Коли ми вирішили будувати кіностудію на Троєщині, нам сказали, що ми хворі. Сергій Созановський про успіх українського кіно і про проекти на сотні тисяч глядачів

8 квітня 2018, 19:32
Вы также можете прочесть этот материал на русском языке

Керівник і засновник компанії Film.ua Сергій Созановський побував в гостях програми Скажені пси Олексія Тарасова на Радіо НВ і розповів чому українські глядачі готові дивитися українське кіно і як йому вдалося на околиці Києва побудувати кіностудію, де сьогодні знімаються касові фільми.

 

Касові збори фільму Викрадена принцеса в Україні становлять 33 мільйони 543 тисячі гривень, правильно? Це скільки глядачів?

453 тисячі глядачів.

Як ви пояснюєте, чому раптом нарешті це сталося і українські глядачі готові дивитися українське кіно?

Відео дня

Насправді, багато факторів. Це, насамперед, загальноєвропейський, або загальносвітовий тренд, тому що ми уважно відстежували останнім часом топ-20 європейського прокату і за рідкісним винятком майже на всіх територіях національне кіно показувало дуже хороші результати. Це властиво Франції, властиво Туреччині, властиво Німеччині, властиво Великій Британії, великим і не дуже європейським гравцям, тому що це те, що кожен день відбувається поруч з тобою; це твої зірки, це твій будинок, це твій світ. Тому це найближче.

Тобто, у нас є нарешті те, що ми називаємо ренесансом українського кіно?

Так, це перший фактор, що незалежно від території люди, глядачі хочуть дивитися історії, які максимально близькі, на яких вони росли в дитинстві, які їх оточують. Другий фактор, що нарешті повірили в те, що країна здатна генерувати висококласний контент, який, повторюся, може спиратися на ту історію, яка зрозуміла і ясна, в якій є слово "Київ", є Одеська траса, є Закарпаття, є Київська княжна і т.д. Це все зроблено у нас, нашими руками, нашими людьми.

При цьому ви взялися за дуже складний жанр, в тому сенсі, що Сторожова застава орієнтована на більш підлітковий вік і ви випускали її якраз під час шкільних канікул і був шалений успіх. Фільм розрахований на молоде покоління. Багато хто говорить зараз про те, що основну аудиторію людей, які ходять в кінотеатри, становить саме це покоління, тому що вони хочуть видовищ. Це спеціально розроблена стратегія чи випадкове потрапляння?

Ми, безумовно, спиралися на міжнародний досвід. Ми знаємо, як американські студії б'ються за так звані рейтинги, які присвоюються фільмові залежно від вікової категорії. Ми розуміли, що це наша ключова аудиторія, яка може піти в кінотеатр, піти не самостійно, а піти з друзями і, відповідно, шанси на успішний бокс-офіс зростають багаторазово. Це перша складова, раціональна і, напевно, не дуже популярна. З іншого боку, всі ми діти, всі ми росли на фантастичному кіно і мультфільмах. Я божевільний шанувальник Зоряних воєн, моєму старшому синові 30, доньці - 10 і ми раз на рік обов'язково залипаємо біля екрану і дивимося.

Ви в сім’ї Дарт Вейдер?

Ні, ні, я, напевно, Р2-Д2, скоріше.

Ось ви сказали, що доньці 10 років, я ось подумав, може ви просто підсвідомо для неї знімаєте проекти, тому що виходить, що вона - аудиторія тих самих-самих успішних проектів останнього часу?

Це правда. Ідея Руслана і Людмили, вкраденої принцеси, народилася після того як я купив чудову знамениту річ Олександра Сергійовича і прочитав їй. Коли я їй читав, вона на 25-й сторінці вже заснула, мені так сподобалося, я дочитав до кінця і щось в цьому побачив, і після цього ми вирішили робити цей проект.

© Film.UA

Я, звичайно ж, сходив на Руслана і Людмилу, на Викрадену принцесу, це дійсно дуже якісно, класно зроблений мультфільм. Що ви скажете, все-таки, критикам, які говорять, що персонажі дуже схожі на діснеївських?

