Чого навчати дітей. Шість навичок для успішного майбутнього
Ми не просто не встигаємо підготуватися до майбутнього, ми ледве встигаємо відповідати сьогоденню
Щоб побачити майбутнє своєї країни, зовсім не обов’язково звертатися до футурології. Досить придивитися до сучасних дітей, проаналізувати, чого і як ми їх вчимо. А потім можна подивитися світові дослідження ринку праці. Картинки не збігаються?
У перших рядках рейтингу професій, що «найшвидше зростають» до 2026 року очікують фахівців з альтернативної енергетики та персональних домашніх помічників по здоров’ю. Є ще гіпотези про «молекулярних дієтологів» і «гідів по космосу». Правда, це, швидше, виверти для приветнення уваги до головної тези, яка пролунала кілька років тому на Всесвітньому економічному форумі та була звернена до лідерів країн: «65% дітей, учнів сьогодні в початковій школі, будуть зайняті в професіях, які ще не існують».
Технологічний прогрес, комп’ютерні та інтернет-технології в останні десятиліття внесли колосальні зміни в наше життя. Вони змінили наше дозвілля, способи комунікації, а також робочі місця і навіть бізнес-моделі. І якщо по-чесному, то ми не просто не встигаємо підготуватися до майбутнього, ми ледве встигаємо відповідати сьогоденню.
Звичайно, все впирається в навчання. Громіздкі і дорогі системи освіти не встигають адаптуватися до нових вимог сучасного світу. Мова не тільки про нашу країну — з цим зіткнувся весь світ. Але якщо США і Велика Британія, наприклад, розгорнули національні програми з серйозним фінансуванням з навчання школярів програмування, то Україна продовжує відчувати дефіцит вчителів інформатики та комп’ютерної техніки в навчальних закладах. Сінгапур і Китай оновили свої програми навчання «комп'ютерні науки», додавши в них «інтернет речей» і «обчислювальне мислення». А у нас все ще не рідкісні випадки, коли на інформатиці вчать, як вмикати та вимикати комп’ютер. Проте, ера цифрових технологій вже настала, і наші діти не знають іншої реальності. Завдання батьків — зрозуміти, які ж нові навички потрібно дати дітям для успішного майбутнього і сьогодення.
1. Цифрова грамотність.
Смартфон та інші гаджети повністю змінили наш спосіб життя, звички і робочі процеси. Уже сьогодні в інших країнах дітей вчать бути «хорошими цифровими громадянами». Йдеться про розуміння можливостей, прав і обмежень у цифровому світі. Європейський Союз вже кілька років поспіль перевидає оновлений стандарт цифрової компетентності громадянина. Саме час погуглити такий стандарт (в Україні його немає), щоб дізнатися самому і розповісти дитині основи цифрової компетентності. Як правило, такий стандарт включає в себе інформаційну та комп’ютерну грамотність, комунікацію за допомогою комп’ютерних технологій, створення цифрового контенту, вирішення завдань за допомогою цифрових технологій, а також поняття авторського права і плагіату.
Як цього навчити дитину? Можна спробувати дати все це через позашкільні курси, але це точно буде кілька пересічних факультативів. Об'єднаних курсів для побіжного знайомства з цифровими навичками у нас поки що немає. Та може, і не треба: в цьому питанні все залежить від вироблених звичок, які повинні перерости в культуру взаємодії в цифровому світі. Для цього достатньо проговорити з дитиною правила і почати їх дотримуватися.
2. Основи кібербезпеки.
