12 кімнат і три коридори. Художник-постановник серіалу Кава з кардамоном розповів, як створював атмосферу середини XIX століття
В кінці 2021 року на телеканалі СТБ вийде костюмована драма Кава з кардамоном, знята за романом львівської письменниці Наталії Гурницької. Художник-постановник серіалу Максим Німенко розповів про роботу над ним.
Кава з кардамоном - це драматична історія про заборонене кохання юної дівчини Анни до дорослого одруженого польського шляхтича Адама, яка розгортається у Львові в середині XIX століття, за часів «Весни народів», низки європейських революцій 1848-49 років.
Головні ролі в ньому виконують українські актори Олена Лавренюк, Тарас Цимбалюк, Віталій Ажнов, а також польський актор Павло Делонг. Режисером стала Марина Степанська, знайома глядачам за психологічною драмою Стрімголов (конкурсант міжнародного кінофестивалю в Карлових Варах і ОМКФ 2017).
Серіал обіцяє не тільки захоплюючий сюжет, а й красиву картинку - розкішне вбрання і ефектні локації, які відповідають історичному періоду. Над серіалом працює велика команда на чолі з художником-постановником Максимом Німенко (художник-постановник володаря Гран-Прі ОМКФ 2021 фільму Стоп-Земля Катерини Горностай).
В кінці серпня автори серіалу Кава з кардамоном представили новий тизер.
В очікуванні прем'єри Максим Німенко розповів НВ Life про роботу над серіалом і особливості вибору пам'ятних локацій, частина з яких була створена в легендарному павільйоні на київській кіностудії імені Олександра Довженка, в Будинку вчених у Києві та на вулицях Львова.
- Максиме, чи був у вас раніше досвід роботи з історичними костюмованими драмами?
- Кава з кардамоном - мій перший глобальний досвід роботи з подібними проектами. До цього я пройшов хорошу школу. Пощастило співпрацювати з класиком польського кінематографа - кінорежисером Кшиштофом Зануссі. Його фільм Ефір знімався п'ять днів в Україні, і ми з командою працювали над військовими сценами. Художником-постановником з польської сторони виступала Іоанна Маха. Було дуже цікаво вивчати підходи до зйомок іншої країни. Вражаючим для мене стало те, що поляки використовують в роботі тільки натуральні матеріали!
- Які завдання перед вами стояли в роботі над серіалом Кава з кардамоном?
- Ми почали з розробки самого павільйону. Будувати його потрібно було вже під час зйомок серіалу у Львові, тому доводилося мотатися між містами, щоб контролювати процес. Стартували із загальних глобальних тем: розробили колірні рішення, саму концепцію. Мені дуже подобається, що ми показуємо Україну європейську. Ту її частину, яка була під Австро-Угорщиною. ХIХ століття, «Весна народів», низка революцій. Це час великих змін в Європі. Все змінювалося дуже швидко. Навіть форма військових відрізнялася кожні 10 років.
У будинках в той час ще навіть не було гасових ламп - тільки масляні, менш зручні. Ми ж для відтворення інтер'єру і атмосфери того часу використовували свічки і гасові лампи. Бо зовні їх не відрізнити.
- Ви зверталися за порадами до істориків, етнографів, щоб відтворити атмосферу середини XIX століття?
- Звичайно, ми зверталися за історичною консультацією. Є відмінні моменти того часу. Наприклад, мідний посуд використовували в сільській місцевості, а срібний - в заможних сім'ях.
Стиль тих часів - бідермаєр. Це специфічний дизайн. Добре, в той час були популярні світські замальовки. Жанрові художники зображували дівчат у крінолінах, із собачками, скрупульозно промальовували фони і декор. Фактично, для відтворення інтер'єру і жанрових сцен досить було подивитися картини цих майстрів.
У павільйоні, який ми спеціально конструювали під львівські квартири, високі стелі, великі кімнати. У той період намагалися відповідати французькій моді. А ось щоб відтворити домашній інтер'єр Жовкви, нам треба зробити кімнати набагато менше, а стелі - нижче. Це наше завдання на останній блок зйомок.
- На відтворення інтер'єру львівських квартир у павільйоні Довженко у вас був місяць. Що вдалося зробити за цей час?
- Нам потрібно було врахувати сценарну специфіку і підготувати дуже багато локацій. Рекордсмен з нерухомості - Анна, головний персонаж. (Посміхається.) За сюжетом, вона часто переїжджає, і такий об'єкт як «кімната Анни» є у всіх будинках. Це був виклик для нас, оскільки її простір має відповідати господарям, у яких дівчина живе. Анна проходить шлях, де їй буває і добре, і погано. Як ви розумієте, ці будинки різних статків.
В цілому в павільйоні ми побудували 12 кімнат і три коридори. Кожен з них веде до квартир, де є зал і, звичайно ж, кімната Анни. Завдяки великим анфіладним прострілам нам вдалося досягти хороших глибин по фонах. Варто лише відкрити двері - і ми побачимо коридор, різні предмети, картини та інші деталі, що створюють переконливу історію.
- Як знаходили елементи інтер'єру?
- Знаходити зв'язок між елементами, епохою, героями дійсно важливо. Нашою метою було задіяти предмети, які актуальні завжди. Наприклад, музичні інструменти - арфу, рояль. Використовували сухі рослини, трави і багато іншого.
- Зйомки також проходили в Будинку вчених. Розкажіть, як вдалося адаптувати історичний об'єкт?
- Це приголомшлива локація з неймовірними конструкціями. Зроблені вони без єдиного цвяха. Ми працювали з реальними предметами того часу. Намагалися менше використовувати бутафорію. З одного боку, це плюс - вони ще більше занурюють в минуле. А з іншого - нам практично нічого не можна було міняти, навіть картину повісити! Адже для цього довелося б забивати цвяхи.
- Вам доводилося задіяти вулиці міста?
- Так, частина зйомок проходила в центрі Львова, на площі Ринок. Намагалися приховати всі вікна, кондиціонери і зовнішню рекламу, але без постпродакшна не обійтися. Це трудомістка копітка історія.
- Попереду - ще один блок зйомок в Києві, на кіностудії імені Довженка. Розкажіть про нього.
- Він присвячений провінційній юності Анни. Незважаючи на те, що цей період життя відрізняється простотою, локації будуть не менш цікавими, ніж львівські квартири. Найбільший об'єкт, де буде багато кімнат і навіть пекарня з магазином, - будинок Павла і Стефи. Там росла наша головна героїня.
- Скільки людей працює над створенням локацій?
- У нас працюють бригади будівельників, декоратори, бутафори, реквізитори і люди, які безпосередньо присутні на майданчику. До 50 осіб беруть активну участь у виробництві.
- Максиме, які враження в цілому залишилися від роботи з серіалом Кава з кардамоном? Чи задоволені результатом?
- Для мене це був великий виклик. Але виклики - це прекрасно. Я дуже задоволений нашою роботою. Мені здається, все вдалося. Не раз чув захоплені відгуки: «Нічого собі, це безпрецедентний павільйон!».