— Чому, на ваш погляд, мистецтво таке важливе?
— Ніщо в світі не може існувати без обміну енергією. Про це, звісно ж, знає кожен старший школяр. І це відображено в усіх без винятку релігіях, у різних формах, авжеж.
Проте мистецтво — один з найбільш унікальних і магічних варіантів цього процесу. Розглядаючи унікальне полотно в галереї, аплодуючи приголомшливій театральній постановці, слухаючи гарні вірші — в усі ці моменти взаємодії з прекрасним ви отримуєте небувалий заряд енергії. Ним хочеться ділитися, інтерпретувати, нести далі. Ось це і є сила мистецтва.
Але, водночас, і автор творіння отримує свій заряд енергії. З кожним «дякую» і кожним «браво». З можливістю ділитися своїм найпотаємнішим, щирим і справжнім з публікою. Дивитися, як його творіння отримують все більшу популярність. Я про енергію, що вкладається автором у свої роботи. Це дійсно нескінченна енергія іншого порядку, здатна захопити мільйони і мільйони шанувальників. Хіба є в світі щось могутніше цієї сили? Сумніваюся. І готовий наполегливо аргументувати це навіть глухонімим прибульцям.
— Розкажіть, будь ласка, як вплинуло мистецтво на ваше особистісне становлення?
— Воно поступово і впевнено допомагало мені ставати більш гармонійним. З одного боку, йти глибше в самоаналіз і абстрактне мислення. З іншого — дало можливість кожен раз переводити свідомість на новий рівень. Коли внутрішнє повністю збалансовано із зовнішнім. Коли не заперечуєш і не засуджуєш. А просто оцінюєш, помічаєш деталі, радієш красі і майстерності. Дивитися андеграундне кіно і читати бунтарську літературу на кшталт Моруа. Це нас точно змушує думати, а не тільки споживати.
Навчаючись розуміти мистецтво і насолоджуватися ним, ми вчимося сприймати світ таким, яким він є насправді — дивним і непередбачуваним.
Без мистецтва ніяк. Класичне покращує нас, робить справжніми. Без нього життя не життя. Верона, Відень, Флоренція і Паризька Опера. Дивитися і слухати. Думати і мріяти. Той самий «просвіти дух». Не досконалість, вона неможлива. А дух, який приводить до поліпшення світу, себе, своїх прагнень та ідеалів. Мистецтво, власне, і є основою, завдяки якій все це стає можливим.
— Якою мірою мистецтво допомагає вам у веденні бізнесу?
— А який же бізнес без мистецтва, якщо мова про чоловічу моду. Якщо вже ми продаємо вироби мистецтва, то й оточення їм потрібно відповідне. Ось і вийшло, що протягом усіх 10 років існування бутика ISAIA на Софійській площі, я поступово збирав у його стінах справжню колекцію, яка може дати фору і невеликому музею.
Гості часто жартують, що пора вже видавати барвистий каталог всього, що з'являється на полицях і стінах за рік. От жарти жартами, а я вже досить серйозно подумую про це.
Мистецтвом переповнений і бар «Ерос», що знаходиться прямо в бутику. Найкращі коктейлі, останні новини, захопливі дискусії. І все це на барній стійці у вигляді фалоса, традиційного символу чоловічої сили, без якого неаполітанці колись просто не уявляли свого існування. Подумаєш, поміняли згодом чоловічий орган на гілочку корала. Все одно всім все зрозуміло.
Тепер нумо додаймо до цього творчі та освітні лекції. Промоція українських художників, поетів, скульпторів. Плюс ще мій улюблений проєкт, один з недавніх — співорганізація Першого бієнале поезії «Крила Маю». Де ми разом з партнерами зібрали знаменитостей, політиків і громадських діячів, просто читали вірші. Свої улюблені поетичні твори. Все це заради талановитих дітей і їх успішного і радісного майбутнього.
Моє життя просто неможливе без мистецтва і його підтримки. Ми — частина загального циклу, загального колеса енергії. Якщо з цього рівняння випаде хоча б одна складова, це відразу ж позначиться на всьому, що я роблю.
— Як часто відвідуєте музеї та галереї?
