Нескінченність не межа. Рецензія на мультфільм Історія іграшок 4

22 червня 2019, 06:44

В український прокат виходить мультфільм Історія іграшок 4 — четвертий епізод саги, яка описує життя і пригоди ковбоя Вуді, космонавта База Лайтера, пастушки Бо Піп, такси Спіральки і решти компанії пластикових, гумових і ганчір'яних виробів, створених для дітей.

НВ
Фото: НВ

Порядковий номер мультика говорить лише про довговічність (що прямує до нескінченності) цієї історії. Про її перевірених часом героїв та їхні міцні позиції в сучасній поп-культурі. А ще про те, що, коли є, що сказати, порядковий номер не має значення.

Відео дня

Сюжет

Починається все з флешбеку. Між другим і третім мультиками серії кудись зник досить важливий в житті Вуді персонаж — порцелянова пастушка Бо Піп її триголова овечка). У них намічалася романтична лінія, але з Бо Піп перестала гратися сестра господаря Вуді - Моллі. Іграшку було вирішено віддати іншому власнику.

Пройшло багато років. У третій частині Вуді, Базз і компанія мало не загинули, але все закінчилося добре: іграшки змінили хазяїна і замість змужнілого Енді потрапили до Бонні - люблячої і турботливої дівчинки.

У свій перший день в школі Бонні за завданням вчительки майструє зі сміття, що потрапило під руку — пластикова вилка, жуйка, паличка від морозива, дроти і два різних розмірів пластикових ока — нову іграшку. Форкі (так нарікає новонародженого персонажа Бонні) вперше відкриває очі, озирається на світ і відразу занурюється в екзистенціальну прірву: він не може прийняти факт свого існування і вважає, що сміттю місце на смітнику.

Щоб змиритися з тим, що він таки іграшка, Форкі доведеться пройти через випробування, які ураганом залучать до своїх непередбачуваних вихорів Вуді, База і всіх інших. Зіштовхнуть їх самих з базовими питаннями буття і, що важливо — з тією самою Бо Піп, яка за роки поневірянь перетворилася на справжнього воїна: пошарпаного пригодами, але незламного.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Сценарій і драматургія

Повертаючись до тези про міцне вкорінення в сучасній поп-культурі, варто уточнити, що, власне, сучасна поп-культура, принаймні її певний мультиплікаційний етап, почалася з Історії іграшок, що вийшла в далекому 1995 році.

Уже тоді вся ця затія здавалася вкрай амбітним проектом: перший повнометражний мультфільм, повністю створений на комп’ютері, поставив планку як зовнішньої, так і внутрішньої якості, якої студія прагнула досягати і розвивати в своїх подальших роботах. За Pixar потихеньку підтягувалися всі інші (DreamWorks Animation, наприклад).

З кожною серією Історії іграшок її творці додавали героям нового виміру. У першій частині формувалися характери Вуді та База: зі справжніх егоцентриків вони перетворилися на справжніх друзів, що піклуються про свого власника — хлопчика Енді та про інші іграшки. У другій — хлопці дізналися дещо важливе про своє минуле і переконалися у правильності обраного шляху. У третій — побачили справжнє іграшкове пекло, стали ще більш згуртованими і зібрали в прокаті перший «піксарівський» мільярд.

Як видно, екзистенціальний флер витав над цією історією всю дорогу, але свого якщо не піку, то якісного логічного розвитку він досяг саме в четвертому фільмі серії.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Тут не без допомоги недолугої Форкі і повернення Бо Піп Вуді переосмислює свої міцно вкорінені в догмі іграшка-повинна-служити-дитині життєві цінності. Він вперше замислюється про самостійне плавання. Про те, що його існування не повинно спиратися на служіння чомусь або комусь, а може бути просто існуванням. Заради себе і тієї, кого любиш.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Загалом, Вуді усвідомлює, що в житті є багато доріг, і він може обрати не тільки одну.

Згадуючи події попередніх частин саги, розумієш, наскільки важко йому, нескінченно відданому Бонні та своїм друзям, навіть подумати про таке.

Проте, Історія іграшок — це як повне перевірок на міцність життя. Її головні герої формально фабричні вироби, за фактом ж — переповнені свідомістю істоти, які вчать доброму нас і вчаться, стаючи жвавішими від серії до серії, самі.

Слідом за Вуді багато про себе розуміють і герої другорядних ліній, спритно переплетених з основною, магістральною. Головна лиходійка мультфільму — лялька на ім'я Габі-Габі виявляється не злою, а переповненою страху самотності іграшкою.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Точно так же бояться залишитися без дитини зшиті разом плюшеві Зая і Утя. Вони приховують свій страх за пацанською бравадою, але його причини розкриваються досить швидко.

Вірний друг Вуді - космічний рейнджер Баз Лайтер стикається з кризою мужності. Він намагається слідувати своєму внутрішньому голосу, слухаючи записані на своїй же мікросхемі стандартні заводські фрази.

Взагалі Історія іграшок 4, завдяки своєму режисерові Джошу Кулі, робить плавний реверанс в сторону жіночих персонажів. Такого з мультфільмами серії не було ніколи.

Вони тут (Бо Піп, Габі-Габі) наділені силою, владою, сміливістю йти до кінця. Чоловіки ж опиняються здебільшого на роздоріжжі. Через випробування проходять, ясна річ, всі, але у Вуді та База вони виявляються більш системоутворюючими. В силу того, що хлопцям давно пора встати на наступну сходинку в розвитку.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Актори і картинка

Пригоди Вуді та компанії всю дорогу нагадують пригоди персонажів Ходячих мерців. Їхній світ точно так само сповнений небезпек. Їм точно так само потрібно поводитися приховано. Вони точно так само знаходять кмітливі рішення для проблем, що виникають.

І спостерігати за тим, з якою винахідливістю хлопці намагаються врятувати Форкі, плюс вибратися з халепи, в яку потрапляють на шляху — суцільне задоволення.

Люди тут традиційно грають ролі третього плану. Це обумовлено, по-перше, сюжетом: стандартне місце людини в Історії іграшок займають іграшки, а, по-друге, технічними особливостями: в 1995-му малювати на комп’ютері людей вміли не дуже добре.

Таким чином, людина тут якщо не бог (скоріше, ні), то якась умова, яка непомітно для себе впливає на життя іграшок і отримує такий же непомітний для себе вплив у відповідь (не варто забувати, що Форкі був створений не без допомоги Вуді).

В іншому перед нами ще один приклад технічного дива, на яке здатна сучасна західна анімація.

Кадр з фільму
Фото: Кадр з фільму

Історія іграшок 4 — вердикт НВ

10/10

Кожна частина Історії іграшок в момент свого виходу підвищувала планку якості. І зараз, після прем'єри четвертого і цілком можливо кращого мультфільму не тільки серії, але і каталогу Pixar, ця планка вже не потрібна.

Перед нами приклад ідеального балансу між дитячим і дорослим, між зворушливим і серйозним, між смішним і важливим. Незалежно від того, буде п’ятий фільм або спін-офф, або якась інша форма продовження, Історія іграшок 4 — це самостійний шедевр, до якого треба буде не раз повернутися.


Історія іграшок 4

Toy Story 4

2019 рік

США

Режисери — Джош Кулі

У головних ролях: Том Хенкс, Тім Аллен, Енні Поттс, Крістіна Хендрікс, Тоні Хейл, Джоан Кьюсак, Блейк Кларк та інші.

Слідкуйте за найцікавішими новинами з розділу НВ STYLE в Facebook

Показати ще новини
Радіо НВ
X