Громадянське суспільство в особах. Іванна Коберник, співзасновниця двох освітніх організацій — про те, як викорінити архаїзми в школах
Іванна Коберник, співзасновниця громадських організацій Смарт освіта і Батьківський контроль, відповідає на п’ять запитань журналу НВ.
— Коротко розкажіть, чим ви займаєтеся?
— ГО Батьківський контроль з’явилася 2012 року після того, як мій син пішов до школи і я з’ясувала, наскільки застаріла й несучасна шкільна освіта. Водночас до школи пішли діти моїх колежанок і подруг Оксани Макаренко, Зої Звиняцьківської та Галини Титиш і вони поділилися аналогічними спостереженнями. Тому ми вирішили привернути публічну увагу до архаїчного змісту підручників і застарілого змісту програм. На той момент ми бачили своїм завданням контролювати, щоб у голови дітям потрапило якнайменше дурниць, які містяться в підручниках.
Та коли після Євромайдану змінилася влада й почалася реформа шкільної освіти, ми зареєстрували ГО Смарт освіта, мета якої не контроль, а співпраця з різними освітніми стейкхолдерами [впливовими гравцями] для просування реформи, ліпших практик, методик і підходів. Саме ця організація в партнерстві з Міносвіти 2017‑го заснувала сайт Нова українська школа (НУШ).
— Навіщо вам це потрібно?
— Спочатку мені треба було захистити свою дитину від неухильного потоку неправди й застарілої чи безглуздої інформації. А згодом ця мета трансформувалася й мені наївно здавалося, що зробити реформу всієї державної освіти простіше, ніж заробити на приватну школу.
— Ваше найбільше досягнення в цій сфері?
Перше — це Хрестоматія сучасної української дитячої літератури для 1−4 класів. Після того як зі шкільної програми для початкових класів було вилучено твори неактуальних авторів і додано твори сучасних письменників, у мене з’явилася ідея видати книжку, де будуть зібрані програмні твори сучасних авторів. Ніхто не вірив, що це реально зробити. Але ми впоралися. І книжку — від старту проєкту до урочистої презентації — було підготовано за чотири місяці.
Друге досягнення — запуск онлайн-курсу для вчителів початкової школи. Курс розміщено в безплатному доступі на платформі EdEra й на сьогодні його пройшли понад 200 тис. осіб.
А ще — розробка комунікаційної стратегії для Міносвіти, зокрема його нової айдентики, та участь у створенні концепції Нова українська школа.
Ці проєкти було реалізовано у 2016−2018 роках у рамках реального громадсько-державного партнерства з МОН.
— Ваша найбільша поразка в цій сфері?
— З початку реформування шкільної освіти 2018‑го соцдослідження показували зростання підтримки проведення такої реформи, проте після зміни влади, коли реформа реально загальмувалася, ми не бачимо протестів чи вимог батьків її продовжувати. Мабуть, це я і вважаю нашою поразкою — ми не змогли переконати все суспільство, що надзвичайно важливо осучаснити шкільну освіту і що заради майбутнього дітей важливо вимагати справжнього, а не імітаційного продовження реформи НУШ. Адже наступного року реформа має розпочатися в базовій школі — так би мовити, перейти в 5‑й клас, — а це вимагає значно серйознішої підготовки й більших вкладень, ніж початкова школа.
— Назвіть випадок із вашої діяльності, що найбільше запам’ятався?
— Презентація згаданої хрестоматії. Це така магія, коли розумієш: ми представляємо книжку, в яку ніхто не вірив і всі були впевнені, що нічого в цих громадських активісток не вийде, а ми презентували хрестоматію 16 грудня 2016 року й на заході було 15 камер різних телеканалів. Згодом стали надходити відгуки від вчителів, що діти хочуть читати, просять цю книжку додому, хочуть зустрітися з письменниками. А головне — полюбили писати твори, бо нарешті з’явилися цікаві для них теми, на які їм хочеться висловитися.

CV: Іванна Коберник
Закінчила інститут журналістики КНУ ім. Тараса Шевченка. Тривалий час працювала ведучою інформаційних програм, а згодом — редакторкою політичних ток-шоу на провідних вітчизняних телеканалах. Була керівницею пресслужби Арсенія Яценюка. У 2016−2020 роках — радниця міністрів освіти і науки України на громадських засадах.




Читайте цей матеріал у свіжому номері журналу НВ — № 43 від 18 листопада 2021 року