Драма у смартфоні. Даша Малахова та Наталія Чижова про проект Театр 360 градусів, голлівудські технології та виховання нових театралів

17 листопада 2020, 09:18

В Україні з’явився інноваційний арт-проект Театр 360 градусів. З сьогоднішнього дня, 17 листопада, стартують покази відеоверсії першого спектаклю.

Першою постановкою, яку покажуть в онлайні, стане Камінний господар режисера Івана Уривського (Театр на Подолі) на основі поетичної драми Лесі Українки. До карантину в залі на Андріївському узвозі встигли показати кілька прем'єрних показів цієї вистави. А зараз вона оживе на екранах різноманітних гаджетів.

Відео дня

Творцями проекту виступили відома українська актриса і ведуча Радіо НВ Даша Малахова і продюсерка Наталія Чижова, які завдяки йому хочуть зробити театр доступнішим та познайомити українців з найкращими постановками наших режисерів.

Зйомки першої вистави — Камінний господар — проходили на початку жовтня в Театрі на Подолі. Для створення відеоверсії акторам довелося не лише два дні поспіль програвати свої сцени перед камерами, а й стати прототипами для своїх 3D-копій. Режисурою 3D-анімації, яка дозволила доповнити класичне сценічне мистецтво сучасними голлівудськими технологіями, займалася команда Deep 3D Studio.

Перший онлайн-показ у рамках проекту Театр 360 градусів відбудеться вже 17 листопада. Перед прем'єрою НВ STYLE розпитав творців проекту Дашу Малахову і Наталію Чижову про ідею його створення, плани щодо відбору наступних вистав та різницю між «живим» театром та театром у смартфоні.

Даша, ваші друзі на Facebook пам’ятають ваш пост часів початку карантину про плани відзняти відео-версію вистави Камінний господар за Лесею Українкою, прем'єра якої відбулася взимку в Театрі на Подолі. Як виникла ця ідея, скільки часу пройшло до початку її втілення та що було найважчим на цьому шляху?

Даша Малахова: Проект я вигадала ще у квітні, під час перших тижнів карантину. Я дивилася вистави відомих зарубіжних театрів, які були доступні для безкоштовного перегляду, і подумала, що було б класно зробити такий проект. Зателефонувала Наташі (Наталія Чижова — співпродюсерка проєкту Театр 360 градусів), і от ми разом його довигадували і створили його таким, який він є.

Насправді, я б не сказала, що це було дуже складно. Звичайно, шукати гроші на реалізацію було найскладніше, але загалом проект дуже легко «зайшов». Ми працюємо над ним уже шостий місяць, і якось все само собою відбувається: до нас долучились дуже правильні партнери і спонсори, нас підтримують волонтери та прості люди. Це дуже приємно! І загалом всесвітня криза і карантин — це час можливостей, коли можна і варто шукати їх у тому, що тобі подобається.

Даша Малахова (Фото: Сергій Кустов)
Даша Малахова / Фото: Сергій Кустов

У півторагодинній виставі Камінний господар задіяно п’ятеро акторів, включаючи вас. Скільки годин знімання потрібно, щоб створити відеоверсію вистави? По скільки разів (у середньому) авторам доводиться грати одну сцену перед камерами?

Наталія Чижова: Ми провели близько трьох діб у студії 3D-сканування. А потім ще два знімальні дні на сцені театру (по 12 годин). Для здійснення зйомки над детальним посекундним технічним планом працювали відразу три режисери: Іван Уривський — режисер спектаклю, Валентин Кондратюк — режисер відеоверсії та Андрій Компанієць — режисер 3D-анімацій. Тому у зйомці кожної сцени ми одразу розуміли механіку, розташування камер та необхідну кількість дублів. Їх було до чотирьох на кожну сцену. Ми хотіли отримати конкретні ракурси, які розкриють для глядача виставу найбільш яскраво, ефектно, емоційно.

Даша Малахова: Режисери багато уваги приділили світлу, комбінуючи театральне світло, та світло, яке «бачить» камера. Дійсно, неймовірну роботу зробили Валентин Кондратюк разом зі своєю командою Strumer Production, оскільки завдяки їм у нас була дуже ретельна розкадровка і хореографія камер ще до початку процесу зйомок у театрі. Тому за два дні ми встигли відзняти всю виставу.

Чи відрізняється за емоційною складовою для актора гра перед повною залою глядачів та перед залою, повною камер?

Даша Малахова: Іван Уривський дуже хвилювався, що ми будемо грати по-іншому, оскільки немає глядача. Так, можливо, це не зовсім театральний формат і ми грали не на глядача, а на камери. Але, відверто кажучи, на зйомках було близько 50 людей, а за карантинними нормами це як повна зала.

Для створення відеоверсії першої вистави ви використовуєте технологію 3D-сканування. Які її переваги та що унікального вона додасть виставі?

