Проте, навіть з урахуванням всіх цих застережень віртуальні продажі могли б, як мінімум, знизити градус напруги в питаннях престижу. Наприклад, одним з важливих пунктів витрат невеликих галерей є участь в арт-ярмарках. До того ж участь ця нерідко комерційно абсолютно не виправдана. У коментарі для AFP засновник арт-ярмарку Frame Бертран Шоллер досить різко висловився про цей бік Art Basel: «Якщо ви новачок, вам не вижити».
Час, як прийнято говорити, покаже, наскільки доречними були сумніви і обґрунтованими прогнози про майбутнє віртуальних продажів. Зараз з упевненістю можна сказати одне: найближчі роки роль цього сектора арт-ринку зростатиме. Останні події, пов'язані з епідемією коронавірусу, ясно показали, що віртуальна реальність може виявитися іноді набагато надійнішою, ніж реальність фізична.
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ
Більше блогів тут