Безкоштовна психологічна допомога. Куди за нею звертатися українцям вдома та за кордоном і наскільки ефективні безоплатні консультації

22 липня, 11:57
Що важливо знати про телефонні та онлайн-сервіси психологічної допомоги (Фото:depositphotos/annanahabed)

Що важливо знати про телефонні та онлайн-сервіси психологічної допомоги (Фото:depositphotos/annanahabed)

Той досвід, через який ми всі проходимо, дуже різний, але для переважної більшості він непростий. Війна зачепила кожного громадянина України. Когось прямо через втрати близьких, майна, руйнування міст та селищ. Когось — опосередковано, втім наслідки війни для нашого психічного здоров’я — це реакції стресу, горювання, переживання безнадії й безвиході, страх, тривога, почуття провини, проблеми зі сном, фізичне виснаження. Хтось має можливості допомогти собі самостійно, а для когось є важливим плече підтримки.

З червня 2022 року Національна психологічна асоціація за підтримки партнерів запустила гарячу лінію, яка працює за єдиним номером в Україні: 0−800−100−102, усі дзвінки — безкоштовні. Лінія працює щодня з 10:00−20:00. Завдяки тому, що психологи працюють на спеціальній платформі, вони можуть працювати в форматі аудіо- та відеодзвінків. Для того щоб отримати відеоконсультацію, потрібно просто подзвонити і сказати про це оператору.

Відео дня

Також лінія приймає дзвінки громадян України, які знаходяться в інших країнах, а саме у:

  • Чехії: +420 800 012 058
  • Польщі: +48 800 088 141
  • Ірландії: +353 1800 817 519
  • Франції: +33 805 080 466
  • Португалії: +351 800 780 756
  • Швеції: +46 20 160 46 46

Дзвінки з усіх телефонів цих країн на відповідні номери також безкоштовні. Кількість країн, підключених до мережі психологічної допомоги, буде розширюватися. Вся інформація буде з’являтися тут. Як професійна спільнота, вони знають і розуміють, наскільки важливою є сьогодні якісна психологічна допомога, але в той самий час розуміють, що навколо ліній допомоги, як і психологічних сервісів зокрема, існує багато міфів. Саме час їх зруйнувати.

Валерія Палій

Президентка Національної психологічної асоціації

Міф 1. Безкоштовна допомога — допомога низької якості

Це не так. Як правило, великі лінії та ініціативи отримують зовнішнє фінансування, що дозволяє долучити професійних спеціалістів до роботи. Критерії відбору персоналу можуть відрізнятися залежно від ініціативи її задач. Наприклад, ми як професійне об'єднання, маємо такий стандарт: завершена базова психологічна освіта, мінімум 2 роки професійного досвіду, завершене додаткове навчання в доказовому методі психотерапії та володіння навичками кризових інтервенцій. Крім того, ми надаємо наставницький супровід (супервізія) та постійно підвищуємо кваліфікацію наших спеціалістів. Якщо у вас є якісь сумніви щодо компетенцій спеціалістів — ви завжди можете запитати їх про це, або звернутися до організаторів ініціатив.

Міф 2. Інформація про мене може розповсюджуватися: у соціальних мережах, новинах, передаватися до відповідних органів.

Базове правило роботи психолога — це конфіденційність. Діяльність психолога регулюється чинним законодавством України та Етичним кодексом психолога. Всі можливі порушення з боку професіонала — суворо засуджуються спільнотою, і можуть мати серйозні юридичні наслідки. Якщо в ході консультації буде встановлено, що ваші права були порушені, ви стали жертвою насильства, хтось або щось безпосередньо загрожує вашому життю, психолог обов’язково поінформує вас про ваші права і разом з вами прийме рішення щодо того, як сповістити про це відповідні органи, якщо цього вимагає законодавство. Але ні в якому разі, ні за яких обставин спеціаліст не буде розповідати ваші персональні історії у ЗМІ чи соціальних мережах. Дуже часто наші колеги мають справу з дуже чутливими та делікатними темами, ми зберігаємо приватний простір наших клієнтів і не хочемо травмувати їх додатковим розголосом, навіть якщо нас про це просять самі люди. Для цього є інші ресурси і можливості, але всі вони не пов’язані із психологічними послугами. Якщо політика лінії така, що розмови якимось чином фіксуються, ви обов’язково будете попереджені про це на початку розмови і зможете зупинити діалог до того, як сповістили інформацію про себе.

Міф 3. Одноразова допомога — недієва

Варто розуміти, що лінії - це найбільш доступна допомога. Ви можете набрати номер фактично з будь-якого місця і у будь-який час. Є лінії, які працюють щоденно, є ті, які взагалі цілодобові. Своєчасність — це найважливіше у нашому випадку. Часто люди телефонують схвильовані, збентежені, розгублені, консультація із застосування активного слухання, кризових інтервенцій та фокусуванні на внутрішніх психологічних резервах та ресурсах — це вже те, що є дуже помічним. Є ті, кому просто самотньо і вони хочуть поділитися своїми переживаннями із кимось — це також нормально, таких дзвінків є багато. У разі, якщо спеціаліст бачить необхідність скерування до інших спеціалістів лікарів, соціальних служб, локальних тривалих психологічних ініціатив — він обов’язково надасть конкретні контакти, які працюють у вашому регіоні і надать якнайширші поради.

Насправді, вчасна первинна допомога може попередити багато проблем із психічним здоров’ям у майбутньому. Просити про допомогу — це нормально, як і потребувати допомоги. Недержавні громадські об'єднання, бізнеси, державні установи об'єднуються та витрачають ресурси для того, щоб кожен з нас мав рівний доступ до потрібної йому допомоги, тому що це важливий крок для підтримки та відновлення нашого суспільства.

Команда Національної психологічної асоціації впроваджуватиме пілотний проєкт із надання всебічної психологічної підтримки українцям за сприяння Програми розвитку ООН та за фінансової підтримки Європейського Союзу, що надається в межах Програми ООН із відновлення та розбудови миру. Додаткова підтримка надана Американською психологічною асоціацією. Технічні рішення стали можливими завдяки підтримці компаній Amazon та Deloitte.

Редактор: Кіра Гіржева

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X