Талановиті проти знаменитих. Засновниця Made in Ukraine про переваги українських крафтових товарів перед IKEA і H&M

13 лютого 2021, 12:14

13 лютого проєкт Made in Ukraine святкує своє 8-річчя. Його засновниця Юлія Савостіна розповіла про те, чому українські виробники мають всі шанси виграти боротьбу за ринок у міжнародних гігантів.

Юлія Савостіна

Підприємець, засновник проєкту Made in Ukraine (в лютому проєкт святкує 8-ми річчя), виробник одягу SlowWear by Savostina, автор 17 книг про Україну

Існує думка: чим більший і відоміший виробник, тим більше люди хочуть купувати його товари і вважають їх кращими за менш відомі. Італійське взуття, французька парфумерія... Це одна з причин, чому українських виробників охоплює страх і паніка перед приходом світових корпорацій на локальний ринок. Я пам'ятаю розмову з власницею однієї великої фабрики перед заходом в Україну Н&М. Вона не могла приховати тривоги за свій бізнес, і була впевнена, що «велетень» неодмінно покладе її фірму та подібні підприємства на лопатки. Тим більше, українські виробники, чого гріха таїти, тоді активно запозичували в того ж Н&М лекала і «надихалися» тканинами. Але, коли прийшов Н&М не відбулося рівним рахунком нічого. Я не знаю жодного українського бренду, який би закрився конкретно через це. Тому, коли говорять, до речі, вже четвертий рік, що ось-ось на український ринок зайде IKEA й українські бренди домашнього декору та текстилю схлопнуться, це теж безпідставно.

Відео дня

Так, IKEA відгризе у вітчизняних виробників меблів і аксесуарів для будинку левову частку ринку (тут я б, наприклад, більше переживала за регіональних виробників диванів і кухонь), але станеться також і інший важливий процес. Конкуренція стане гострішою. У «наших» великих еволюціонує сервіс, з'явиться креативність і оновиться маркетинг. Це гарно вплине на розвиток ринку меблів і декору. Кому, можливо, й буде непросто, так це інтернет-магазинам, які торгують, нехай і гарної якості, але китайським декором. Ось у них IKEA якраз і відкусить шматочок ринку.

А ось для маленького українського виробника, який робить якісну крафтову продукцію, поява виробника-знаменитості навряд чи буде загрозою. І, можна сказати, їм IKEA точно не конкурент.

Знову ж таки, цьому є кілька причин. По-перше, більшість таких фірм пропонує унікальний продукт і «подачу» (індивідуальний підхід, близьку комунікацію з клієнтом, оригінальні заохочення за покупку, стильну упаковку і т. д.). По-друге, у крафтовиків зовсім інший клієнт. Він якраз шукає особливого до себе підходу, йому важлива енергетика і товару, і упаковки, взаємини з продавцем. Тому перед цими клієнтами навіть вибір не стоїть: купувати у локального крафтового виробника чи світового. У крафтовиків свій купівельний інтерес, і навіть ціна тут - не головне. Висока вартість, звичайно, мінус, але вона аргументована. У крафтовиків інший цикл виробництва, трохи довший і трохи дорожчий.

До слова, кілька років тому багато українських споживачі (та й не тільки українських, адже це світовий тренд) не вірили прогнозам трендвочерів, що маленькі виробники «вистрелять» і були впевнені, що їм не прорватися через гігантів. Зараз же ми бачимо, що крафтове виробництво в усіх країнах завойовує свої позиції та ринки.

Українські бренди - не конкуренти одне одному

Якщо говорити про те, з ким конкурує локальний виробник, то правильним буде, якщо компанія націлена на на розвиток і завоювання частки ринку, конкурувати не з собі подібними місцевими, а з великими міжнародними корпораціями. Наприклад, виробники диванів будуть конкурувати не між собою і не з більш великим вітчизняним гравцем, а з тими ж IKEA або JYSK. Тільки при такому розкладі у локального бізнесу є шанс зайняти своє місце під сонцем.

Я б виділила три важливих правила для тих вітчизняних фірм, які хочуть не тільки вижити, але і процвітати, коли на ринок заходить великий гравець.

Перше - дуже добре знати / дізнатися, хто є цільовою аудиторією бренду. Не підійде чергова фраза: «я створила цю сукню для таких як я, тому що мені не вистачало таких суконь»! Потрібно чітко розуміти, хто покупець, які у нього звички, болі, радості, куди він ходить у вільний час, що купує, як визначається з вибором товарів і т. д. Чим докладніше портрет ЦА, тим краще.

Друге - потрібно мати стратегію розвитку та розуміння, куди ти йдеш зі своїм брендом і чого хочеш в найближчій, середній і дальній перспективі. Не всі хочуть будувати магазини по всьому світу і т. д., декому достатньо виготовляти, наприклад, 100 чашок в місяць. Але навіть в такому випадку теж потрібно чітко знати, що буде якщо ти перегориш і пропрацювати інші «що буде, якщо» і «чого я досягну через рік або 10 років».

І третє - це сервіс. Комунікація з покупцем це дуже важливо. Щоб ввічливо відповідати в чаті або соцмережах особливого бюджету не треба. Потрібно всього лише любити свою справу і поважати людей. Ну і пам'ятати, що саме налагоджений сервіс може створити вау-враження і навіть допомогти стати лав-марком.

Важливі, звичайно ж, якість продукту і ціна. Але це, так би мовити, базова комплектація. У такому випадку в локальних брендів точно є шанс успішно рости та розвиватися по сусідству зі світовими гігантами. Адже саме така конкуренція дає безмежні можливості для зростання та креативу.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X