Ви помітили, що діти в останні роки стають повноправними користувачами смартфонів років з п’яти? А батьки або вихователі починають розповідати їм про ключові заходи кібербезпеки з цього ж віку? Думаю, що навряд чи. І предмета такого в школі поки що немає, можете не сумніватися. Тому все знову в руках батьків. І тут знову ж таки на допомогу прийде Інтернет, де можна знайти постери з основними правилами кібербезпеки для дітей різного віку. Основи кібербезпеки навчать вашу дитину не ділитися персональною інформацією в Мережі, не зустрічатись особисто з незнайомцями, які призначили зустріч в Мережі, навіть якщо вони здалися цікавими і доброзичливими, не приймати повідомлення від незнайомих осіб і не відкривати мультимедійні дані, які мають ознаки «вірусних». І так далі. Загалом, справа важлива і дуже корисна. Адже сьогодні все частіше зловмисники шукають підхід до дітей через месенджери і соціальні мережі і навіть вдаються до шантажу.
Де цього навчають дітей? Можна підібрати короткі лекції і тренінги, які час від часу проводять для дітей шкільного віку. А краще самим батькам виступити ініціаторами і організувати тренінг з професійним лектором не тільки для своєї дитини, але й для її однокласників.
3. Критичне мислення і медіаграмотність.
Продовжуючи тему кібербезпеки, необхідно торкнутися кібергігіени. В епоху надлишків інформації, коли кожен може постити щось онлайн, навіть дорослому буває складно відрізнити фейк від правди. Навчання дітей критичного мислення — це надійне щеплення на довгі роки, яке дозволить тверезо бачити пропаганду, цензуру, та й просто однобоко поданий матеріал. Тут же стоїть питання і про медіаграмотність, в частині уміння самої дитини подавати коректну і вивірену інформацію в Мережі.
Як цього можна навчити дитину? Дещо вже почала давати школа. Але буде більший ефект, якщо в сім'ї є культура споживання інформації онлайн.
4. Обчислювальне мислення і програмування.
Обчислювальне мислення, або Computational thinking, вже з’явилося в шкільному курсі в Сінгапурі. Місцева система освіти пропонує розглядати комп’ютер 1) як науку, 2) як інструмент і 3) його вплив на суспільство. Мабуть, на сьогодні це один з найкращих підходів до розуміння комп’ютерних технологій як явища в нашому житті. І ці ж сінгапурці запропонували світу розвивати у дітей навички «обчислювального мислення». Справа в тому, що мода на мови програмування періодично змінюється. Вивчити нову мову кодингу не так вже й складно. Але куди важливіше навчитися алгоритмічному способу мисленню з логічними прийомами і здатністю розбивати будь-яке завдання на дрібні частини. Цей навик потрібен не тільки програмістам, він застосовний у будь-якій сфері діяльності.
Де цього можна навчити дитину? Думаю, що найкращий шлях — пошук талановитого та просунутого вчителя інформатики, разом з яким потрібно визначитися з новим підходом до навчання дитини.
5. Робототехніка і штучний інтелект.
Цей пункт може виглядати як данина трендам. Але від цього він не менш важливий. Робототехніка — це те ж програмування, але плюс мейкерство. У цьому форматі дитина куди краще засвоює програмний код, тому що практично відразу бачить результат своєї роботи — в русі робота, наприклад. А що стосується штучного інтелекту, то він заслуговує хоча б поверхневого вивчення в зв’язку з піднятим на його честь шумом. А раптом і справді штучний інтелект наблизиться до аналітичних здібностей розуму. Не буде зайвим розуміти, як його «вимкнути». Тим більше що в основі ШІ також лежить програмування.
Де цього вчити дитину? Сьогодні в Україні досить багато шкіл і курсів з робототехніки. А ось основам штучного інтелекту вчать одиниці, тут потрібно пошукати.
6. Уміння вчитися.
Найголовніший навик майбутнього, на мій погляд — це вміння вчитися і брати відповідальність за себе і навколишній світ. Навчання теж йде в онлайн-формат, і більшість сучасних дітей не читає книжки, а слухає подкасти та дивиться влоги. Раз і навчання стає мобільним, потрібно прищеплювати навик вчитися постійно. Це і є головною запорукою успіху в майбутньому.
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ
Більше блогів тут