Об'єднати друзів для допомоги іншим. Як працює волонтерський фандрейзинг

12 липня 2021, 15:36
Спецпроект

Що таке волонтерський фандрейзинг та як до нього долучитися — пояснює фонд Таблеточки

«Дорогі мої друзі та близькі: незабаром у мене день народження. Якби я була вдома, то планувала б безглузду, дорогу вечірку, а ви купували б мені подарунки та вино. Дешевше і приємніше можна відсвяткувати, зробивши благодійний внесок, щоб допомогти індонезійській цілительці на ім'я Вейан Нуріясіх придбати будинок», — такий електронний лист розсилає своїм друзям напередодні дня народження Ліз Гілберт, головна героїня культового роману та однойменної стрічки «Їсти, молитися, кохати».

Відео дня

Дуже швидко збирається потрібна сума, і Вейан разом з донькою нарешті отримують омріяний дах над головою, якого потребували довгі роки.

Це не тільки красива історія, що здатна розтопити серця. Це яскравий приклад волонтерського фандрейзингу.

Що таке волонтерський фандрейзинг?

Фандрейзинг буквально означає «збирати кошти». Це процес залучення грошей для реалізації значущих проєктів або підтримки соціальних ініціатив. Процес збору коштів включає пошук потенційних благодійників.

Багато організацій фандрейзять професійно. Переважно це неурядові організації: громадські та благодійні. Так, благодійний фонд «Таблеточки» вже 10 років займається фандрейзингом — команда фахівців разом з благодійниками збирає кошти для потреб онкохворих дітей та їхніх родин в Україні.

Деякі благодійники, які регулярно підтримують такі організації, прагнуть зробити щось більше, ніж благодійний внесок. Вони починають об'єднувати людей навколо проблеми та збирати кошти задля її вирішення, тобто займаються фандрейзингом на добровільних засадах — волонтерським фандрейзингом.

Волонтери-фандрейзери у різний спосіб збирають кошти, щоб досягти бажаної мети: відремонтувати приміщення в будинку для літніх, придбати спортивне обладнання в будинок-інтернат чи ліки для онкохворих дітей. Насамперед вони закликають долучитися до збору коштів людей зі свого близького кола: родину, друзів, колег, сусідів.


Свій початок волонтерський фандрейзинг бере у 1970-х роках у США.

Тоді некомерційна організація March of Dimes, заснована президентом Франкліном Рузвельтом, почала проводити перші фандрейзингові кампанії — піші марафони. Кожен охочий міг долучитися до марафону, придбавши спеціальний квиток та закликавши своїх друзів приєднатися і зробити фінансовий внесок в організацію. Усі кошти з придбаних квитків йшли до програми March of Dimes, спрямовані на покращення здоров’я матерів та немовлят.

Тепер ці піші марафони називаються March for Babies і з початку свого існування вони зібрали понад 2 мільярди доларів. Сьогодні за допомогою волонтерського фандрейзингу лише 30 найбільших фондів США щороку збирають по 1,5 мільярди доларів.

Волонтерський фандрейзинг дуже природний за своєю суттю. Коли людина опиняється у скруті, друзі та родичі розповідають про це своїм знайомим і разом збирають кошти: з миру по нитці — голому сорочка.

З розвитком соціальних мереж волонтерський фандрейзинг почав набирати обертів. Сьогодні достатньо розмістити допис про збір коштів для розв’язання конкретної проблеми — і десятки небайдужих діляться ним.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Щоб об'єднати усіх охочих проводити збори коштів для онкохворих дітей — підопічних фонду, у 2016 році «Таблеточки» створили платформу super.tabletochki. Тут можна зручно та безпечно створити фандрейзингову кампанію, щоб долучити друзів та знайомих до допомоги дітям. Усі кампанії проходять перевірку, а внески автоматично перераховуються на рахунок фонду і перетворюються на допомогу дітям.

За п’ять років волонтери зібрали понад 18 мільйонів гривень на платформі.

Три історії успішних волонтерських кампаній

Ольга Штець: «Так я почуваюся кращою людиною»

Ольга Штець вже шість років підтримує «Таблеточки». Студенткою вона щосуботи приходила в Національну дитячу спеціалізовану лікарню «Охматдит». Проводила заняття з арт-терапії, майстер-класи з фотографії, робила знімки дітей. Після переїзду до США вона почала фандрейзити як волонтерка — організувала свій перший збір коштів до дня народження.

Ольга Штець, авторка і ведуча книжкового подкасту Ш(чи)тець (Фото: «Таблеточки»)
Ольга Штець, авторка і ведуча книжкового подкасту Ш(чи)тець / Фото: «Таблеточки»

«Я була дуже далеко від друзів і тому подумала, що хай замість подарунків роблять благодійні внески. Після того провела ще три кампанії до дня народження і дві кампанії з книжковим розпродажем. Плюс зараз одна така кампанія в процесі» — розповідає Оля.

Так її кампанії стали доброю традицією не лише для Олі, але й для її друзів та знайомих. Вони за внески на певну суму отримують символічні подарунки: поштівки та власноруч намальовані закладки для книжок.

