Український голос Гомера Сімпсона, Альфа і доктора Хауса. Інтерв'ю Олексія Тарасова з Євгеном Малухою

19 квітня 2018, 21:35

Євген Малуха – актор театру і кіно, актор дубляжу. Його голосом розмовляє прибулець Альф, працівник атомної електростанції Гомер Сімпсон, злегка божевільний, але дуже талановитий доктор Хаус і десятки інших персонажів. В гостях авторської передачі Олексія Тарасова Скаженні пси на радіо НВ актор розповів чому свого часу кинув театр, як зайнявся озвученням і як зберігати голосові зв'язки.

Український дубляж – це те, чим ми пишаємося, він дійсно неймовірно прекрасний, з ним дуже приємно дивитися навіть погані фільми. І у мене є теорія, яку ви або підтвердіть, або спростуйте: мені здається, що українська мова не тільки більш мелодійна, але і більш іронічна і при цьому іронія НЕ зла. Те ж саме, обговорення російською мовою, звучало б зло. Як ви вважаєте, в чому особливості української мови? Чому так класно виходить?

Відео дня

Можливо так і є. Хтось із великих сказав: одна нація вижила, тому що вміла сміятися над собою. Це не нашої нації стосувалося, але я впевнений, що українці вижили теж, як нація, тому що збереглася та ж іронія або іронічне ставлення до якихось дуже серйозних подій. І воно десь на рівні генів, я не знаю, як це відбувається, я не досліджував. Про це написано багато літератури.

Українську мову зрозуміти можна, перебуваючи в середовищі. Хазанов колись сказав: "Гіві, щоб взяти мову, треба потрапити в середовище. Я дочекався середовища, беру мову, вона не йде". Тому що середовище має формуватися. Україна була колонією останні 300 з гаком років і зберегла якусь самоідентичність і опір. Ми повстаємо кожні 10 років. У нас навчання в університеті тільки українською, ми домовилися. І це правильно, коли ми, як казав Станіславський, "брудні калоші залишаємо за порогом театру" або репетиційного залу. Так ми залишили російську за порогом аудиторії і спілкувалися в аудиторії українською. І люди дуже нормально, комфортно переходили на українську.

Я відчуваю зараз себе дуже негарно, тому що я говорю російською, та моя українська не дуже хороша. Я думаю про те, щоб практикуватися більше, але ефіри не найкращий час для цього.

Бачите, я придушив вас своїм авторитетом. І ви перейшли відразу на українську.

Звичайно. Як ви зайнялися озвученням?

Я пішов з театру. Останній був Театр драми і комедії. Мене запросив IСТV, я відкривав відділ озвучування і набирав акторів і мені запропонували озвучити Альфа. І коли я порахував зайнятість, кількість серій і гонорар, то подумав, що нехай театр від мене відпочине, я туди завжди можу повернутися. Можна і не повернутися в державний театр, тому що і я старію і там інші критерії. Але я повернувся.

Мені здається, актори це називають не старінням, а вони стають більш характерними артистами.

Так, я зараз перейшов у розряд дідусів. У мене тиждень тому така борода була. Мене попросили два місяці не голитися, тому що пройшов проби в епізод до Агнешки Холланд, польського режисера.

Агнешка Холланд – це дуже хороший режисер. Це той фільм, який вони знімають про голодомор?

Так. Це фільм про ірландського журналіста, який довгий час у себе в Англії, в тому західному світі, розповідав, що в цій країні відбувається голод, геноцид, знищення нації. І він не боявся цих слів. За його словами, саме після цього Орвелл написав свій роман "Скотний двір". І я впевнений, що його розповіді наклали свій відбиток на прозу Орвелла.

Кого ви граєте?

Там епізодична роль. Я її назвав стукач. Це той, який закладає чекістам головного героя, він іноземець.

Цікавий момент. Навіть якщо подивитися на героїв, яких ви озвучували, від Гомера Сімпсона і Альфа в Докторі Хаусі, це все ж таки не те, щоб негативні персонажі, але антигерої.

Підлість. Я їх називаю повна підлість.

Що такого в вашому характері збігається з цим героями, що саме ви їх озвучуєте? Може, я кудись не туди копаю, але мені цікаво.

Ви правильно копаєте. Швидше за все, це ваша професія – копнути вірно. А моя професія – "зіграти" і, якщо я не знаю відповіді, кудись зникнути. Але повернемося до "дідуся Станіславського" – "в хорошому шукай погане, в поганому шукай хороше". Ви ось сказали, я тепер задумаюсь, чому це так.

