«Потрібно переглядати підхід». Організатор ProCheese Awards розповів, чому закордонні сири допомагають стати українським виробникам кращими

10 вересня 2021, 05:08

У порівнянні з 2019 і 2020 роками, у 2021-му імпорт молокопродуктів в Україні зріс на 97%. Подібна ситуація відбувається не тільки в молочній галузі. Вона торкнулася більшості українських виробників.

Дмитро Чернов

Співорганізатор ProCheese Awards, CEO Ardis Group

Про те, чим корисна ця ситуація для розвитку бізнесу, розповів Дмитро Чернов, СЕО ARDIS GROUP — компанії, яка понад 20 років постачає в Україну сири, молочні десерти та проводить щорічний фестиваль сирного мистецтва ProCheese Awards.

Відео дня

Імпорт — колега по ринку

Наведу приклад у сирній галузі. Багат людей до сих пір пам’ятають, що в СРСР люди їли тільки російський і голландський сир вітчизняного виробництва. І тільки років 15 тому українці почали дізнаватися про моцарелу й рікоту, камамбер, брі, рокфор. Покупець зрозумів, що таке розмаїття смаків і що сирна нарізка із 2−3 напівтвердих сирів — це не межа, а їхній вибір на вітринах дозволяє створювати страви-шедеври.

Подібна ситуація спостерігається і в галузі виробництва ковбасно-м'ясної продукції: якщо раніше покупець не знав нічого крім докторської ковбаси і салямі, то зараз українці все охоче пробують хамон і навіть ковбаси з білою цвіллю.

Розширення внутрішніх гастрономічних кордонів відбувається завдяки достатку продукції та готовності українців пробувати нове. Чималу роль зіграли подорожі, розвиток кругозору та отриманий за кордоном новий досвід.

Розширення гастрономічних кордонів відбувається завдяки достатку продукції і готовності українців пробувати нове (Фото: Pro Cheese Awards)
Розширення гастрономічних кордонів відбувається завдяки достатку продукції і готовності українців пробувати нове / Фото: Pro Cheese Awards

Конкуренція — двигун прогресу

У жодній країні світу немає прилавків тільки з однотипними продуктами! Основна помилка українських виробників у тому, що вони більше уваги приділяють минулому досвіду і проблемам, а конкуренцію з імпортом вважають своєю головною загрозою. Але ж майбутнє українського ринку залежить від уміння вітчизняних виробників конкурувати із зарубіжними.

Наприклад, відсоток імпорту сирів в Україні у 2 рази менший, ніж у Німеччині. Але німецькі виробники не вимагають закрити кордон, щоб зберегти місцеве виробництво. Вони, навпаки, активно працюють над постачанням більшого обсягу молокопродуктів до інших країн.

Тому потрібно не намагатися прибрати конкурента, а навпаки, об'єднуватися, розвиватися і боротися зі страхами і стереотипами споживачів, створюючи додаткові сервіси і новий клієнтський досвід.

На сьогоднішній день є низка великих українських виробників сиру і навіть крафтових сироварів, які вже розуміють, що потрібно переглядати підхід і розробляти нові рецептури, не тільки озираючись на зарубіжний досвід, але і створювати свої, авторські види сирів. Деякі з них навіть проявляють бажання експортувати свою продукцію. На фестивалі сирного мистецтва ProCheese Awards, який відбувся у травні цього року, ми були вражені різноманіттям продукції від українських виробників: було представлено понад 200 видів сиру. Про більшість сортів гості заходу почули вперше.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

До речі, проведення таких фестивалів та інших галузевих заходів сприяє розвитку сфери. Це і обмін досвідом між учасниками, і знайомство споживачів із продукцією, і додатковий стимул до розвитку для виробників. На ProCheese Awards ми провели конкурс сирів, переможець якого представлятиме Україну на міжнародному конкурсі World Cheese Awards і познайомить іноземну спільноту з українськими сирами. А це вже перший крок до можливості експортувати вітчизняну продукцію. Але багато що ще належить зробити, щоб відповідати світовим стандартам і працювати над досконалістю свого продукту. У цьому полягає цінність таких подій, де можна отримати фідбек від світових експертів і почути свого споживача.