Листівки і закладки від Ольги Штець (Фото: «Таблеточки»)
Листівки і закладки від Ольги Штець / Фото: «Таблеточки»

«Я відправляю листівки за внески від певної суми. Для мене це невеликі витрати, а людям приємно і це ще більше спонукає підтримати кампанію. Дехто пише, що зазвичай не займається благодійністю регулярно, а мої щорічні кампанії нагадують про важливість допомоги. Так я почуваюся кращою людиною».

Кампанії до дня народження — одні з найпопулярніших серед волонтерів-фандрейзерів. Це простий та зрозумілий привід об'єднати друзів навколо важливої та амбітної мети.

Проте, є безліч ідей, які здатні згуртувати людей заради допомоги: гаражний розпродаж, йога-тур, випічка улюблених кексів. Часто ідеєю для кампанії слугує сфера діяльності волонтера. Тобто люди фандрейзять на тому, що найкраще вміють.

Ольга Бондар: «Будь-яка сума важлива»

Ольга Бондар одна з рекордсменок по волонтерському фандрейзингу на платформі super.tabletochki. Ольга — молода мама, дизайнерка інтер'єру, яка веде подкаст та дає поради щодо ремонту і дизайну.

Ольга Бондар, дизайнерка інтер'єру і блогер, з донькою (Фото: «Таблеточки»)
Ольга Бондар, дизайнерка інтер'єру і блогер, з донькою / Фото: «Таблеточки»

Її подкаст безкоштовний для підписників. Як вдячність за корисний контент дівчина просить свою аудиторію переказати будь-яку комфортну суму на допомогу онкохворим дітям.

«Наразі вдалося зібрати понад 180 тисяч гривень. Отримую безліч відгуків і подяк за те, що показую, як можна легко допомагати. Насправді дуже багато людей хочуть допомагати, просто не знають кому і як. Важливо створювати кампанії, які йдуть від щирого серця, і розуміти, що будь-яка сума важлива. Це ще одна крапля, яка може переповнити посудину і врятувати чиєсь життя!» — ділиться досвідом Ольга.

Відгуки про кампанію Ольги Бондар від підписників (Фото: «Таблеточки»)
Відгуки про кампанію Ольги Бондар від підписників / Фото: «Таблеточки»

Дівчина фандрейзить для кількох благодійних організацій і за останні кілька місяців зібрала понад 400 тисяч гривень для різних фондів. Її особиста мета — зібрати на благодійність мільйон гривень.

Крім збору коштів волонтерський фандрейзинг має і просвітницьку місію — висвітлити конкретну проблему.

Завдяки волонтерам-фандрейзерам фонду «Таблеточки» більше людей дізнається про дитячий рак. На відміну від раку у дорослих, дитяча онкологія належить до орфанних, тобто рідкісних хвороб. В Україні щодня три сім'ї дізнається, що у їхньої дитини рак.

Відсоток захворюваності мало залежить від країни, а от шанс на одужання — так. За нещодавніми підрахунками Всесвітньої організації охорони здоров’я в Україні лише половина дітей виживає у п’ятирічному періоді після завершення лікування. У розвинених країнах — понад 80%.

Якість лікування залежить від багатьох чинників. Один з основних — медичне устаткування в лікарні, брак якого є проблемою багатьох українських лікарень.

Роман Кізима: «Мене надихнув досвід лікарів з Канади»

Роман Кізима, дитячий лікар-онколог Західноукраїнського спеціалізованого дитячого медичного центру у Львові, надихнувшись досвідом західних колег, почав практикувати фандрейзинг.

Роман Кизима, дитячий лікар-онколог (Фото: «Таблеточки»)
Роман Кизима, дитячий лікар-онколог / Фото: «Таблеточки»

«Я дуже надихнувся, коли приїхав в канадську лікарню Sick Kids — одну з найкращих лікарень в Північній Америці. Тут мені пояснили, що ⅔ бюджету лікарні — це фандрейзинг. І я зрозумів, що це істотне джерело доходів. Найефективніше — коли лікарня розуміє свої можливості та посилює їх фандрейзингом. Я за позицію — ми круті й взяли від держави все можливе, а разом з вами, друзі, ми станемо ще крутішими!».

Власний досвід волонтерського фандрейзингу у Романа починався зі зборів коштів на препарат вартістю 30 тисяч гривень для його пацієнта. Далі був проєкт з будівництва трансплантаційної кімнати, створення кріобанків, що коштували десятки мільйонів гривень кожен.

Роман Кизима (Фото: «Таблеточки»)
Роман Кизима / Фото: «Таблеточки»

Романа підтримує багато колег, які теж долучаються до волонтерського фандрейзингу. Адже щобільше людей приєднується, то більший розголос. Навіть підтримавши кампанію і зробивши внесок у 50 гривень, можна розказати про це людині, яка теж захоче долучитися, а ця людина змотивує ще когось, і так далі.

Волонтерський фандрейзинг — потужний інструмент для розвитку культури благодійності в цілому. Великі справи не роблять поодинці. Об'єднуючись, ми стаємо сильніші й маленькими добрими справами змінюємо життя інших!

У фонді «Таблеточки» стартує місяць волонтерського фандрейзингу. Створюйте свої кампанії на super.tabletochki або підтримуйте кампанії друзів, знайомих і разом наближайте дітей до одужання.

Показати ще новини
Радіо NV
X