«Балет — це заручник стереотипів». Інтерв'ю з першою солісткою Національної опери Ганною Муромцевою

29 квітня 2021, 20:08

Балерини практично нічого не їдять, а ще вони не повинні мати дітей в ім'я кар'єри — ось два найпопулярніших стереотипи про балет, які називає перша солістка Національної опери України Ганна Муромцева.

До Міжнародного дня танцю, який відзначають 29 квітня, публікуємо інтерв'ю, в якому Ганна Муромцева розповідає, як це — бути балериною, і чи дійсно доводиться йти на жертви заради цієї професії.

Відео дня

«Коли заходиш в театр, собі не належиш»

Ганні Муромцевій — 27 років, і двадцять з них вона професійно займається балетом. Все почалося з дитячого захоплення — Ганна ходила на гурток разом з подружкою. Пізніше потрапила в хореографічну художню студію FORS, завдяки якій побувала на балетному конкурсі в Харкові. Саме там, в місцевому театрі, дівчинка вперше побачила дорослих балерин у балетних пачках, побувала за лаштунками і — закохалася в цю професію.

— У сім років я вперше танцювала на сцені Національної опери України, — згадує Ганна Муромцева. Зараз вона — перша солістка Національного академічного театру опери та балету України імені Тараса Шевченка та виконує партії в таких спектаклях, як Снігова королева, Лускунчик, Спляча красуня, Попелюшка та інші.

Ми спілкуємося в одній з гримерок поруч зі сценою. Ганна одягнена у свій звичний репетиційний одяг: балетне трико, гетри, зверху — теплий комбінезон, який зніме пізніше, під час розминки, і змінить його на пачку. Волосся балерини акуратно зібране у вузол і укладене лаком.

— Щоб стати артистом балету, потрібно мати багато професійних якостей: артистизм, гнучкість і багато іншого. Ці якості перевіряють ще в 10 років, приймаючи в балетне училище. Вибирають тих, у кого є здібності і задатки до балету, і в наступні десять років розвивають їх. Так, щоб, випускаючись у 18 років, це був готовий артист балету, — розповідає Ганна.

У 2011-му вона закінчила Київське державне хореографічне училище. Із 25 осіб, які випускалися з училища з нею разом, сьогодні в театрі працюють шестеро, і це — вже велика цифра, каже вона. Випускників багато, але в театри потрапляють одиниці. Буває, що беруть і зовсім когось одного. Конкуренція — немаленька, що стимулює до розвитку.

Однак далеко не всі потрапляють у балет так само, як і Ганна — з любові. Багатьох дітей в цю сферу приводять батьки, які у такий спосіб хочуть реалізувати в них власні мрії. Далі — одне з двох: дитина або закохується в те, чим займається, або продовжує вважати те, що відбувається, каторгою.

Ганна Муромцева професійно займається балетом з семи років. У цьому ж віці вона вперше виступила на сцені Національної опери України (Фото: Олександра Злуніцина для НВ)
Ганна Муромцева професійно займається балетом з семи років. У цьому ж віці вона вперше виступила на сцені Національної опери України / Фото: Олександра Злуніцина для НВ

— У мене є однокласники, які закінчили балетне училище, сказали: «Цей диплом — для бабусі», і пішли працювати за іншою спеціальністю, — каже балерина.

Вісімнадцятирічні випускники балетного училища — дорослі, усвідомлені люди і вже розуміють, чого хочуть. Тому можуть змінити сферу діяльності. Але цього не можна сказати про дітей, які тільки починають свій шлях у балеті.

— Я стикалася і продовжую стикатися з цим. Мені зустрічаються сторінки в Інстаграмі, які ведуть батьки від імені своїх десятирічних дітей. Не впевнена, що я згодна з цією позицією, — додає Муромцева.

Балет — дуже травмонебезпечний вид діяльності, який несе певні ризики для здоров’я

Хлопчиків у балеті відверто не вистачає — у співвідношенні з дівчатками це десь один до чотирьох. Відповідно, і конкуренція у них значно нижча, пояснює балерина. Принаймні в Україні.