Ми ніколи не говорили публічно, але я скажу зараз: вперше ми свідомо пішли на цей крок. Ми хотіли цим своїм особливим стилем не пошкодити уявлення потенційного глядача про те, які повинні бути мультфільми. І так, безумовно, ми орієнтувалися на найкращі твори Діснея або Піксара, або DreamWorks. Це був свідомий крок, ми хотіли спробувати свої сили, відпрацювати технології. У чомусь, можливо, ми повторювалися, але це був наш свідомий вибір.

Мені здається, в цьому немає нічого страшного, тому що як раз те, про що ви говорите, це як з великими художниками: вони спочатку починають з того, що наслідують комусь, а потім виробляють свій власний стиль. Але чи допоможе така схожість з якимось міжнародним стандартом, припустимо, з диснеївськими персонажами, міжнародному прокату? Тому що я теж дивився деякі дані, зокрема на сайті вашої компанії, що є прокат в Румунії, почався прокат в Туреччині. Як далеко простягаються ваші амбіції в цьому плані?

Коли ми за результатами першого вік-енду в Румунії виграємо у релізів анімаційних мейджерських студій, це говорить про те, що ми на правильному шляху. Значить ця історія зрозуміла, значить вона міжнародна, значить вона затребувана, незважаючи на те, що як країна-виробник вказана невідома досі країна на анімаційній карті світу під назвою Україна.

Минулого тижня були опубліковані номінації на українську кінопремію Української кіноакадемії, яка називається "Золота Дзиґа" та лідером за кількістю номінацій стала комедія Припутні, яка дуже маленька, зібрала зовсім невелику касу. Далі йде великий фільм Кіборги, який був одним з лідерів прокату в минулому році. Як вам самому номінації, дивилися ви на них, як ви це оцінюєте?

По-перше, потрібна чи не потрібна країні кінопремія? Безумовно, потрібна. Потрібні чи не потрібні країні кіноакадеміки? Безумовно, потрібні.

Мені здається, ви зараз намагаєтеся уникнути прямої відповіді

Ні, я можу відповісти прямо: коли ми спілкувалися з організаторами, ми дуже хотіли подати наш фільм Сторожова застава в категорію «Найкраща чоловіча роль». Ми вважаємо, що ми відкрили або дуже активно просунули чудового актора Рому Луцького, який, я сподіваюся, коли-небудь привезе Оскар в цю країну.

Нам вже пора нарешті отримувати Оскари, звичайно.

Безумовно, безумовно. Насправді, у нас фантастичний потенціал. Нам сказали, що, на жаль, можна подаватися тільки в усі номінації. Тоді ми прийняли рішення не йти в усі номінації і погодилися зайти в "Приз глядацьких симпатій" чи щось в цьому дусі.

Саме тому фільму Сторожова застава, одного з рекордсменів українського прокату, немає в списку номінантів на українську кінопремію?

Не зовсім. Ми за те, щоб наша непроста кіноіндустрія, що відроджується, консолідувалася. Ми вважаємо, що максимальна кількість успіхів і найкращі результати будуть досягнуті саме тоді, коли всі будуть разом. Адже насправді, так званий ренесанс почався після того як індустрія зібралася разом, ця ініціатива мала назву "Кінокраїна" і доклала величезну кількість зусиль до розроблення закону про держпідтримку кінематографа, який дозволив закласти основи для інтеграції національного кінематографа в світовий кінематограф. Саме після цього стали відбуватися дивні речі: стали з'являтися фільми, які стали збирати бокс-офіси не менше, ніж студійні голлівудські картини.

Повертаючись до кінопремії: що з нею не так?

Мені здається, що кінопремія стартувала трохи зарано як для великої національної консолідуючої кінопремії. І нас трішечки збентежили критерії відбору кіноакадеміків. Їх як таких не існувало, заходь, записуйся. Я, звичайно, можу зараз нарватися на колосальний скандал, і так всі говорять, що я сварюся з Одеським кінофестивалем, Вікторією Тігіпко, його засновником і ключовим інвестором, але справді не так, у нас відмінні приятельські стосунки. Але ось вони вирішили починати, а ми були прихильниками підійти все-таки більш детально, точно і серйозно до розроблення правил і процедур при прийомі в академію, при голосуванні.

