Аморально знімати кіно тільки тому, що тобі дали грошей. Мирослав Слабошпицький про фільм Люксембург, секс-сцени і Джареда Лето
Український режисер Мирослав Слабошпицький, який здобув за свій перший повнометражний фільм Плем'я понад сорок нагород, серед яких три призи Каннського кінофестивалю, в гостях програми Олексія Тарасова Скажені пси на Радіо НВ.
Ми домовилися, що будемо говорити про те, який ти офігенний. Я прочитав твоє інтерв'ю, здається, виданню Сеанс і ти там сказав, що фільму Плем'я у принципі могло і не бути. Що він з'явився досить випадково, ти презентував у Берліні короткометражку Глухота і "так випадково бовкнув, що збираєшся знімати художній фільм на цю тему", отримав грант і далі все понеслося. Скільки в цій історії правди, скільки неправди?
Частково, так, формально все, що ти говориш, правда. Єдине, що думка про це існувала давно, а потім якось склалися зірки, що я зміг над цим працювати і знімати.
Скільки країн ти об'їздив із Плем'ям?
Набагато менше, ніж сам фільм Плем'я. І, можливо, менше, ніж Яна (Яна Новикова, актриса, яка зіграла головну героїню у фільмі. - НВ), тому що я не скрізь міг їздити. Я не підрахував. Європа, Америка. Я не був в Японії, а Яна їздила. І в СНД я не був.
Що про Плем'я ти чув? Як відгукувалася аудиторія про нього?
Аудиторія сприйняла більш-менш однаково, були захоплені. Джареду Лето, наприклад, дуже сподобалася якість акторської гри.

Фото: facebook.com/slaboshpytskiy
Він зв'язався з тобою, як це сталося?
Був твіт його, де він рекомендував цей фільм, це було досить несподівано. А потім, коли у них був тур, вони зв'язалися зі мною і я прийшов на концерт. Ми подивилися концерт із дружиною, потім познайомилися.
Наступний фільм буде з Джаредом Лето?
Я не знаю, але я вважав би за честь, він чудовий актор. І він феноменальний в тому сенсі, що з одного боку він зірка для молоді, у нього величезна кількість передплатників в Інстаграме, а з іншого – якщо переводити в фільмографію, то це актор глибокої трансформації. Взяти хоча б Загін самогубців. У нього навіть прохідних ролей немає, тому я би вважав це за честь.
У фільму Плем'я багато шанувальників. Даррен Аронофскі, наприклад, письменник Ірвін Велш. Від кого ти найменше очікував почути відгуки про фільм Плем'я?
Я не думав про це. Це дуже кумедно, тому що ти живеш, навчаєшся в інституті, дивишся на відеокасеті фільм На голці, який поставлений за Ірвіном Велшем, читаєш його книги, а потім, виявляється, Велш іде на твій фільм. Це було дуже кумедно. І Велш пише: "Це найстрашніший фінал у фільмі, який я бачив". Це дуже весело.
Цих усіх прекрасних шанувальників, це можна якось монетизувати? Чи можна це развіртуалізувати і перетворити на щось більше?
Є різні системи виробництва фільмів. Американське кіно працює таким чином: там фільм запускається, якщо є зірка. До того ж це дуже чітко, бюджет чітко корелюється з ім'ям зірки. У нас же важливо, умовно кажучи, сподобатися національній комісії. Але якщо ти хочеш працювати на глобальному ринку, то тобі потрібно, напевно, отримати в свій фільм якусь зірку. Наш з тобою гаряче улюблений Трієр, він же знімає американських зірок уже дуже давно, майже у всіх фільмах, які нам з тобою подобаються.


