«Кімнати завалені мотлохом». Ексдиректор Довженко-центру розповів про стан Укранімафільму, коли його приєднали до інституції

22 серпня, 15:30
Козленко показав майно Укранімафільму (Фото:Ivan Kozlenko / Facebook)

Козленко показав майно Укранімафільму (Фото:Ivan Kozlenko / Facebook)

Ексдиректор Довженко-центру Іван Козленко розповів про стан анімаційної студії Укранімафільм, коли її приєднали до Центру. Саме цей напрям скандальним указом Держкіно планує відібрати у Центру, передавши іншій установі.

«Ну і якщо вже пішла така жара — кілька слів про українську анімацію, котрою Держкіно перейнялось настільки, що готово заради її „відродження“ знищити Довженко-центр. Одним із аргументів щодо реорганізації Центру Кудерчук називає те, що після приєднання до Центру студії Укранімафільм — цитую — „в структурі Центру не було утворено підрозділ, який би опікувався питаннями анімації“. Але я не розумію, чому такий підрозділ мав бути утворений взагалі? Студію було ліквідовано як таку, що багато років перебувала в передбанкрутному стані, і Центр не брав на себе зобов’язань виробляти анімацію. З цим прекрасно дають собі раду приватні кіностудії, вартість виробництва анімації на яких значно менша, ніж на державній», — написав Козленко у Facebook.

Відео дня

Він додав, що студія була передана Центру в жалюгідному стані, проілюструвавши це фотографіями. «Я подаю нижче фотографії найкращих взірців цього високотехнологічного „майна“, щоби ви зрозуміли стан, в якому Центру було передано студію. Десятки років приміщення не опалювалось, стіни були побиті грибком, коридори, кімнати завалені мотлохом та паперами, світла на поверсі не було. Дві кімнати займали орендарі: торговець фарбами та мультиплікатор, який використовував приміщення та маленьку студію без договору оренди. Перед ліквідацією зі штату на студії рахувався тільки директор Дмитро Лісенбарт (!), який і собі не мав чим виплатити зарплату», — повідомив Козленко.

За словами екскерівника Довженко-центру, «його [директора Укранімафільму Дмитра Лісенбарта — НВ] попередник передав права на всі фільми студії на свій кіпрський оффшор через українську прокладку свого друга»: «Завдяки цій оборудці роялті від Капітана Врунгеля, Острова скарбів, Енеїди, які транслювались на теренах усього колишнього СРСР, йшли йому в кишеню, а державі перераховувалась лише мізерна частина (25%) цього доходу. Ми півтора роки через суд повертали права в користування держави. Гроші, отримані студією на виробництво останнього її мультфільму Бабай (2014) були виведені директором УкрАніми на свою приватну фірму Барабан, де й відбувалося виробництво фільму. Туди ж виводився дохід від продажу прав під виглядом всяких фіктивних послуг на кшталт „оцифрування“. Тобто студія роками використовувалась як прокладка».

Козленко додав, що майже все майно Украніми довелося списати після приєднання. «Я вважаю, що завдяки приєднанню, вдалось врятувати бодай ту дещицю цінного, що ще можна було викопати на студії серед шарів багатолітнього пилу та бруду: пару сотень плівок, що поповнили фільмофонд, архів справ легендарних мультфільмів і низку станків. Ні робочих комп’ютерів, ні іншої оргтехніки там не було», — написав він.

Нагадаємо, 17 серпня Довженко-центр повідомив про те, що 5 серпня 2022 року Держкіно видало наказ про реорганізацію державного підприємства Національний центр Олександра Довженка. У Центрі вважають, що це де-факто означає ліквідацію національного кіноархіву.

На захист однієї з найуспішніших культурних інституцій стали як звичайні українці, так і експерти. Зокрема, кінофестиваль Docudays UA закликав Держкіно відкликати наказ, а Мистецький арсенал, Український інститут та Український ПЕН звернулися до президента Володимира Зеленського.

Редактор: Марія Кабацій
Показати ще новини
Радіо НВ
X