Я цікавлюся у Ганни, з якими міфами і стереотипами щодо її професії вона стикається найчастіше. У відповідь балерина зізнається, що балет — це справжнісінький заручник стереотипів. У цій сфері їх — повно, і часом людей буває складно переконати в зворотному:

— Найперше — ніби балерини нічого не їдять. І ти ніяк не доведеш людям зворотне. Хіба що якщо сядеш з ними пообідати. Ніхто не вірить.

Артисти балету щодня витрачають величезну кількість калорій і енергії, тому гарне і збалансоване харчування для них — це дуже важливий аспект. Кожному артисту необхідно підібрати для себе власний режим харчування відповідно до індивідуальних особливостей організму. Комусь вдається розібратися з цим самостійно, деякі вдаються до допомоги фахівців — дієтологів. Ганна Муромцева зізнається: вона їсть все.

Один з поширених стереотипів про балет - ніби балерини практично нічого не їдять (Фото: Олександра Злуніцина для НВ)
Один з поширених стереотипів про балет - ніби балерини практично нічого не їдять / Фото: Олександра Злуніцина для НВ

— Велика подяка швидкому метаболізму, генетиці, мамі і татові за таку фігуру. Так, я намагаюся їсти менше цукру, але тому що потім це відбивається на обличчі, — розповідає балерина. — Я, наприклад, не можу снідати рано вранці. Тому найбільший прийом їжі у мене — це ввечері, після виступу, близько 11 години. А наступного дня о 10 ранку ми вже стоїмо біля балетного станка і готові до роботи.

За словами артистки, розлади харчової поведінки — тема, яка в Україні досі залишається таким собі табу. Про це не заведено говорити, це не обговорюють, з такими проблемами не ходять до психологів — а все тому, що в нашій країні тільки зароджується пропаганда культури харчування. Все це призводить до формування неправильного ставлення до їжі і до свого тіла, пояснює балерина:

— Особисто я ніколи з цим [РХП] не стикалася, але в балеті такий момент є. Дівчаткам часто навіюють, що вони не повинні їсти, оскільки потрібно схуднути на кілька кіло за три дні. Іноді мені пишуть маленькі дівчатка, мовляв, Ганно, допоможіть схуднути дуже швидко, а то я кілька днів не їм, а вага не йде. Я дуже рада, що зараз педагоги вже починають пояснювати дівчаткам про важливість харчуватися правильно.

Другий поширений стереотип, який називає Ганна — ніби балерини не повинні і не можуть мати дітей в ім'я кар'єри. Це неправда, каже вона, адже в Україні є хороші артистки балету, у яких по двоє-троє дітей, і це ніяк не завадило їм побудувати відмінну кар'єру. Не згодна вона і з тим твердженням, що в балеті артисти можуть спеціально влаштовувати підступи один одному:

— Слава богу, я прийшла в дуже дружний колектив — дівчата старші завжди допомагали, деякі костюми дісталися мені у спадок.

Часто в балетний клас дітей віддають батьки, які у такий спосіб намагаються реалізувати власні мрії, каже перша солістка Нацопери (Фото: Олександра Злуніцина для НВ)
Часто в балетний клас дітей віддають батьки, які у такий спосіб намагаються реалізувати власні мрії, каже перша солістка Нацопери / Фото: Олександра Злуніцина для НВ

Думку про те, що в балеті необхідно жертвувати всім заради професії, Муромцева теж вважає не зовсім коректною. Так, у балеті потрібно виглядати певним чином: зачіска має бути гладкою, нігті не можна фарбувати в яскравий колір, волосся — теж. Але називати це «жертвами» — не зовсім коректно.

