«У нового покоління куди менше хейту». Чому вам варто повчитися в TikTok?

21 травня 2021, 17:48

Засновниця #NOMOREGRINGE Ірина Рубіс про гендерні стереотипи, грінж і простір TikTok, де толерантність і емпатія вже стали реальністю

Ірина Рубіс

Засновниця Biasless, глава НГО "Післязавтра", авторка #NOMOREGRINGE

Чим відрізняється стигматизація від маргіналізації? Толерантність від терпимості? Пол від гендеру? Союзництво від недискримінації?

Чи готові відповісти?

А якщо ні, чи готові були б навчитися?

Відео дня

У світі, де цінність «свобода» починає домінувати, де фундаментальні права людини перестають бути просто красивим набором слів, розуміння, що таке добре і що таке погано, здатне застрахувати від репутаційних ризиків, економічних втрат і проблем з ментальним здоров'ям.

Не знаю, як на початку колонки ви відповіли на питання про готовність навчатися відмінності гендерних понять, але ось українські підлітки відповіли ствердно.

А як щодо цифр?

82% українців і українок віком від 13 до 19 років сказали, що хотіли б навчатися розпізнавати і зменшувати кількість дискримінаційних упереджень. Де? Та практично скрізь - в школі рамках предмета «Право»), вдома, у позакласних освітніх форматах - в комплексі всіх цих можливостей.

Це дослідження, а саме онлайн-опитування 175 підлітків у віці 13-19 років з 25 міст України, було проведено в січні-лютому 2021 року в рамках програми «ЄС за гендерну рівність: разом проти гендерних стереотипів і гендерно-обумовленого насильства», за підтримки ЄС спільно зі структурою «ООН Жінки» і ЮНФПА.

З опитаної нами молоді 66,3% відчували до себе гендерно-упереджене ставлення, 47,3% стикалися з дискримінацією в різних формах.

Сексизм, лукізм і ейджизм - те, що є частиною їхнього життя. Всі ці «Для дівчинки головне - вийти заміж і стати матір'ю», «Технічні науки - для чоловіків, гуманітарні - для жінок», «Хлопчики не плачуть», «У що ти вирядилася», «Пофарбував волосся або нігті - означає гей», «Та ти життя не нюхав/ла, малеча пузата!»

Продовжувати чути все вищеперелічене в ХХI столітті - це, як сказав Андрій Пишний (Глава правління «Ощадбанку» (2014-2020) - Ред.), один з героїв проєкту, який народився за результатами цього самого опитування, - «дикість».

Пандемія чи грінж?

У минулому році, коли від дорослих найчастіше було чути слово «пандемія», в побуті підлітків, які є користувачами соцмережі TikTok, оселилося слово «грінж» (від англ. Cringe) - почуття ніяковості і сорому за інших, іспанська сором).

Для тих, хто не в темі, TikTok - це соціальна соцмережа, яка пропонує користувачем створювати короткі відео, вести прямі трансляції і обмінюватися повідомленнями. Вважається порталом для тінейджерів. Серед 3,1 мільйона лідерів думок TikTok з усього світу 16,2 тисячі інфлюенсерів - з України. Україна знаходиться на 25-му місці за кількістю впливових осіб TikTok в світі. Основна аудиторія в Україні - люди від 13 до 24 років (51% жінок проти 49% чоловіків). Користувачі у віці від 13 до 17 років складають 38,15%.

Коли користувачі TikTok бачать в даній мережі відео, які принижують честь і гідність, продукують ненависть і агресію, вони залишають коментар «грінж».

Для мене TikTok, відкритий завдяки моїм дітям, це простір, де більшість з того, за що борються правозахисники/ці і активісти/тки усього світу, вже стало реальністю - толерантність, терпимість, емпатія, повага до різниці світогляду, точок зору, культурного коду та іншого), вміння бачити в ній цінність. Скажете - утопія? Але там наступне покоління. І в їхньому середовищі кількість хейту і невігластва куди менше, ніж в звичному нам Фейсбуці.

Коли я читала перелік з 500 стереотипів, які в опитуванні згадали підлітки як найбільш докучливі, я не могла вгамувати тремтіння в тілі. Концентрація дурості і консерватизму била по нервах. Без перебільшення скажу - до сліз.

Ми з командою і за підтримки ЄС, спільно зі структурою «ООН Жінки» і ЮНФПА вирішили, що прийшов час для неологізму #GRINGE. Грінж - це сором і незручність, які відчуваєш, якщо хтось діє або озвучує поняття в рамках гендерних стереотипів.

  • Грінж емоція - коли мама каже: ТИ Ж ДІВЧИНКА!
  • Грінж емоція - коли брат каже: СПРАВЖНІ ХЛОПЦІ НЕ ПЛАЧУТЬ!
  • Грінж емоція - коли начальник звертається до тебе: КРИХІТКА тобі 40 і ти - мегапрофі в своїй справі)

Ми запропонували 15 зіркам TikTok і 15 лідерам думок з українського бізнесу, соціального сектора, кіно і телеіндустрії саме представникам Starlightmedia (ICTV, СТБ, Новий) підтримати соціальну кампанію по боротьбі з гендерними стереотипами.

Кожен учасник та учасниця вибрали 1 гендерний стереотип, який їм заважає і дратує найбільше, і записав у властивій собі манері розвінчання міфу.

У підсумку за 10 днів кампанії ми зібрали більше 3,5 мільйонів переглядів відео під хештегом #NOMOREGRINGE в різних соціальних мережах - Facebook, Instagram і TikTok. Якщо цікаві деталі - вони доступні в Youtube-каналі Biasless.

А закінчити я хочу нетривіально.

Встановіть собі TikTok. Поскрольте стрічку півгодини і поставте сердечка тому контенту, який відповідає вашому смаку і зонам розвитку.

Алгоритм розумний. Він перестане показувати вам те, що для вас є сміттям, і дасть дуже приємний формат нативної, наочної і цікавої самоосвіти.

Будете краще розуміти тренди, своїх молодших близьких і формувати нові нейронні зв'язки по-новому. І невимушено засвоєте, чим відрізняється стигматизація від маргіналізації, толерантність від терпимості, стать від гендеру, а союзництво від недискримінації.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X