У мене є крихітний досвід озвучування фільму. Це було минулого року. Здавалося б, людина просто сидить і розмовляє в мікрофон. Як пояснити, чому це важко? У мене цей процес зайняв три дні і я був дуже втомлений. По-перше, я не професіонал, це відразу накладає свої наслідки. По-друге, це був мій перший досвід. Чому це складно?

Це властивості професії. Ми ж не питаємо у плиточника, чому це важко, класти плитку.

Ну, з плиточником люди більше розуміють, тому що, може, частіше з цим стикаються.

А ви частіше кличте акторів, режисерів, вони будуть розповідати тонкощі професії. Хоча, тоді це не цікаво буде. Театр, кіно і, радше за все, радіо – це той варіант, де якась таємниця повинна бути.

Ви, як людина, яка озвучує багато різних цікавих персонажів, і голос якої дійсно відразу дарує гарний настрій. Як ви підтримуєте зв'язки? П'єте сирі яйця? Як ви доглядаєте за своїм робочим інструментом?

Це, здоров'я апарату. Актор – це ж все-таки інструмент. Він повинен бути налаштований. Коли ми вчилися, то вчилися за певною системою Нінель Антонівни Биченко. Їй зараз 90 років, вона викладає досі в інституті культури. Але вона підтримує досі той варіант, що фізіологія – це десь 50%, а то й 80% здоров'я актора на майданчику. Актор повинен бути в формі. А з голосом, те ж саме. Я до 50-ти років не звертав на це уваги. Кава, сигарети, коньяк, все, як у людей. Але потім почав помічати, коли десь почало ламатися. Але все ж я весь час наголошую: голос і виразність – це продукт вищої нервової діяльності мозку. І нічого з цим не поробиш. Якщо не лікувати мозок. Як його лікувати, я не пораджу. Я знаю, як лікувати горло. Для мене головне – це сода і перекис водню. Туди ще входить куркума. Це десь років 20 тому не було рецептів і не можна було погуглити. Так я собі нагуглив сік алое, але справжнього живого алое, що не аптечного. Дуже добре лікує зв'язки.

Повне відео передачі "Скажені пси" з Євгеном Малухою:

Чому прийнято вважати, що кава, сигарети і алкоголь впливають позитивно на голос, вони роблять його більш глибоким?

На якийсь момент. У мене був глибокий голос, коли я вчився і був хлопцем. А зараз, коли треба за Сімпсона співати, а часу репетирувати немає, а у нього там вокалізи дуже цікаві, мені доводиться речитативом заспівати. І кажуть: "О, цікаво виходить". Але я за багатогранність актора. Це цікавіше, і тоді краще вигравати кастинги.

Я був минулих вихідних на лекції про стреси. І там цікаві речі про те, що жінки і чоловіки по-різному переносять стреси. Жінкам, наприклад, допомагає просто слухати чоловічий низький голос. Це знижує рівень стресу.

А я-то думаю, чому моя одна знайома весь час каже: "Говори зі мною, говори, я так спокійно себе почуваю". Тепер все зрозуміло. Я не знав цього.

Мені завжди було цікаво, як люди вирішують йти в актори. Що це за внутрішній стан, коли ти думаєш, це моє покликання, це моє місце?

Була у мене в дитинстві мрія. Жив хлопчик Женя на Сирці, зараз там метро Дрогожичі або Бабин Яр, ходив там гуляти, лазив, як всі сирецькі, ходили битися з нивськими.

І, ось, цей Женя вирішив стати актором?

Так, раптом. Я вчився грати на баяні, але мені не сподобалося. Потім грав на скрипці, як завжди, батьки хотіли. А сказали, треба купити фортепіано. У нас 5 поверх в хрущовці. Якось не затягнеш туди фортепіано. Я побачив оголошення: набір в студію художнього слова. Були такі студії. Потім це стало драматичною студією. Керувала Євгенія Колокольникова. Її син, Стас Колокольников, працює в театрі зараз, дуже цікавий актор. І я пішов в такі студійки, трошки відпрацював, а потім просто вступив до інституту. А далі, що зі мною зробило життя, ви бачите. Або чуєте. Це вся історія.

Авторська програма Олексія Тарасова Скажені пси виходить в ефірі радіо НВ щосереди о 21:00 – 22:00

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X