— Один педагог якось сказав мені: коли ти заходиш в театр, собі вже не належиш. Ми всі це знаємо з самого дитинства, і кожен мусить вирішити для себе — приймати ці правила гри чи ні, — розмірковує Муромцева. — Але я б не сказала, що це прямо «жертви». Жертва — це коли переборювати себе щодня. У такому випадку, можливо, це просто не ваше.


«Артист у найкращій формі, коли він — на сцені»

Ми переміщуємося у репетиційний балетний зал. Їх в Національній опері — два. Той, куди привела нас Ганна, називається великий новий зал — новий, тому що розташувався в прибудові. Вікна виходять на Театральну площу. На одній зі стін — дзеркала. Поруч стоїть піаніно.

— Робочі дні у нас — з вівторка до неділі. Щодня ми ходимо на балетний клас, щоб привести своє тіло в тонус. Це як балетна зарядка, тільки розтягнута на цілу годину і спрямована на зміцнення тіла, на приведення м’язів у робочий стан, — розповідає балерина. — Дехто ходить на додаткові тренування, наприклад, у спортзал. Тому що міняти навантаження дуже корисно — в балеті ми працюємо переважно одними і тими ж м’язами.

Графік репетицій артистів балету дуже залежить від репертуару, від того, чи йде постановочний процес. Вистави в театрі опери та балету проходять через день. Репертуар — різноманітний і широкий.

У класичному балеті, каже Муромцева, балерина як образ — це щось недосяжне, повітряне та піднесене (Фото: Олександра Злуніцина для НВ)
У класичному балеті, каже Муромцева, балерина як образ — це щось недосяжне, повітряне та піднесене / Фото: Олександра Злуніцина для НВ

— Протягом останніх трьох тижнів я була в театрі з десятої ранку і до самого вечора. Вчора, наприклад, прийшла о десятій ранку і пішла в десять вечора, — зізнається Ганна Муромцева.

На карантині артисти балету багато займалися вдома, онлайн, з педагогами — так підтримували себе в формі. Але це, за словами балерини, дає не зовсім той ефект:

— Артист у своїй найкращій формі, коли він танцює на сцені. Можна тренуватися роками, але при цьому нічого не могти.

Репетиційний одяг у всіх різний. Зазвичай у балерин це — спеціальна репетиційна пачка без корсета. Це простіший варіант пачки — сценічні виглядають трохи інакше. Теплий одяг на зразок того комбінезона, в який одягнена Муромцева, необхідний, щоб розігріти тіло і м’язи, уникнути судом і не порвати зв’язки під час тренувань. Після розігріву балерини залишаються в пачці і трико.

Балетна пачка має дуже давню історію. Починалося все з довгих фатинових пачок, які зараз називаються шопенівками, каже Муромцева. Тому що в них танцюють такі балети, як Шопеніана, Сильфіда і Жизель.

— Пачка, яка на мені — більше оновлена, хоча цій моделі вже теж багато років. Вона йде з круглим сталевим кільцем всередині — це кільце тримає всі шари тканини, — демонструє своє вбрання балерина. — Зараз більше популярні великі, стоячі пачки, хоча раніше була мода на коротенькі. Що стосується технічних характеристик, то тут відіграє роль тільки вага — є важкі пачки, а є легші.

Балет — дуже травмонебезпечний вид діяльності, який несе певні ризики для здоров’я. Наприклад, у чоловіків через підтримки партнерки найбільше страждає спина, у дівчаток же поширена плоскостопість. Зараз з’являється багато літератури, яку можна вивчити і зрозуміти, як працювати правильно і як вчити дітей, щоб у них з самого дитинства не розвивалися такі захворювання, пояснює Муромцева:

Артисти балету тренуються в спеціальному репетиційному класі. На Ганні Муромцевій — її репетиційне вбрання, в яке входить спеціальна пачка без корсета (Фото: Олександра Злуніцина для НВ)
Артисти балету тренуються в спеціальному репетиційному класі. На Ганні Муромцевій — її репетиційне вбрання, в яке входить спеціальна пачка без корсета / Фото: Олександра Злуніцина для НВ

— Зберегти здоров’я в балеті — можна. В цілому, організм просто зношується швидше. Але не так швидко, як, наприклад, у художній гімнастиці — там він зношується просто блискавично.

