Чорна п’ятниця 2023: економія чи обман? Покроковий чекліст, як надійно купувати, щоб зберегти гроші
Чорна п’ятниця та кіберпонеділок залишаються найпопулярнішими розпродажами року та найвигіднішим сезоном для шопінгу. Багато ритейлерів та брендів у цей час пропонують свої продукти зі знижками аж до 90%. Але через ажіотаж в цей час дійсно трапляється більше фіктивних акцій та неетичних дій від магазинів.
Та це не має завадити покупкам з гарними умовами, говорить керуюча партнерка, маркетинг-директорка Марта Янків. Головне — поводитися розсудливо, зберігати здоровий глузд та дотримуватися кількох простих правил. А також — знати, як продавці можуть ввести в оману. Бо якщо попереджений, значить озброєний.
Марта Янків
Несправжні акції
Неетичні дії магазинів та відверто оманливі пропозиції під час Чорної п’ятниці — далеко не міф. Найчастіше ритейлери штучно підвищують ціни напередодні розпродажу, щоб акції здавалися більш вигідними. І, наприклад, минулого року за такою схемою продавався кожний третій «акційний» товар, з’ясували британські аналітики. На це є декілька причин.
По-перше, через пандемію коронавірусу електронна комерція стала значно популярнішою — відповідно, з’явилося більше охочих нажитися на неуважних покупцях. По-друге, зростання інфляції, схоже, змусило продавців підвищувати продажі подібними методами.
В Україні ситуація схожа. В нас цей період шопінгу є вкрай популярним — 60% користувачів у 2020 році відмічали, що здійснюють покупки саме під час розпродажів у листопаді. Водночас кожний п’ятий покупець скаржився на штучне зростання цін. За нашими спостереженнями інтернет-магазинів, частка товарів, що продаються такими методами, схожа на середні показники по світу. Водночас розмір націнки залежить від типу продукції та самого магазину. В середньому вона складає від 10% до 30%.
Категорії під ризиком
Найпопулярнішими категоріями товарів на Чорну п’ятницю у світі є електроніка, одяг та товари для дому. Відповідно, вони найчастіше підпадають під штучне підвищення цін. Наприклад, минулого року в цей період майже кожний четвертий парфум по акції був підвищений у вартості заздалегідь. Так само часто це роблять з деталями для комп’ютерів, спортивними товарами та кухонними приладами.
В Україні, частіше за все покупці ставлять несправжні акції на електроніку — смартфони та планшети — а також одяг, особливо сезонний: пуховики, парки, куртки, черевики тощо. Несумлінним ритейлерам логічно підвищувати ціни на найпопулярніші товари, тому до такої продукції варто ставитися уважно. Окремої уваги також заслуговують побутові прилади та товари для дому чи офісу. Принтери, духовки, посудомийки, холодильники найчастіше потрапляють у списки пропозицій, що вводять в оману.
Інші хитрощі продавців на Чорну п’ятницю
Підвищення цін напередодні Чорної п’ятниці — далеко не єдина спроба деяких продавців змусити людину купити більше і за більшою ціною. Другий найпоширеніший трюк ритейлерів — створити відчуття, що акція або сам товар скоро закінчиться. Великі таймери на половину інтернет-сторінки, емоційні написи на кшталт «Залишилося лише кілька екземплярів товару» — все це робиться для того, щоб користувач відверто злякався упустити вигідну угоду.
Людина дуже полюбляє отримувати вигоду, але ще більше не любить втрачати те, що має. І саме на цю психологічну особливість направлені такі інструменти. Інші трюки продавців — пропонувати фіктивні бонуси, купони з «хитрощами» та всілякі промокоди. Вони часто націлені на те, щоб змусити людину купити більше, відповідно, витратити більше грошей.
Як ефективно здійснювати покупки під час Чорної П’ятниці: детальний покроковий план
- Визначте що будете купляти заздалегідь. Чорна п’ятниця — ідеальний час, щоб здійснити саме заплановані покупки. Дослідження показують, що наявність чіткого плану під час шопінгу дозволяє зекономити значні кошти. А під час розпродажів у листопаді особливо ризиковано керуватися емоціями. Одне з рішень — завчасно додати потрібні речі одразу до кошика, щоб, по-перше, встигнути їх придбати під час знижок, а, по-друге, не накупити зайвого.
- Вивчіть ринок. Для пошуку дійсно вигідних пропозицій можна заздалегідь перевірити ціни на декількох інтернет-майданчиках. Це допоможе дізнатися реальні ціни на бажані товари і згодом чітко розділяти справжні та фіктивні знижки.
- Починайте шопінг з самого ранку. Якщо є така можливість, купляти речі варто якомога раніше, щоб мати достатньо пропозицій. Під кінець дня та, особливо, тижня багато товарів можуть бути розпродані — відтак, важливо діяти тут оперативно.
- Купляйте в перевірених місцях. Під час Чорної п’ятниці особливо важливо обирати майданчики чи продавців, з якими у вас вже був гарний досвід взаємодії. Якщо обираєте товари на маркетплейсах — наприклад, на Amazon, Ebay закордоном, або Rozetka чи Prom в Україні — зверніть увагу, що на них можуть бути представлені товари від інших продавців. Окремо перевірте їх репутацію: у гарних постачальників, як правило, сотні виконаних замовлень та високий рейтинг — від 4,5 з 5.
- Обирайте знайомі бренди. Найнадійніший варіант шопінгу — обмежити себе лише відомими компаніями, що давно зарекомендували себе на ринку. Тим паче, що зараз у багатьох таких ритейлерів — H&M, Zara, Mango — є власні інтернет-магазини.
- Купляйте в іноземних інтернет-магазинах. Культура Чорної п’ятниці та, взагалі, масштабних розпродажів на Заході трохи відрізняється від нашої — зрештою, саме звідти до нас прийшло це явище. Зазвичай у Європі та Північній Америці є більше пропозицій по більш вигідних цінах, бо бренди звільняють склади під нові колекції.