Онлайн та офлайн. Зміни, яких варто чекати у вищій освіті найближчим часом — експерт

28 липня 2021, 10:53

Андрій Тасун, директор з прийому у Швейцарській бізнес-школі в Монтре (Swiss Montreux Business School), розповів про перспективи дистанційної форми навчання і стан справ у сфері вищої освіти в період пандемії.

Андрій Тасун

директор з прийому в Швейцарській бізнес-школі в Монтре (Swiss Montreux Business School)

Пандемія вплинула абсолютно на всі сфери діяльності людини. Одні з них, такі, як туризм або індустрія розваг постраждали більше, інші, такі як онлайн-продажі — менше. Втім, так чи інакше — це зачепило всіх, адже ми вже давно живемо в глобальному світі. Та ж сфера онлайн продажів має клієнтів серед задіяних в індустрії розваг і так далі. Найбільш слушною видається аналогія з кісточками доміно влаштованими одна за одною. Падає одна — і падають усі. Різниця лише в тому, що хтось раніше, а хтось пізніше.

Відео дня

Не оминули наслідки і сферу освіти. За оцінкою ЮНЕСКО, станом на 2020 рік понад 1,5 мільярда студентів у 165 країнах не мали можливості відвідувати заняття через COVID-19. Сьогодні ця цифра стала менше, але тенденція, як і раніше, близька до неї. Усе це прогнозовано підштовхнуло університети до переходу на онлайн-навчання. І якщо раніше лише відносно низький відсоток ВНЗ застосовував онлайн-інструменти, тепер це стало реальністю для більшості з них.

Дистанційна освіта — зло чи благо?

Спілкуючись з різними людьми можна почути полярно різні варіанти відповіді на це питання. Усі вони не позбавлені сенсу.

Плюси та мінуси денної форми навчання

Плюси:

З одного боку, прихильники класичної моделі навчання говорять про особистий контакт, який дозволяє краще донести думку від викладача учням. Ви більше перебуваєте разом з групою, отримуєте корисні зв’язки. Іншими словами — усе це спрощує нетворкінг і прискорює зворотний зв’язок.

Мінуси у класичного «офлайн» навчання також є:

  • Такий підхід займає набагато більше часу. Дорога, розмови за кавою або проживання в іншому місті — ви банально витрачаєте більше часу і далеко не весь він йде на процес навчання.
  • Другий мінус можна сформулювати як: «не прийшли — не отримали знання». Заняття не записуються, а переписати конспект — не дорівнює отримати аналогічний обсяг знань. Особливо сильно це стало відчутно з настанням пандемії.
  • Сюди ж відноситься і обмежена кількість місць (ви можете просто не потрапити до списку людей з яких складається група) і висока вартість самого навчання.

Переваг і недоліків онлайн-навчання також набереться достатня кількість.

Серед плюсів дистанційної форми навчання:

  • Доступність. Ви можете займатися скрізь і завжди. Сучасні програми навчання не вимагають навіть наявності інтернету — студент отримує матеріали в текстовому або відеоформаті. Якщо завантажити їх на ноутбук або смартфон можна навчатися у будь-якому місці, навіть без наявності мережі.
  • Немає необхідності відриватися від роботи, що особливо важливо для тих, хто вже веде професійну діяльність або отримує другу освіту.
  • Третє — ціна. Зазвичай, онлайн-освіта дешевша, адже немає потреби вносити у вартість оренду приміщень та інші витрати пов’язані з фізичною присутністю.
poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Основні мінуси:

  • Порівняно повільний зворотний зв’язок. Для того щоб задати питання викладачу, необхідно йому написати. Ви отримаєте відповідь, але це вимагатиме трохи більше часу.
  • Менш яскраво виражений нетворкінг. Ви знайомі з членами вашої групи, але онлайн. Далеко не всі жадають реальної зустрічі, тому й знати наживо ви будете не всіх.
  • Потреба у самодисципліні. Мабуть, це найголовніше. Але цей мінус, як правило, нівелюється у більшості тих, хто здобуває другу або третю освіту, тому що вони чітко розуміють навіщо їм це і більш вмотивовані.

За належного ступеню мотивації обидва підходи працюють достатньо добре. І тут немає однозначної відповіді, що краще. Думаю, це кожен вирішує для себе, виходячи зі своїх завдань і ритму життя.

Сьогоднішні тенденції все більше і більше підштовхують людей до форми онлайн-навчання. Наведу приклад від Swiss Montreux Business School.

Ми працюємо на ринку України з осені 2012 року, починаючи з участі у виставці «Освіта за кордоном», яка проводилася під патронатом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України 15−17 листопада 2012 року. Починаючи з цього часу і до пандемії SMBS була орієнтована на навчання студентів стаціонарно. Дистанційна освіта в процентному співвідношенні становила 15%. В цілому, ми мало чим відрізнялися від інших, за винятком того, що починали думати в напрямку онлайну і поступово починати розробляти програму і для такої форми навчання.

На даний момент дистанційна освіта стала лідером, з урахуванням великого попиту на неї в реальних світових умовах. Якщо порівнювати період до пандемії і після — в середньому, у 2021 році на онлайн-навчання записується на 70% більше студентів, ніж у 2019−2020 роках.

Слухайте подкаст на цю тему

Прогнози на 2021−2022 рік

Звичайно, такі цифри стали можливими з огляду на неспроможність навчатися на денній формі. Але лише частково. Схильний припускати, локдауни лише підштовхнули, прискорили процес переходу в онлайн. Усе більше й більше тих, хто раніше не уявляв собі подібної форми навчання, випробовують такий підхід, розуміють його переваги. Водночас, звичайно, не можна говорити, що подібне процентне співвідношення збережеться.

Із закінченням пандемії (ми всі на це сподіваємося) цифри зміняться. Я б передбачав, що приблизно 35−40% вважатимуть за краще формат дистанційного навчання (на противагу 75% зараз). Звичайно, якщо ми говоримо про бізнес-освіту. Що стосується класичної вищої освіти, думаю, цифри будуть трохи нижчими. Але нам не варто дивуватися, якщо з поверненням звичайного життя ми побачимо близько 15% студентів на онлайн-формі навчання. І цей відсоток буде лише зростати.

Показати ще новини
Радіо NV
X