Згідно із законом в Україні пенсія для артистів балету встановлена після двадцяти років стажу. Протягом останніх трьох років навчання в училищі й сценічна практика теж зараховуються як стаж. Однак є артисти балету, які залишаються на сцені й протягом трьох десятків років — якщо здоров’я це дозволяє. Після того, як кар'єра закінчується, кожен вибирає свій шлях: хтось відкриває свою балетну школу, хтось йде у зовсім іншу сферу. Муромцева наводить як приклад знайомих балерин, які, закінчивши танцювальну кар'єру, перекваліфікувалися на юристок. І додає:

— Світ сповнений можливостей, питання тільки в тому, як їх використовувати.


Не бодіпозитивне і не толерантне мистецтво

— Я ось, наприклад, не фотографуюся перед спектаклем. Хтось виходить на сцену тільки з правої або з лівої ноги, хтось не повертається в гримерку, якщо вже вийшов звідти. Хтось коле шпильки, — розповідає Ганна Муромцева про професійні прикмети в балеті.

Хтось у це вірить, хтось — ні, каже вона. Але для себе вже переконалася: якщо виступає на гастролях, ці прикмети для неї «не працюють». Але варто тільки знехтувати своїм «ритуалом» під час виступу вдома, в Україні, обов’язково що-небудь станеться. А трапляється, за словами Муромцевої, різне: відриваються стрічки на пуантах, резинки на костюмах, відлітають корони, блискітки й камінчики від вбрання. Іноді трапляються і травми на сцені — так, що доводиться закривати завісу.

Як і в будь-якій професії, у артистів балету є свої прикмети. Наприклад, не фотографуватися перед виступом або заходити на сцену тільки з певної ноги (Фото: Олександра Злуніцина для НВ)
Як і в будь-якій професії, у артистів балету є свої прикмети. Наприклад, не фотографуватися перед виступом або заходити на сцену тільки з певної ноги / Фото: Олександра Злуніцина для НВ

— Загалом форс-мажорів — досить. І головне в такій ситуації — вийти з неї непомітно для глядача, — ділиться Ганна.

Ми заходимо в гримерку артистки, і вона демонструє своє сценічне вбрання: ось біла пачка з Лебединого озера, ось синя — розшита золотом. Для зйомки вибираємо синій костюм, який відмінно контрастує з позолоченим інтер'єром Національної опери. Ганна згадує: цей наряд шила собі на конкурс, коли їй було 14. Відтоді її фігура особливо не змінилася — пачку трохи розшивали просто тому що балерина трохи виросла.

Відриваються стрічки на пуантах, резинки на костюмах, відлітають корони, блискітки і камінчики від вбрання

Колір кожного костюма передбачає певний образ. Буває таке, що один колір використовується для створення різних образів, розповідає Муромцева. Але ту саму пачку для різних образів зазвичай не використовують, тому що візерунки всюди різняться.

— Малюнок на цій пачці — це більш східні мотиви, я б сказала, що він більше підійшов би для балетів на кшталт балету Корсар.

Так, наприклад, білий, блакитний кольори — це образ чистоти або загробного життя. На Феї Сирени — персонаж зі Сплячої Красуні — звичайно ж, бузкова пачка. Рожевий — це колір молодості.

Улюблений спектакль Муромцевої — Спляча Красуня, тому що будь-яка дія там відображається в музиці: композитор Петро Чайковський писав музику під кожен рух, заздалегідь прописаний балетмейстером Маріусом Петіпа. З національних балетів артистка відзначає балет Лілея.