Майбутнє українського ринку залежить від уміння вітчизняних виробників конкурувати із зарубіжними (Фото: Pro Cheese Awards)
Майбутнє українського ринку залежить від уміння вітчизняних виробників конкурувати із зарубіжними / Фото: Pro Cheese Awards

А крім фестивалів?

Про більшість, дійсно гідних продуктів від вітчизняних виробників, покупець, на жаль, навіть не здогадується. Найчастіше він обирає продукцію, бачачи знайомі назви або слідуючи стереотипу «імпортне — значить, більш якісне». Його потрібно купувати, навіть за високою ціною, не дивлячись на те, що в продажу є подібні товари від українських виробників, які не поступаються в якості імпортним.

Для того щоб подолати стереотипи про вітчизняну продукцію, потрібно:

  • проводити заходи. Не тільки фестивалі, звичайно, але й невеликі нішеві івенти, де ви зможете познайомити покупців зі своїм продуктом і створити власних «адвокатів бренду», які будуть нести інформацію та рекомендації про вас у маси;
  • грамотно презентувати. Мало зробити красиву упаковку і просто представити продукт у торгових мережах або магазинах. Його презентацією повинен займатися професіонал. У сирній галузі це чизмонгер — фахівець, який знає все про історію та смак сирів. Він здатен продати кілька видів сиру одночасно, враховуючи всі потреби клієнта. Це значно збільшує середній чек магазину;
  • створювати продукти з доданою цінністю. Часто покупець обирає той товар, який продається зі знижкою. Основним триггером до покупки стає вартість. Щоб клієнт став постійним і вибирав не ціну, а цінність, необхідно давати йому готові рішення або продукт із додатковими сервісами. Ми це робимо так: окрім дистрибуції сиру в національні торгові мережі або магазини, пропонуємо додаткові сервіси — навчання співробітників роботі з сиром або ж чізкастомайзінг — ефективне оформлення сирних вітрин;
  • не боятися колаборацій. Ефективна співпраця — це про взаємну довіру і загальні цінності, адже тільки тоді створюється синергія. Деякі вважають, що учасники колаборації — це завжди тільки дві сторони. Насправді, їх може бути набагато більше, якщо у всіх є спільна мета. Наприклад, щоб створювати продукти з додатковою цінністю для кінцевого клієнта, об'єднуватися можуть не тільки імпортери й виробники, але й торгові мережі, ресторани й навіть невеликі магазини;
  • бути сучасним. Деякі великі українські виробники навіть не присутні в соціальних мережах, де є дуже багато любителів сиру, які стали б постійними покупцями цієї продукції;
  • об'єднуватися. Приєднуватися до професійних ком’юніті, підтримувати один одного, обмінюватися досвідом і разом створювати здорову конкуренцію на вітчизняному ринку.
Потрібно не намагатися прибрати конкурента, а навпаки, об'єднуватися, розвиватися і боротися зі страхами і стереотипами споживачів (Фото: Pro Cheese Awards)
Потрібно не намагатися прибрати конкурента, а навпаки, об'єднуватися, розвиватися і боротися зі страхами і стереотипами споживачів / Фото: Pro Cheese Awards

Імпорту боятися не потрібно — саме він створює різноманітність ринку, мотивує українських виробників співпрацювати і підвищувати якість своєї продукції! І давайте разом скажемо світу CHEESE :)

Нагадаємо, раніше організатори ProCheese Awards розповіли про те, як змінюються українські сири. Ще недавно словосполучення «український сир» сприймалося неоднозначно, але в останні роки ситуація значно покращилася завдяки крафтового сироварів.

Редактор: Лілія Вітюк
Показати ще новини
Радіо НВ
X