Цікаві часи. Що варто побачити на 58-й Венеціанській бієнале

13 травня 2019, 19:53
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Інсталяція Can’t Help Myself ставить питання про конкуренцію між людиною і штучним інтелектом, а інсталяція Flight є вивернутим навиворіт літаком

Перша хвиля відвідувачів вже встигла побувати на ось уже 58-й за рахунком Венеціанській бієнале, яка відкрилася 11 травня. І зараз, коли ажіотаж, пов'язаний з насиченою програмою відкриття, поступово йде на спад, саме час проаналізувати побачене. Або, навпаки, скласти для себе путівник по найважливіших презентаціях Бієнале, якщо ви ще не встигли дістатися до Венеції. Часу, щоб запланувати свій візит, поки що достатньо: офіційне закриття відбудеться 24 листопада.

Відео дня

В основній кураторській програмі (куратор - Ральф Ругофф, директор Hayward Gallery в Лондоні) під назвою May You Live in Interesting Times неодмінно зверніть увагу на роботи таких художників.

1. По-перше, звичайно, варто побачити проекти української художниці Жанни Кадирової. Їх і без того великий провенанс тепер поповнився одним з найбільш значущих можливих сюжетів: експонуванням в межах основної програми Венеціанської бієнале. Мандрівну і давно всіми улюблену інсталяцію Маркет можна побачити в Арсеналі, а проект Second Hand – у Джардіні.

Жанна Кадирова, Маркет (Фото: надано автором)
Жанна Кадирова, Маркет / Фото: надано автором

2. Дуже складно пройти повз таку видовищну інсталяцію як Can not Help Myself (2016). Її творці – китайські художники Cунь Юань і Пен Юй. Робота являє собою нескінченний механізований перформанс: поміщений у величезну «клітку» зі скляними стінами робот щосили намагається запобігти розтіканню по підлозі темно-червоної рідини, що підозріло нагадує кров.

Згідно із задумом дуету авторів, Can not Help Myself ставить питання про конкуренцію між людиною і штучним інтелектом, а також про відстоювання своїх кордонів і тією ціною, яку ми платимо за їх збереження і розширення.

Cунь Юань і Пен Юй, Can not Help Myself (Фото: надано автором)
Cунь Юань і Пен Юй, Can not Help Myself / Фото: надано автором

3. Що стосується національних павільйонів, то цікавий проект підготувала Польща. Її представником став один з найбільш іменитих сучасних польських художників Роман Станчак. Інсталяція Flight Станчака є буквально «вивернутим навиворіт» літаком. У світлі деяких подій останніх років, монструозний літальний апарат, нутрощі якого виявляються виставлені на загальний огляд, з легкістю перетворюється на політичну метафору в свідомості глядача.

Роман Станчак, Flight (Фото: надано автором)
Роман Станчак, Flight / Фото: надано автором

4. Також варто сказати кілька слів про кураторський проект, підготовлений «господарями» Бієнале. В італійському павільйоні представлений груповий проект під назвою Neither Nor: The challenge to the Labyrinth. Ідеї для логіки побудови експозиції куратор Мілован Фарронато знаходить в есе Виклик, кинутий лабіринту Італо Кальвіно. Простір павільйону організовано таким чином, що глядач постійно опиняється в ситуації вибору – будь то шляхи чи інтерпретації – і можливості, так би мовити, «пожинати плоди» свого власного рішення.

Італійський павільйон (Фото: надано автором)
Італійський павільйон / Фото: надано автором

5. Побачивши назву проекту американського павільйону – Liberty / Libertà – мимоволі чекаєш побачити чергову оду американській демократії, або, в кращому випадку, спробу її критики. На щастя, куратор Брук Камін Рапапорт вибирає куди більш неоднозначне звернення до теми свободи. Наприклад, масштабна інсталяція Мартіна Пуррієра Swallowed Sun (Monstrance and Volute), яка розмістилася біля самого входу в павільйон, обігрує ідею свободи як протидії сил або прихованої внутрішньої динаміки: за величезним дерев'яним каркасом, структура якого викликає асоціації з солярною символікою, ховається величезна чорна спиралеподібна форма, яка і утримує всю конструкцію. Втім, утримує її швидше образно, ніж реально.

Мартін Пуррієр Swallowed Sun (Monstrance and Volute) (Фото: надано автором)
Мартін Пуррієр Swallowed Sun (Monstrance and Volute) / Фото: надано автором
Мартін Пуррієр Swallowed Sun (Monstrance and Volute) (Фото: artnet.com)
Мартін Пуррієр Swallowed Sun (Monstrance and Volute) / Фото: artnet.com

6. Для створення інтерактивного проекту Cosmo-Eggs, представленого в японському павільйоні, об'єднали свої зусилля фахівці зі, здавалося б, абсолютно різних сфер: архітектор, антрополог, музикант і художник. Cosmo-Eggs присвячений темі екології як співіснування «людини і не-людського», цитуючи кураторський текст.

Японський павільйон (Фото: twitter.com/japanfoundation)
Японський павільйон / Фото: twitter.com/japanfoundation

7. І, безумовно, потрібно навідатися до нових власників Золотого лева – головної нагороди Венеціанської бієнале. У 2019 цієї честі був удостоєний литовський павільйон. Дотепна презентація-перформанс під назвою Sun & Sea (Marina), підготовлена куратором Люсією Петроюсті, з одного боку, є критикою «культури дозвілля», але також її можна розуміти і як передчуття прийдешньої екологічної катастрофи. Проект являє собою імпровізований пляж, на якому одночасно туляться рівно 20 пляжників. За бажання, кожен може взяти участь у дійстві Sun & Sea (Marina) – перформери-волонтери змінюються тут кожен день.

Литовський павільйон (Фото: widewalls.ch)
Литовський павільйон / Фото: widewalls.ch

Навряд чи якийсь навіть надвичерпний матеріал здатний охопити все те, що варто було б побачити на 58-ій Венеціанській бієнале, або сказати про неї. Проте, цей огляд може стати тим путівником, з якого почнеться ваше власне знайомство з Бієнале.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X