Art Basel — 50. Чим запам’ятався ювілей найбільшої міжнародної ярмарки сучасного мистецтва

18 червня 2019, 21:03

Програма включала в себе більше, ніж здатний сприйняти навіть найбільш підготовлений глядач

Травень-червень для експертів і учасників арт-ринку — період дуже інтенсивний. Ледве встигнувши обговорити побачене на Венеціанській бієнале, потрібно не пропустити таку важливу подію — найбільший міжнародний ярмарок сучасного мистецтва Art Basel у Базелі, Швейцарія. Причому ці два заходи пов’язані куди міцніше, ніж прийнято вважати.

Відео дня

Незважаючи на те, що Бієнале не є комерційним заходом за визначенням, його програму цілком можна вважати надійним навігатором по ярмарках сучасного мистецтва на найближчі два роки. Про це красномовно свідчить перелік художників, які були представлені в цьому році в швейцарському Базелі. Зокрема, на стенді галереї Gavin Brown’s Enterprise можна було побачити новий твір американського художника Артура Джафа, володаря почесного Золотого лева за найкращу роботу в межах основної програми Бієнале цього року.

Пошук нових стратегій завжди був відмітною рисою впливових гравців арт-ринку

Втім, про Art Basel 2019 є що сказати і без прив’язки до календаря арт-подій. Як-не-як в цьому році ярмарок відзначив свій 50-річний ювілей. А також вперше випробувала нову, «пом'якшену», систему оплати стендів, запропоновану роком раніше Девідом Цвірнером. Згідно з цією системою, чим менше розмір стенду, тим менша плата за квадратний метр виставкового простору — ідея в тому, щоб створити більш щадні фінансові умови для участі в Art Basel маленьких і середніх галерей.

Що ж стосується безпосередньо програми ярмарку в цьому році, вона, як і завжди, запропонувала куди більше, ніж здатний сприйняти навіть найбільш підготовлений глядач. У цифрах масштаби події виглядають так: в межах основної програми Art Basel 2019 були представлені роботи понад 4000 художників, презентовані 290 галереями-учасницями, які прибули в Базель з 34 країн світу.

І поки офіційна статистика продажів ще знаходиться в стані обробки, хочеться зробити кілька попередніх зауважень і поділитися деякими спостереженнями. Зробити це слід, як мінімум, для того, щоб показати, що невтішні прогнози майбутнього економічного спаду і далеко не найкращі результати останніх аукціонів Sotheby’s і Christie’s — ще не привід ставити хрест на нелегкій справі арт-дилера.

Навряд чи когось можна здивувати результатами продажів знаменитої нью-йоркської галереї David Zwirner. У перші ж години Art Basel з його стенду пішли робота Герхарда Ріхтера Versammlung (1966) за $20 млн, Керрі Джеймса Маршалла Laundry Man (2019) за $3,5 млн і масштабне полотно Джоан Мітчелл 1967 року — за $6 млн відповідно. Останнє можна назвати відлунням торішнього ярмарку: Art Basel-2018 був у всіх на слуху як «Рік Мітчелл» — все через велику кількість робіт художниці на стендах і її очевидний комерційний успіх.

Джоан Мітчелл, Без назви (1967), David Zwirner (Фото: надано автором)
Джоан Мітчелл, Без назви (1967), David Zwirner / Фото: надано автором

Виключно успішним був старт Art Basel 2019 для ще однієї мега-галереї. Lévy Gorvy вдалося швидко підшукати нового власника для картини Untitled (Indian # 2 Face 45.47) американського абстракціоніста Марка Гротьяна за $5 млн, а також для масштабної роботи Крістофера Вула 2009 року за $5 млн.

Крістофер Вул, Без назви (2009), Lévy Gorvy (Фото: artbasel.com)
Крістофер Вул, Без назви (2009), Lévy Gorvy / Фото: artbasel.com

Не менш жваво почався Art Basel і для галереї Tornabuoni Art. Схоже, ставка на соло-презентацію класика італійського концептуалізму Аліг'єрі Боетті виявилася виграшною: з 11 представлених на стенді робіт Боетті вже під час vip-preview було продано дві, за 1,7 млн і 2,3 млн євро. Всі представлені Tornabuoni Art відносяться до знаменитої серії Боетті під назвою Mappa.

Аліг'єрі Боетті, Mappa (1989-1994), Tornabuoni Art (Фото: надано автором)
Аліг'єрі Боетті, Mappa (1989-1994), Tornabuoni Art / Фото: надано автором

Нещодавно встановлений Джеффом Кунсом черговий рекорд (минулого місяця його Кролик був проданий на Christie’s за $91,1 млн, завдяки чому Кунс повернув собі звання найдорожчого художника, що живе нині), безперечно, спонукає стежити за його комерційними успіхами ще уважніше. На цей момент підтвердженої інформації про продаж його скульптури Sacred Heart (Magenta / Gold) з гучної серії Celebration, представленої на стенді галереї Gagosian, немає. Власне, галерист відмовився озвучувати ціну на роботу Кунса для широкої аудиторії, але за чутками, якими повниться ярмарок, вона знаходиться в діапазоні $14−15 млн. Так чи інакше, в чомусь успіх Кунса виявився незмінним: в усі дні роботи ярмарку навколо його скульптури юрмилися сотні допитливих відвідувачів.

Джефф Кунс, Sacred Heart (Magenta / Gold), серія Celebration (1994-2007), Gagosian Gallery (Фото: надано автором)
Джефф Кунс, Sacred Heart (Magenta / Gold), серія Celebration (1994-2007), Gagosian Gallery / Фото: надано автором

До речі, згідно з попереднім коментарем Ларрі Гагосяна, власника однойменної галереї, в цьому році вже до четверга тижня Art Basel (нагадаємо, що понеділок — день офіційного відкриття ярмарку) загальна сума його продажів у два рази перевершила результат продажів за весь період Art Basel в минулому році.

Втім, про виключно хороші результати можна було почути не тільки від Гагосяна. У Hauser & Wirth в день відкриття Art Basel заявили про продаж 30 робіт. Хоча мова йшла не тільки про представлені на стенді галереї роботи, а й про роботи зі спеціально підготовленого і розісланого колекціонерам напередодні ярмарку каталогу доступних робіт. Так чи інакше, результат є результат, а пошук нових стратегій завжди був відмітною рисою впливових гравців арт-ринку.

Стенд галереї Hauser & Wirth (Фото: надано автором)
Стенд галереї Hauser & Wirth / Фото: надано автором

А тим часом масштабні роботи секції Unlimited традиційно продовжують поповнювати фонди різних арт-інституцій. Наприклад, інсталяція Test (1994) австрійського художника Франца Веста знайшла свого власника ще до офіційного відкриття Art Basel. Ним стала якась європейська фундація (покупець вважав за краще залишитися анонімним), якій таке придбання обійшлося в $3,8 млн. Роботу представив David Zwirner в колаборації з Hauser & Wirth.

Франц Вест Test (1994), David Zwirner і Hauser & Wirth (Фото: надано автором)
Франц Вест Test (1994), David Zwirner і Hauser & Wirth / Фото: надано автором

Так виглядають лише попередні результати продажів ювілейного, 50-го за рахунком, міжнародного ярмарку сучасного мистецтва Art Basel. А поки ми чекаємо оприлюднення офіційної статистики продажів ярмарку за 2019 рік, з певністю можна сказати, що свій статус найпотужнішого світового майданчика для показу і реалізації сучасного мистецтва вона вже вкотре з легкістю підтвердила.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X