Бейонсе в образі Діви Марії. Навіщо?

22 липня 2017, 10:36
Як і личить поп-королевам, співачка Бейонсе Ноулз нещодавно оприлюднила перше офіційне фото новонароджених близнят – одномісячних Румі і Сера Картерів

Незабаром опублікований знімок став одним з найпопулярніших в Instagram. Як і повідомляючи громадськості про вагітність, співачка використовувала для фотографії релігійні асоціації та відсилання до класичних ікон цього разу до «Венери» Боттічеллі. А також Діви Марії, що, судячи з усього, вже стало її фішкою.

Відео дня

Протягом всієї вагітності символіка Божої Матері була центральною в образах Бейонсе. У перший день Місяця чорної історії (кожного лютого в США і Канаді проводяться пам'ятні заходи, присвячені боротьбі з рабством, расизмом, забобонами і бідністю, а також відзначається внесок афроамериканців в культурне і політичне життя країни НВ) співачка оголосила про свою вагітність в Instagram. На фото, прикріпленому до посту, Бейонсе одночасно приміряє образ богині і Діви Марії.

Незабаром після цього відбулася церемонія нагородження Греммі, де Бейонсе виступила в образі, який поєднує ще більше релігійних символів (богині Ошун і Калі, а також Діви Марії).

Фото: ru.hellomagazine.com

Таким чином, повідомлення про народження близнюків відповідало раніше звичній тематиці жіночої божественності в образах співачки. Посилаючись на релігійну іконографію, особливо на образ Діви Марії, Бейонсе одночасно підсилює і підриває домінуючі культурні наративи про материнство.

Стиль, в якому Бейонсе представляє свою вагітність, відповідає традиції Чорної Мадонни, в рамках якої Марія – а іноді й Ісус – зображуються з чорною шкірою. Ця традиція асоціюється з силою, чудами і древніми богинями-матерями. Правда, Чорну Мадонну не один раз «вибілювали» і використовували як інструмент для увічнення расизму.

Католицька церква намагалася «стерти» расовий елемент в зображеннях Чорної Мадонни, наполягаючи на тому, що темний колір статуй викликаний окисленням або знебарвленням від ладану або свічкового диму.

Чорна Мадонна в Шартрському соборі; Elena Dijour via Shutterstock

Знаменита Чорна Мадонна в Шартрському соборі (Франція) в 2014 році опинилася в центрі скандалу, оскільки в рамках реконструкції її перефарбували в білий колір. У гнівній статті для New York Review of Books американський архітектурний критик Мартін Філер журився: «Неважливо, коли і з якої причини Мадонна в Шартрському соборі придбала цей чорний відтінок – нехай це окислення або дим від свічок і ладану. Вона була знайома таким багатьом поколінням віруючих, поки реставрація не перетворила Матір Божу на симпатичну ляльку».

Темношкіра письменниця-феміністка Глорія Уоткінс (більш відома під псевдонімом Белл Хукс) критикує європейський культ Чорної Мадонни. Незважаючи на шанування Чорної Мадонни, в Європі, на її думку, процвітає расизм.

Місце (чорної) жінки

Таким чином, Бейонсе спирається на давню традицію політичного опору білому супремасизму і його поглядам на чорне материнство. Однак її фото викликали, зокрема, критику.

Фото вагітної Бейонсе і фото, коли вона народила, розкритикували за те, що знімки показують материнство занадто романтичним і гламурним. Проста жінка Шерон Келлавей з Ірландії, яка теж нещодавно народила близнят, вирішила спародіювати Бейонсе, щоб показати, як насправді виглядає материнство в звичайних умовах. Співачка, за словами Келлавей, виглядає на фото «дуже нереалістичною».

«Цікаве становище» знаменитостей давно стало товаром. Їх фото після пологів набагато більш очікувані, ніж фото дитини

У бездоганно відточеного тіла Бейонсе мало спільного з тим, як виглядає після пологів більшість жінок. «Цікаве становище» знаменитостей давно стало товаром. Їх знімки після пологів набагато більш очікувані, ніж фото дитини. Бейонсе контролювала те, як буде представлено її тіло, вирішувала, як знятися і який знімок побачить світ. Знаменитості з їх супер-багатствами, командами менеджерів, персональними тренерами і стилістами, шеф-кухарями та цілодобовими няньками швидко повертаються до прийнятних для суспільства стандартів краси. І незабаром це починає тиснути на «звичайних» жінок.

Британський вчений Ребекка Фейзі зазначає, що ми бачимо лише свідомо створений образ материнства, а не реальний досвід. Таблоїди і жовта преса поспішили привітати Бейонсе з майже негайним поверненням в форму, зробивши її таким чином прикладом для інших породіль. Мовляв, ось правильна післяпологова дисципліна і «хороше» материнство.

Фото Бейонсе також зазнали критики через експлуатацію пронаталістського наративу, в рамках якого цінність жінок полягає, перш за все, в материнстві. Зв'язок із Дівою Марією і богинею сонця на врученні "Греммі" розкритикувала журналіст New York Post Наомі Шеффер Райлі: «Чому в епоху, коли жінки постійно наполягають на тому, що їх сутність не зводиться до традиційних, біологічних ролей, ми настільки фетишизували материнство? У нашій культурі материнство одночасно стає і найважливішою річчю в світі, і найскладнішою. І це вже виходить з-під контролю».

Ламаючи стереотипи

Але письменниця з Тонга Мелейка Геса-Фатафехі заперечила журналістці: «Стаття написана білою жінкою, що соромиться материнства, особливо чорного материнства».

Геса-Фатафехі дуже правильно вказує на те, що критики фотографій Бейонсе не враховують расової складової материнства і відкритого політичного меседжу співачки за допомогою відсилань до релігійних ікон. Вона спирається на найбільш культурно-впливові образи, щоб зламати домінуючі в суспільстві стереотипи про чорне материнство.

Як написала американська феміністка Ембер Кінсер: «Історично кольорові жінки більше переживали про те, щоб народжувати дітей за власним бажанням, а не з примусу (в рабстві або після згвалтування). І переживали, щоб в принципі мати можливість народити, а не бути стерилізованою. Щоб ростити своїх дітей самостійно, а не дивитися, як їх відправляють в асиміляційні школи-інтернати, продають в рабство або відбирають просто тому, що небіла матір нібито не може нормально виховати дитину. Щоб виховувати своїх дітей таким чином, який вони вважають найбільш підходящим для своєї сім'ї, а не дивитися, як держава і ЗМІ паплюжать їх культурні цінності, історію та підходи».

У своїх фото Бейонсе піднімає тему «хорошого» материнства. Хорошого для неї і хорошого для всіх нас.

The Conversation

Переклад НВ

Вперше опубліковано на The Conversation. Републікація повної версії тексту заборонена.

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо НВ
X