Громадянське суспільство в особах. Іван Примаченко, співзасновник платформи Prometheus — про те, як призвичаїв українців до онлайн-курсів

Іван Примаченко (Фото:Наталія Кравчук / НВ)
Іван Примаченко, співзасновник найбільшої в Україні платформи онлайн-навчання Prometheus, відповідає на п’ять запитань журналу НВ.
— На кого і як саме впливає ваша діяльність?
— Ми намагаємося зробити найкращу освіту доступною кожному, незалежно від місця проживання, статків, стану здоров’я та будь-яких інших факторів. Тому. з одного боку, наша діяльність впливає безпосередньо на українців, які хочуть розвиватися і зростати в усьому — від професійних навичок до персональних фінансів і психології. Ми допомагаємо людям здобути найновіші й найякісніші знання з підприємництва, з ІТ або з англійської мови.
По-друге, наша робота допомагає розвиватися Україні. Адже розвиток державних інституцій — це процес колективного навчання. У нас багато курсів для держслужбовців, представників громадянського суспільства, антикорупційних діячів чи аграріїв. Ще є вчителі та медики, для яких ми безкоштовно надаємо перекладені з англійської курси підвищення кваліфікації.
— Навіщо вам це треба?
— Я з дитинства захоплювався науковою фантастикою та різним баченням майбутнього. І коли вперше зустрів масові онлайн-курси, зрозумів: це майбутнє, це технологія з наукової фантастики, яка дозволяє найкращим викладачам світу зробити знання доступними. Тому для мене Prometheus — крутий проєкт, що дає змогу стати дотичним до того майбутнього, яке я хотів би бачити в Україні.
Навіщо це країні? Освіта — універсальний мультиплікатор, на який множиться все, що робить суспільство. Робота людей у різних галузях помножується на якість їхньої освіти та обсяг знань і навичок. Відповідно, змінюючи освіту як фундамент суспільства, ми впливаємо на його ефективність і успішність.
Другий момент — маємо чесно визнати, що українська освіта перебуває у кризі. Ми бачимо успіх популізму та антинаукових міфів, як-от антивакцинаторські під час пандемії. У багатьох галузях економіки, де ми маємо швидкий розвиток, на кшталт IT, — бракує кадрів, щоб розвиватися відповідно до можливостей. Ми хочемо це змінити, зробити так, щоб якісна освіта не була в Україні в дефіциті.

— Ваше найбільше досягнення в цій сфері?
— Коли ми починали, онлайн-освіта була чимось дуже екзотичним, люди не вірили, що вона може бути ефективною. Тепер, коли на Prometheus навчається майже 2 млн українців, онлайн-курси сприймають як нову норму. І мені здається, що це найбільше досягнення.
— Назвіть випадок із вашої діяльності, що найбільше запам’ятався?
— Був кейс, коли мати двох дітей, яка відмовлялася від щеплень, після проходження нашого курсу критичного мислення почала вакцинувати малечу. Або коли ми дізналися, що в закладі для дітей у складних соціальних ситуаціях використовують наші онлайн-уроки.
Є історія з відомим курсом Гарвардського університету CS50 Основи програмування, який ми переклали з їхнього дозволу. Курс справді класний і став дуже популярним — за кілька років зібрав під 200 тис. слухачів. Одного разу я їхав у таксі і водій розповів про те, як навчається програмуванню в перервах між водінням. Я поцікавився подробицями. А він: «Називається CS50 на платформі Prometheus. Чули про неї?»
— Як можна долучитися до вашого проєкту?
— По-перше, ми постійно шукаємо класних викладачів, тому завжди можна написати на контактні номери, які є на нашому сайті prometheus.org.ua. По-друге, зараз збираємо кошти на підтримку нашої діяльності у 2022 році. Йдеться, наприклад, про технічний розвиток платформи або переклад популярних західних курсів на українську. Тому ми завжди раді фінансовій підтримці, а на сайті є банер з посиланням на краудфандингову платформу.
І третій момент — поширення інформації. Коли в нас стартують нові курси, то кожен пост, репост або рекомендація допомагають зробити їх доступнішими.
CV: Іван Примаченко
Випускник історичного факультету Київського національного університету імені Тараса Шевченка. У 2019‑му закінчив річну програму Стенфордського університету Ukrainian Emerging Leaders та до сьогодні є членом наглядової ради аналітичного центру CEDOS.




Читайте цей матеріал у свіжому номері журналу НВ — № 44 від 25 листопада 2021 року
Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.