Фото: facebook.com/slaboshpytskiy
Але його ранні фільми були з невідомими нам данськими акторами. А потім він почав знімати Ніколь Кідман. Потім прекрасна Шарлотта Генсбур у Німфоманці.
Там прекрасний Лабаф.
Поки я тут 12 хвилин плів нісенітниці в ефірі, до речі...
Тобі зателефонував ЛаБаф?
Так, зателефонував, каже: "Привіт, слухай, я прийду замість Слабошпицького, тому що він усе одно ніколи в житті не доїде на цьому таксі".
Я б поступився Лабафу з великим задоволенням.
Ми всі чекаємо твоїх нових фільмів. Один із проектів, який ти анонсував, у деяких інтерв'ю – це документальний фільм про Олеся Ульяненка. І, можливо, ви навіть будете знімати його разом з Володимиром Тихим, не знаю, наскільки це відповідає дійсності. Що там з ним відбувається?
Так, але я не є режисером цього фільму. Ульяненко був моїм товаришем. Він дуже цікавий персонаж. Я закликаю аудиторію загуглити, якщо не знаєте, хто такий Олесь Ульяненко. Нещодавно видавництво Фоліо представило два його романи раніше, які раніше не видавалися. Це Свині і перла і Софія.
Теж порнографічні?
Свині і перла, ні. Це про динозаврів, Аделаджу і наркотики, це такий кислотний тріп. А Софія – це другий роман із циклу про жінок-убивць. Третій він не написав, бо не встиг, помер. А перший роман називається Серафима. І ми разом з Юрою Мінзяновим продюсуємо цей фільм. Автор сценарію і режисер – володарка премії Ульяненко і учасниця берлінського фестивалю Марися Нікітюк. Це досить круте прочитання. Я читав сценарій і мені дуже подобається те, що Марися з ним робить. Я сподіваюся, що наступного року картина буде.
Як ти ставишся до того, що деякі люди вважають тебе кон'юнктурником? Поясню, Мирослав зняв спочатку фільм про дівчину, хвору на СНІД, потім короткометражку Глухота про людей із вадами слуху, і він виріс у великій фільм Плем'я. Був фільм Ядерні відходи, який здобув Срібного Леопарда на фестивалі в Локарно. Він про Чорнобиль. Це такі експортні теми – СНІД, глухота і Чорнобиль. Що ти скажеш своїм кривдникам, які вважають режисера Слабошпицького кон'юнктурником?
Як кажуть у нас у Голлівудщині, це тільки ваша думка. Нерозумно якось відповідати. Як кажуть співробітники силових структур, виправдовується винуватий.

Фото: facebook.com/slaboshpytskiy
Що відбувається з фільмом Люксембург? У 2016 році ви запланували на цей рік його зйомки.
На якихось різних ресурсах, він у списку найочікуваніших фільмів 2016-17-18. Мене запитують, чи буде він у Каннах цього року. Ні, зйомки ще не починалися. Ми дуже детально все розробили, потім відбулися деякі зміни в продюсерському цеху, насамперед, з української сторони. Ми міняємо продюсерів. Ми його зараз відклали. Мені дуже подобається те, як я це придумав. Але це ж аморально, знімати кіно тільки тому, що тобі хтось там, умовно, дав грошей. Я думаю, що цей фільм побачать, він сподобається і це буде привід ще раз прийти до тебе на ефір і обговорити його.
На що живе режисер між своїми великими проектами? Ти не знімаєш рекламу. Я не бачив жодного відеокліпу для поп-персонажа, який би зняв Мирослав Слабошпицький. Як справи, чи є роялті від Племені?
Справи могли б бути краще. Я небагата людина. Але якось я виживаю. Режисер живе на заощадження, на аванси від майбутніх проектів. І коли режисер продюсує, він теж отримує якийсь дохід. Я займаюся кіно. Я не знімав кліпів, не займався такими речами, я займаюся тільки кіно, нам вистачає з дружиною на проживання.
Я прочитав, що ти любиш знімати секс-сцени. Ба більше, ти ж сам знявся як актор. Мені здається, це був твій акторський дебют у фільмі Моя бабуся Фанні Каплан.
Ні. Я знімався там в епізодах. Але, така повноцінна роль була, це було дуже весело. Секс-сцену зняли до Канн. Можливо, якби це було після Канн, було б більше куражу. Зніматися було дуже весело. Знімати не так, тому що ти все-таки бентежишся. Тобто ти сидиш і кажеш: «Так, підходь, бери його рукою тут, ти знімай це».
Ти говориш про фільм Ядерні відходи?
Так. І ти їм говориш: «Свєтко, ти руку туди». Не знаю, як їм. А тобі теж керувати дорослими людьми в цьому сенсі, і це якось не дуже.
Тобто ти теж бентежишся?
Ти не показуєш. Є якась бравада. Але всередині так, відбувається щось таке. Я знімався в таких сценах і це чудово, ти зняв штани, і в цей момент все.
Якщо нас слухають режисери, які хочуть включити в свої кінокартини еротичні сцени, ось, прекрасний приклад актора, який абсолютно не тушується з цього приводу, Мирослав Слабошпицький.
Я жартував. Я говорив, що я можу гастролювати, в сенсі знімати, тобто бути хореографом секс-сцен після Племені. Тож, якщо що, запрошуйте.
Повну версію інтерв'ю, дивіться на Радіо НВ:
Авторська програма Олексія Тарасова Скажені пси виходить в ефірі радіо НВ щосереди о 21:00 - 22:00
Читайте також: Я ніжна людина тільки зовні. Сценарист Кіборгів Наталя Ворожбит про фільм, війну і українських глядачів