© NV.UA

Є такий кіноіндустрійний слух, що ви як велика компанія, я маю на увазі Film.ua, стаєте одним із співзасновників Одеського кінофестивалю, найбільшого фестивалю в Україні. Потім (знову ж таки, це чутки), що щось пішло не так і ви вирішили робити кінопремію. Підтвердіть, спростуйте або не коментуйте.

Я чув інший слух, що я розмовляв все-таки не з Одеським фестивалем, а з кінофестивалем "Молодість". В частині того, що ми говорили "не потрібно поспішати, давайте зробимо добре", ми просто багато речей любимо робити якісно і добре. І в якийсь момент Вікторія Тігіпко та її команда прийняла рішення все-таки робити кінопремію, ми сказали "тоді ми почекаємо, ми подивимося, що у вас буде виходити".

Так ось, ми ні в якому разі не хочемо створювати ніякі альтернативні премії. У країні і так існує, якщо я не помилюся, 4 кіноасоціації. Останній раз ми навіть жартували, що нам не вистачає жіночої кіноасоціації України і тоді картина буде повною.

Так, а ви спілкувалися з Одеським кінофестивалем або з "Молодістю" щодо того, щоб бути співзасновником?

Якісь розмови ми вели з "Молодістю". Ми не вели такого роду розмови з Одеським кінофестивалем, з "Молодістю" - так, але поки що це ніяк не реалізовано.

Тобто, це не через вас його перенесли з жовтня - на травень і всі плачуть?

Ми мали до цього невелике відношення

Друзі, ось, якщо ви дуже хотіли дивитися фільми кінофестивалю "Молодість" у жовтні і тепер ви переживаєте, що в травні не побачите чогось, ось людина, яка трохи за це відповідальна - Сергій Созановський

Так-так, будь ласка, я просто вважаю, що крім чудових фільмів, які повинні бути присутніми в програмі фестивалю, має бути присутнім ще щось, адже кінофестиваль - це один з елементів, який притягує до себе величезну кількість інших креативних індустрій: моду, музику, художників, артистів тощо. У жовтні, особливо в кінці жовтня, в Києві не найкращий час для того, щоб зробити з цього крім дуже міцної програми ще гарне шоу, на яке повинні приїхати великі гравці, великі актори, повинна піти молодь, та й наші актриси і актори, культ яких практично відсутній.

Що дуже погано, звичайно

Це огидно.

І хочеться, щоб по "червоній доріжці" навесні в красивому платті або в відмінному смокінгу пройшли наші актори. Це, на щастя чи на жаль, один з елементів великої гри під назвою кіно

Я думаю, що в травні ми нарешті зрозуміємо, як це все буде виглядати, зрозуміло, що це тільки початок, але в будь-якому випадку, можливо, всі, хто критикували це рішення, зрозуміють, що воно було правильним.

Коли я готувався до ефіру, знайшов цитату вашої дружини Ірини Костюк, яка є продюсером Film.ua і анімаційної студії «Анімаград»: "Сергій - він більш творчий, я його часто називаю космонавтом. Його плани завжди дуже далекосяжні, він завжди біжить попереду паровоза. Він, напевно, більше романтик". По-перше, зрозуміло, що коментувати таке складно. Проте, в чому ви проявляєтесь як космонавт із занадто далекосяжними планами?

Ну чому? Я дуже люблю свою дружину. Коли в 2006 році ми вирішили будувати кіностудію на Троєщині, нам сказали, що ми хворі і дуже серйозно. Але в одному з прикладів в промо з "Викрадення принцеси" ми говорили про те, що десь на околицях Троєщини Руслан зустрів Київську княжну. Ми дозволили собі трошки піднімати наш район, який насправді ми дуже любимо, це найбільший київський район. Не все там так страшно, як кажуть. Тому, коли це відбувалося 12 років тому, ніхто не вірив і говорили, що це абсолютна маячня і абсурд, жодна людина туди не приїде, нічого там зніматися не буде. Ми спробували довести зворотне і це сталося. Павільйони працюють, зйомки йдуть, зірки приїжджають.

