«Хочеться, щоб вони не повернулись». Розслідування Ткача про російських олігархів, зокрема Фрідмана, спровокувало дискусію про Бабин Яр

5 вересня 2023, 14:52

У новому фільмі-розслідуванні Української правди Лондонград російський олігарх Михайло Фрідман відмовився відповісти на запитання, чи вважає він диктатора РФ Путіна злочинцем. Це спровокувало нову дискусію довкола меморіалу Бабин Яр.

Російський олігарх Михайло Фрідман був одним із членів наглядової ради Меморіального комплексу Голокост Бабин Яр. Його поява у фільмі-розслідуванні та відмова відповісти на запитання про Путіна спровокувала новий виток дискусії про долю меморіального комплексу у Бабиному Яру, яка із початком повномасштабного вторгнення відійшла на другий план.

Реклама

Тим часом у вівторок, 5 вересня, СБУ повідомила про підозру російському олігарху Михайлу Фрідману, який причетний до фінансування війни проти України. За даними СБУ, на початку повномасштабного вторгнення він «влив» близько 2 млрд рублів у військові заводи країни-агресора.

Українська режисерка Марина Степанська опублікувала у Мережі скриншот із Facebook російського художника, автора інсталяції із простреленими колонами Дзеркальне поле Дениса Шибанова, який стверджує, що геноцид у Бучі є постановкою, а також натякає на «погану» нібито майстерність українських постановників.

«Разом з Хржановським і Лозницею вичікує також автор головної інсталяції в БЯ (прострелені колони), художник Дау, тим часом розповсюджуючи в соцмережах „експертну“ думку про те, що Буча — постановка. Ці рівні московського єбанаріуму», — написала Марина Степанська.

Думку Марини Степанської продовжила журналістка Дарія Гірна. Вона нагадала, що цього російського художника до роботи над інсталяцією для Бабиного Яру привів російський режисер Ілля Хржановський, який був художнім керівником меморіального центру Голокост Бабин Яр. Вони разом працювали над скандальним проєктом Дау, який знімався у Харкові. Журналістка вважає, що залучення російського художника є проблемою набагато глибшою і пояснюється непрозорістю процесів і відсутність громадського обговорення таких комплексів.

«Денис іноді пише, що геноцид в Бучі — це постановка. Бо «він був у Києві» і знає як було.

Денис не лише придумав поставити в Бабиному Яру такі колони, схожі на палички з фольги. Що, відверто кажучи, імхо, є знущанням з пам‘яті жертв Голокосту (ні, я не про аудіочастину експозиції Максима Демиденка, яка є хорошою і людиноцентричною, а саме про колони).

Як на мене, такі меморіальні об‘єкти з‘являються в наших містах, коли процедури навколо процесів є непрозорими, не обговорюються широко і не мають довіри громадськості. А ще дуже часто в таких історіях стирчать російські вуха. Бо Дениса з цією його ідеєю привів зі свого скандального проєкту ДАУ російський режисер Ілля Хржановський. Який за сумісництвом досі є художнім керівником Меморіального Центру Бабин Яр в Києві. Його в 2020-му на цю позицію проштовхнув російський олігарх Фрідман", — написала Дарія Гірна.

І додала, що «тема Голокосту поруч з меморіалізацією Голодомору є стратегічно важливою для української політики пам‘яті. До таких проєктів має бути суспільна довіра».

«Я не знаю як і кому ще пряміше донести, що такі люди, як Хржановський і його друзі, не повинні опікуватися питаннями української політики пам‘яті. Жодної. І тут давно вже не справа в національності чи паспорті. Це питання етики і самоповаги», — пояснила вона.

Український журналіст і письменник Вахтанг Кіпіані нагадав про численні протести української культурної спільноти проти того, щоб облаштування меморіального комплексу у Бабиному Яру в Києві опікувалися будь-які представники країни агресорки, навіть якщо вони мають єврейське походження.

Він пригадав, що два роки тому вийшла стаття, яку він назвав «лайнорозслідуванням», спрямованим проти Йосифа Зісельса та інших людей, «які опонували спробами Фрідманів, Хржановських та інших росіян захопити місце трагедії і інтерпретувати його у антиукраїнському дусі».

«Тоді сотні без іронії лідерів громадської думки зайняли позицію „не все так однозначно“ і підтримали інформаційну спецоперацію росіян або стали її жертвами. Зокрема тому, що їм тупо ліньки було прочитати дещо більше за цю статтю і подивитися більше, ніж антиукраїнський фільм Лозниці Бабин Яр. Контекст, знятий на ті самі брудні гроші. І вони судили тих, хто поклав життя на відродження пам’яті українців і євреїв. Спостерігаю за багатьма з тих, хто роздмухував скандал тоді. Частина з них стали русофобами такого левела, що Бандера з Донцовим виглядають сиротками за їхніми спинами. Ніхто. Жодна людина не написала про те, що була неправа і що дисидента і його однодумців спробували морально знищити за допомогою путінської п"ятої колони. І врешті, що показало життя? Зісельс з нами. А хржановські — далеко. Їм якось з 24.02.2022 стало пох на розвиток меморіалу. Не стало грошей Фрідмана — вони і здриснули. Їх тут нема. І хочеться, щоб вони ніколи не повернулись», — написав Вахтанг Кіпіані.

Також співпало, що одночасно з початком нової хвилі дискусії про Бабин Яр російський режисер і художній керівник Меморіального Комплексу Бабин Яр Ілля Хржановський повідомив у Facebook, що з початку літа 2023 року він вже не займає цю посаду.

Колишній генеральний директор Довженко-Центру Іван Козленко, який активно виступав проти участі російських олігархів та Іллі Хржановського, пов’язав його несподіваний пост у Facebook із виходом розслідування Михайла Ткача про Фрідмана.

«Хржановський пішов з Бабиного Яру. При чому, «заднім числом» (ще на початку літа). Мотивація — дуже шляхетна: не можу, каже, працювати, в Україні, не перебуваючи там під час війни (перші півтора року війни це йому не заважало). Причина, звісно, в іншому. Коротенький кадр з розслідування Михайла Ткача про Фрідмана, в якому на долю секунди з’явилася одна із керівниць меморіалу Бабин Яр Анна Камишан — продемонстрував міру персональної зрощеності його учасників з Фрідманом.

Попри декоративні наглядові та громадські ради, попри широку адвокацію серед колоніально залежної від хороших росіян частини українських лідерів думок і навіть журналістів, попри ретельно вираховувані «долі фінансової участі» різних донорів — проект є і був проектом Фрідмана. І саме про це ми — його послідовні критики — з самого початку попереджали", — зазначив він.

Прізвище Михайла Фрідмана, а також іншого російського олігарха Германа Хана, прибрали зі списку членів наглядової ради на сайті Меморіального комплексу Голокост Бабин Яр.

У вівторок, 1 березня, Росія завдала ракетного удару по київській телевежі, розташованій у районі Дорогожичі. Під обстріл потрапила і територія меморіального комплексу Бабин Яр, присвяченого жертвам Голокосту.

Редактор: Юлія Найденко
Показати ще новини