У сценічному вбранні артистів балету колір має важливе значення. Наприклад, білий — це колір невинності або ж смерті, рожевий — молодості. Візерунки на вбранні також детально продумуються (Фото: Олександра Злуніцина для НВ)
У сценічному вбранні артистів балету колір має важливе значення. Наприклад, білий — це колір невинності або ж смерті, рожевий — молодості. Візерунки на вбранні також детально продумуються / Фото: Олександра Злуніцина для НВ

— Перед тим, як танцювати спектакль, я читаю сам твір. Плюс мені цікаво вивчати глибші смисли, особливо якщо йдеться про казки, про потойбічні світи і загробне життя. Кожен рух, кожна мізансцена передбачає якийсь певний текст, прописаний у танці, — розповідає вона.

Репертуар Національної опери популярний серед глядачів — іноді на спектаклі просто неможливо купити квитки. Особливо швидко, за словами балерини, вони розліталися, коли театр тільки вийшов з карантину. У звичайний, не карантинний час, у репертуарі театру опери і балету на місяць ставлять близько 18 різних найменувань балету. У цьому — одна з ключових відмінностей українських постановок від іноземних. Адже за кордоном спектаклі зазвичай танцюють блоками: наприклад, два тижні — Лебедине озеро, потім два тижні — Дон Кіхот, наступні два тижні — Лускунчик. А повторити все це можуть тільки через два роки.

— Балет у плані кар'єри — це захопливо. Ми не сидимо в офісі, об'їздили з гастролями різні країни, бачили іншу публіку, інший менталітет — люди скрізь різні, і це завжди дуже цікаво, — вважає Муромцева.

Комусь ближче за духом подорожі в складі гастрольних труп — такі звільняються з театру

Вона ділить артистів на театральних і гастролерів. Комусь ближче за духом подорожі в складі гастрольних труп — такі звільняються з театру і можуть проводити «на валізах» по року. Себе ж балерина відносить до театральних артистів і вибирає класичний балет.

— У житті я — абсолютно толерантна людина і вважаю, що кожна людина має бути тільки тим, ким вона сама хоче бути, — каже артистка. — Але балет — це класична спадщина. Це дуже консервативне мистецтво. І не толерантне.

Вона розмірковує про таке явище, як культура скасування, або cancel culture. Так називають тенденцію, коли публічні люди втрачають громадську підтримку або стають об'єктами жорсткої критики через те, що зробили щось, що може розцінюватися як нетолерантне або образливе.

Культура скасування, за розповідями артистки, вже почала проникати в західний балет, у зв’язку з чим із репертуару можуть прибирати окремі постановки або відходити від класичних форм та інструментів.

— Наша трупа їздила до Франції, і в Лускунчику наших артистів попросили не замазувати обличчя чорним гримом. Коли ми гості в якійсь країні — ми з цим погоджуємося. Але чи варто робити щось таке тут, в Україні — я не впевнена, — наводить балерина приклад зі свого професійного досвіду.

Український балет користується популярністю: на деякі вистави квитки розкуповують дуже швидко, каже Гнна Муромцева (Фото: Олександра Злуніцина для НВ)
Український балет користується популярністю: на деякі вистави квитки розкуповують дуже швидко, каже Гнна Муромцева / Фото: Олександра Злуніцина для НВ

Йдеться про таке явище, як блекфейс — грим, що імітує зовнішність темношкірих людей, коли обличчя зафарбовують чорною фарбою. Такий грим став набирати популярність в Америці ще в 1760-х, але сьогодні він розцінюється як вияв расизму.

Другий момент, про який згадує Муромцева — це бодіпозитив. Класичний балет, переконана вона, це зовсім не бодіпозитивне мистецтво, адже завдання артистів балету протягом століть — передавати на сцені певні образи:

— Недарма балерини завжди вважалися чимось таким повітряним, неземним, прекрасним. І образи в балеті — вони теж такі: Сильфіда, Жизель, Лебідь. Це все — недосяжний ідеал жіночої краси, — пояснює Ганна Муромцева. — Тому стати земними на сцені — це повністю перевернути все, що було.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X