Про STEM-підхід, покращення системи та майбутнє освіти в Україні. Інтерв'ю з президенткою Parimatch Foundation Катериною Білоруською

24 січня, 18:44
Партнерський проєкт
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке
freepik

freepik

24 січня — Міжнародний день освіти, проголошений ООН на знак визнання ролі освіти в забезпеченні миру та розвитку. Напередодні нам вдалося поспілкуватися з президенткою Міжнародного благодійного фонду Parimatch Foundation Катериною Білоруською. Про роботу Фонду у сфері освіти, STEM-підхід, тренди та майбутнє системи — в ексклюзивному інтерв'ю.

Сьогодні тема освіти стала особливо актуальною та приковує величезну увагу. До того ж, як із боку держави, так і від громадського сектору. Як думаєте, із чим пов’язаний такий стрімкий ріст уваги до сфери?

Я не зовсім згодна з тезою, що освіта стала популярною сьогодні чи навіть учора. Це наріжний камінь у розвитку будь-якого суспільства, і саме від якості освіти залежать усі інші показники — чи то рівень життя і темпи розвитку технологій, чи то ринок праці. Так, сьогодні можна сказати, що в Україні нарешті почали говорити про зміну системи освіти, точніше про те, щоб подивитися на неї під іншим кутом. І STEM зараз дійсно у фокусі уваги. Упевнена, що для справді якісних змін у суспільстві потрібна синергія. Тому коли ми вирішили розширити свою програмну діяльність та реалізувати проект STEM, Фонд відразу ж заручився підтримкою МОН, щоб іти в ногу з державою і дійсно бути корисними.

Катерина Білоруська

президентка Parimatch Foundation

А можете конкретніше про програми? Йдеться лише про дітей, вірно?

Допомога дітям із фізичними, ментальними, інтелектуальними чи сенсорними порушеннями та підліткам із сімей, які потрапили у складні життєві обставини, — це лише невелика частка нашої роботи. Вагому увагу ми приділяємо і дорослим, насамперед — вчителям, від яких залежить рівень і якість освіти. Наприклад, у рамках програми «Нова фізична культура» Фонд запустив безкоштовні онлайн-курси для підвищення кваліфікації вчителів на порталі Prometheus. Вони складаються з дев’яти теоретичних модулів, сьогодні навчання пройшли вже понад 11 тисяч освітян, більше половини з них отримали сертифікати про успішне завершення.

Паралельно ми провели безкоштовні онлайн-конференції «Інновації тіловиховання» та «Інновації тіловиховання 2.0» для підвищення рівня експертності вчителів. Під час цих заходів виступили понад 40 українських та європейських експертів. За підрахунками Фонду, до трансляції конференцій долучилося близько 10 000 осіб. Крім того, ми двічі провели Конкурс вчителів-новаторів, щоб мотивувати освітян розробляти власні методики та покращувати програму. Першого року переможці розділили між собою 500 тисяч гривень, у 2021 — десять кращих вчителів отримали безкоштовні путівки на ISF Universal Teachers Games 2021 у Хорватії. І це лише мала частина.

Вражає. А слідкуйте за трендами в освітній сфері? Чи впроваджуються вони в Україні?

Думаю, вони не можуть не впроваджуватись. Як мінімум, через пандемію, яка змусила всю сферу освіти миттєво перейти до онлайн-формату. З боку це здається дріб'язковим процесом: увімкнув комп’ютер, прочитав лекцію, поставив запитання — і готово. Насправді, це тренд, до якого ми прийшли вимушено і не були готові повною мірою. Але впоралися. Чесно, я захоплююся педагогами, які так швидко перейшли на нові умови та продовжили роботу.

«Той випадок, коли дітям зміни далися дещо легше».

Так, безумовно! Сучасні діти дуже прогресивні й схоплюють будь-які нововведення з неймовірною легкістю.

Тому цифровізація не викликала в них дискомфорту. Та й ми всі розуміємо, що за подібними форматами — майбутнє. Але «дистанційність» — це не єдиний і далеко не головний тренд, про який варто говорити. Університети та школи за останні роки остаточно перестали бути монополістами знань. Світ змінився, і є попит на нові навички та знання. Статистичні дані говорять про те, що до 2030 року з’явиться 186 нових професій, а 57 відомих — зникнуть. 63% сьогоднішніх дітей працюватимуть у професіях, які наразі ще не існують. Тому освіта має змінюватися, крокувати в ногу з часом. А STEM-підхід є необхідною складовою для задоволення потреб сучасного суспільства практично в усіх сферах (напр., IT, медицина, робототехніка, агрокомплекс, транспорт, енергетика тощо).