Наталія Чижова: В онлайн версії вистави ми вирішили посилити емоційний відгук глядача і «оживити» скульптури. Для цього нам було необхідно у короткий термін відтворити 3D-моделі всіх скульптур. Перевага 3D-сканування у швидкості та точності відтворення об'єктів з реального світу. Після сканування ми адаптуємо цифрові версії скульптур та створюємо різноманітні рухи з ними, використовуючи класичні методики 3D-анімації. Для роботи над цією частиною ми звернулися до Deep3Dstudio, яка є єдиною компанією в Україні, що має такий потужний досвід у 3D-скануванні.

Сергій Кустов
Фото: Сергій Кустов

Яке завдання на знімальному майданчику у режисера вистави Уривського, який фактично вже створив свій твір — поставив виставу? Чи помічали ви, що процес знімання додає нових відтінків чи звучання вже готовому матеріалу?

Даша Малахова: Ми з Іваном дуже здружилися під час репетицій вистави. І коли мені спало на думку знімати спектаклі на відео, в першу чергу, я подумала про його виставу. Я розуміла, що для нього цей досвід буде цікавим, і сама вистава Камінний господар дуже підходить: у ній небагато акторів та багато образів, які можна домальовувати. Режисером відеоверсії є не Іван Уривський, а Валентин Кондратюк, якого вже згадувала. Валентин пліч-о-пліч працював з Іваном та Андрієм Компанійцем, який робить спецефекти для проекту. У кожного є своя роль у відтворенні спектаклю. І, якщо чесно, на знімальному майданчику було відчуття, що тут і зараз створюється якийсь абсолютно новий жанр.

Перша вистава, яку буде «оцифровано» у рамках проекту Театр 360 градусів, поставлена одеським режисером Іваном Уривським. Як ви обиратимете наступні вистави? Чи поїдете, наприклад, до одеського театру, де працював Уривський, або до Івано-Франківська за виставою Ростислава Держипільського, одну з яких він привозив у Театр на Подолі?

Даша Малахова: Так, ми вже думаємо та фантазуємо, як будемо знімати наступні вистави. У нас є певні критерії, які викристалізувались під час створення проекту. У виставі має бути місце для спецефектів, тому в побутових виставах треба шукати щось, що можна було б замістити, куди додати якісь технології, що зроблять її тільки кращою. Хотілося б, звичайно, використовувати якомога більше різних почерків та форматів, працювати з різними режисерами.

Ми маємо на меті не просто знімати вистави, а робити це доречно, для модернізації треба знаходити логічне місце і цим підкреслювати силу театру. Наша єдина ціль: популяризація театру, а не нового формату. Тому ми хочемо знімати ті вистави, яким спецефекти дійсно підуть на користь.

У нас вже є декілька ідей та варіантів, але це питання часу та грошей. А поки чекаємо, коли вийде ця вистава, побачимо інтерес людей до неї, і будемо надалі приймати рішення.

Наталія Чижова (Фото: прес-служба)
Наталія Чижова / Фото: прес-служба

На карантині світові театри почали відкривати безкоштовний онлайн-доступ до своїх найкращих вистав, які можна було подивитися на своєму гаджеті в будь-якому куточку світу. Я з задоволенням дивилася Франкенштейна, поставленого відомим режисером Денні Бойлом, з Бенедиктом Камбербетчем та Джонні Лі Міллером. У той же час українські вистави, які теж були викладені онлайн на карантині чи то транслювалися в ефірах каналів, не можуть похвалитися такою ж здатністю тримати глядача. Чому, на вашу думку, так відбувається і як створити версію української вистави, від якої неможливо було б відірватися?

Даша Малахова: Світові театри розкривали свої вистави більше для театралів. Ми ж йдемо далі — до розширення аудиторії оффлайн-театру. Для цього ми робимо документальні фільми — making of Театр 360 градусів — щоб люди могли побачити, як тут все відбувається. Їх можна буде переглянути на YouTube-каналі проекту. Для нас дуже важливо донести думку про те, що ми не просто створюємо відеоверсію — ми робимо щось додаткове, щоб залучити більшу кількість людей до театру, щоб більше молоді й нових глядачів, не театралів, подивилися вистави. Люди, які постійно знаходяться у digital-просторі, можливо ніколи і не розглядали театр, як цікавий розважальний вид мистецтва.

Звичайно, це питання грошей, питання державних пріоритетів і, на жаль, держава поки що не бере у цьому участі. Сьогодні театри в біді, адже під час пандемії театр, як і раніше, має виплачувати стовідсоткову оренду та інші витрати, але може заробити лише половину або третину коштів через необхідність дотримуватися обмежень по кількості глядачів у залі.

Сергій Кустов
Фото: Сергій Кустов

Сподіваюся, що відеоверсія Камінного господаря вийде така ж магічна, як оригінал. Коли, де і як можна буде її переглянути?

Наталія Чижова: Прем‘єри стартують 17 листопада. Це буде 10 безкоштовних прем'єр для всіх українців. Щоб завітати до Театру 360 градусів вам потрібен лише мобільний телефон або комп’ютер, та підключення до 4G або wi-fi. Отримати свій квиток на спектакль можна на сайті: https://theatre360.com.ua/. А за всіма новинами слідкуйте у Facebook.

Показати ще новини
Радіо НВ
X