— Постійно. Кожна моя ділова поїздка обов'язково охоплює відвідування арт-інституції. Для мене це своєрідна можливість змістити фокус, трохи відволіктися від справ і швидко відновити запаси енергії. Мистецтво має феноменальну особливість підтримувати і заряджати на звершення тих, хто з ним так чи інакше стикається. Само собою, що я це намагаюся використовувати собі на благо.
Ніхто не скасовував цікавість і жагу дослідження. Хіба може бути кращий квест, ніж спробувати розібратися в хитросплетіннях смислів, зашифрованих у якійсь інсталяції? Або передбачити дію-рух, який зробила б скульптура, якби змогла рухатися? Це нескінченна гра, в якій виграш прилітає щомиті. А поганих партій просто не буває, адже все йде виключно на користь вам і вашим розумовим процесам.
У Києві є улюблені місця. Кілька неочевидних локацій, як-от Національний музей українського народного декоративного мистецтва в Києво-Печерській Лаврі — нескінченне джерело ідей і предмет захоплення витворами українців. Плюс постійне спілкування з друзями, кураторами та арт-дилерами. Часто саме вони радять звернути увагу на когось з молодих талантів або ж запрошують на особливо цікаві виставки. До слова, туди люблю приходити не тільки на офіційне відкриття, але й у звичайні дні. Коли можна побути наодинці з експозицією, насолодитися сповна. Обожнюю і обережно спостерігати за тим, як відвідувачі взаємодіють з арт-об'єктами і реагують на них. А в дзвіниці Софійського собору є язичницькі фрески. Я вивчав язичництво. Воджу друзів з екскурсіями туди.
— За ким із художників слідкуєте? Хто улюблений художник або предмет мистецтва (з персональної колекції, якщо вона є)?
— Часто допомагаю художникам виставлятися в залах бутика ISAIA. Рекомендую їхні роботи друзям, та й сам намагаюся поповнювати колекцію. А з приводу улюбленого предмета мистецтва у мене є для вас прекрасна історія.
Одного разу в одній з галерей я побачив картину «Прогулянка» художника Сергія Корнієвського. Дуже, як на мене, метамодерністське полотно в дусі епохи. Його святість Папа Римський гуляє в саду, поруч фігура невідомого джентльмена, в повітрі, немов птах, ширяє квадрокоптер. Все це виконано живими, насиченими мазками. Батьки-імпресіоністи точно кусали б лікті від заздрощів.
Стою я, максимально збентежений і захоплений. І згадую фантастичну історію про Мадонну і полотна Матісса. Співачка в певний момент почала змітати його роботи, при цьому в обов'язковому порядку займаючись їх кастомізацією. Чим шокувала як експертів світу мистецтва, так і аукціонні будинки. У кожну з картин її рукою дописувався певний елемент, змінюючи загальний зміст і... перетворюючи творіння Матісса на колективну роботу з Мадонною.
Так ось, я вирішив вчинити так само і з цією картиною, розуміючи, що мої шанси ось так прогулятися садом з вождем католицької церкви майже дорівнюють нулю. Навіть якщо мене запросять на головну роль в новому сезоні «Молодого Папи». Але, завдяки роботі Сергія, я трохи змінив саму реальність, вписавши себе замість вже існуючого джентльмена. При цьому навіть квадрокоптер не встиг зафіксувати підміну.
Вандалізм, запитаєте ви? Кумедний жарт, відповім я. Мрію здійснив, вже плюс! Ну і робота висить у магазині. Всі учасники процесу максимально задоволені, і, головне, що понтифіку точно не потрібно повертатися з приємної прогулянки до нудних справ.
— В межах концепції Премії номінантів висувають члени журі. А кого б номінували на Премію ви, і чому?
— Вселенський розум у будь-якій з його іпостасей. Адже ми живемо в світі, де так багато краси, що з'явилася без впливу та участі людства. Так чому б і не вручити спеціальну премію головному Творцеві?
А якщо серйозно, то активно працюю над списком номінантів. Вже вибачте, імена залишаться таємницею за сімома печатками. Адже без інтриги і сюрпризів просто ніяк!