Особисто я дуже тішуся, що наш Фонд допомагає системі освіти змінюватися. У проєкті STEM ми працюватимемо зі школами та вчителями — будемо знайомити і тих, й інших із підходом та його перевагами. Дуже важливо — навчитися оцінювати та вирішувати проблему загалом, комплексно, а не в контексті окремої галузі науки чи технології. Це світова практика, яка успішно зарекомендувала себе за кордоном.

А чому STEM-підхід настільки важливий?

Насправді, досить поглянути на цифри та дослідження: 1% населення зі STEM-професіями підвищує ВВП країни на $50 млрд, а потреба в таких фахівцях зростає вдвічі швидше, ніж у будь-яких інших професіях. Ілюстративний приклад — архітектор. Працюючи над проєктом, він одночасно використовує математику, фізику, інженерію та інші технології. Сучасні професії вимагають як всебічного розвитку, так й уміння застосовувати знання з різних галузей.

Крім того, STEM-освіта — це не просто модний тренд, який намагаються локально відтворити в Україні. Його розвитком активно займаються спеціалісти Інституту модернізації змісту освіти, Малої академії наук, а сам підхід офіційно визначений Міністерством освіти як пріоритетний. Тут немає підводного каміння — це найактивніший розвиток освітньої сфери, про яку ми з вами говорили на самому початку. Так, це почалося не сьогодні, а перші значущі суми Кабінет Міністрів виділив ще 2019 року. Але ніхто й не каже, що зміни, як і будь-які реформи, — це миттєвий процес. Наразі дуже важливо підтримати розвиток STEM-освіти. І заради майбутнього наших дітей, і заради майбутнього всієї країни.

Повернімося до роботи вашого Фонду у сфері освіти. Думаю, не секрет, що все це передбачає чималі інвестиції. Які цілі ви маєте на меті? І яким бачите кінцевий результат?

Ми маємо чітку місію — якісні зміни в житті підростаючого покоління. Можна сидіти й чекати, поки це хтось зробить замість тебе. А можна засукати рукава й розпочати роботу. Ми обрали другий варіант. Фонд не просто інвестує заради інвестицій.

Наша мета — збільшити кількість школярів, які після завершення школи вступають до технічних вузів. Ми плануємо працювати зі школами, щоб мотивувати школярів приділяти більше уваги STEM-предметам та робити навчання цікавішим за рахунок сучасних підходів. Кінцевий результат — зробити ці зміни ще масштабнішими, на рівні держави та міжнародного досвіду.

Це досить довгострокова мета, під час реалізації якої можуть виникати потреби адаптації та внутрішніх реформ. Чи готові ви коригувати свою стратегію?

Не лише готові, а й робимо це регулярно. Мені здається, тільки геній із задатками провидця може створити стратегію роботи на п’ять років уперед і не внести жодної зміни (сміється). Ми завжди адаптуємося, передусім — під потреби наших благоотримувачів. Тому, крім підтримки STEM-освіти, Фонд взяв зобов’язання внести освітній компонент у програму «Спортивний наставник». Ми працюємо з підлітками, які потрапили в складні життєві ситуації і потребують допомоги. Якщо спочатку нам здавалося, що достатньо фізичного розвитку та підтримки тренера-спортсмена, сьогодні ми почали мислити масштабніше. Підліткам необхідний не просто професіонал у сфері спорту, а й фахівець у спортивному менеджменті, психології та вирішенні конфліктів.

Отже, ще одна найближча мета — щорічні навчання наставників. Тренер — це рольова модель для дитини, учасники програми потребують прикладу для наслідування не лише на футбольному полі, а й на виході зі стадіону. І ми маємо зробити все, щоб такий приклад у них був.

Як думаєте, якою буде освіта в Україні через 10 років?

Настрій позитивний: сучасною, доступною, прогресивною, вагомою і всебічною. І якщо 10 років тому ви могли б назвати мене мрійницею, то сьогодні для моєї позитивної візії є всі передумови. Державні органи та громадський сектор нарешті ведуть відкритий діалог, проводяться круглі столи, ведуться дискусії. Система стає максимально відкритою, орієнтується на світові практики та не боїться змін. Це потрібно підтримувати всіма можливими ресурсами. І ми як Фонд теж намагаємося зробити свій внесок. Отже, ми маємо чудовий привід зустрітися через 10 років і поговорити про освіту в Україні ще раз. Упевнена, всі наші очікування виправдаються.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X