І більш того, я прочитав у вас на сайті, що Київпастранс спеціально назвав на вашу честь зупинку, тепер зупинка називається "Кіностудія Film.ua"

Це правда. Ми спробували, по-моєму, рік тому організувати екскурсійну програму на студію - роблять всі студії, давайте і ми спробуємо зробити. За минулий рік більше 50 тисяч людей приїхали до нас з екскурсійною програмою. І діти, і дорослі, тому що всі так чи інакше, в тій чи іншій формі хочуть доторкнутися до історії під назвою "магія кіно". Я дуже часто наводжу приклад, іноді до нас приїжджають фінансисти щодо спільної, можливо потенційної, участі в будь-яких наших проектах і спочатку все дуже серйозно: "Документи на стіл, аудити та інші всякі штуки". Я кажу: "ок, друзі мої. Дайте мені 15 хвилин, ми з вами пройдемо через декорації". Це відбувається і через півгодини це вже зовсім інші люди, щелепи відвисли, повз пробігав Вова Зеленський або Юра Горбунов, які в чомусь знімалися або щось озвучували і все, розмова інша.

А яке найбільше задоволення від роботи?

Знаєте, я в 9 ранку якось прийшов в наш студійний ресторанчик і побачив там Аду Роговцеву, яка перед зйомками пила каву і їла якесь тістечко. Для мене, який дивився її ще в радянських серіалах, страшно сказати, 40 років тому, це було найзворушливішою подією. Я не знаю, наскільки доречно чи недоречно про це говорити, скупа чоловіча сльоза скотилася.

А якщо говорити про мрії. У вас є кілька амбітних проектів в майбутньому, давайте трохи про них поговоримо. У вас є анімаційний проект Мавка, який ви вже всіляко по-різному презентували, у вас є концепт костюмів, в загальному, багато-багато всього. Що з ним відбувається?

Чудова команда, яку нам вдалося зібрати на Викраденій принцесі, видихнула 3-4 дні й узялася до роботи над нашим наступним проектом Мавка, який ми всі любимо-обожнюємо. Для нас це не просто повнометражний анімаційний фільм, ми це називаємо світ Мавки або виселення Мавки, або як модно зараз говорити 360, це іграшки, це книги, це шоу, це серіал, це лінія одягу, це мерчандайзинг і т.д. Дуже приємно, буквально сьогодні отримали лист від нашого прокатника в Румунії, який сказав: "Здорово, дякую за Принцесу, ви нам дуже сильно допомагали", - наша маркетинг-команда з промо, і каже: "Врешті-решт, ми чекаємо Мавку". Мавку чекає весь світ.

Чи є вже якісь дати?

Нам би хотілося, звичайно, раніше, я думаю, що реліз буде в 2020 році. Це дуже кропітка робота, ми хочемо, щоб у нашій стратегії було написано таке, що ми намагаємося випускати повнометражний мультфільм щороку, але на жаль, поки що так не виходить.

Я знаю, що ви купили права на роман Софії Андрухович Фелікс Австрія. Як довго цього нам чекати? Як довго чекати Захара Беркута і Фелікса Австрію?

Зйомки Захара Беркута ми плануємо на початок літа. З цією ідеєю прийшов Роман Гургенович Балаян, я дуже скептично до неї поставився, він мені приніс перший фільм, я його подивився і він мені не дуже сподобався. Я двічі чи тричі повертався, перечитував і ось не подобалося. А потім в якийсь момент склалося. Я подивився Трою і 300 спартанців і відразу все встало на свої місця. Буде дуже добре, якщо Захар Беркут стане нашою Троєю або 300 спартанцями.

Авторська програма Олексія Тарасова "Скажені пси" виходить в ефірі радіо НВ щосереди о 21:00 - 22:00

Читайте також: Пітер Пен українського кінопрокату. Богдан Батрух про супергероїв і правила гри на кіноринку

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X