Талановиті проти знаменитих. Засновниця Made in Ukraine про переваги українських крафтових товарів перед IKEA і H&M
13 лютого проєкт Made in Ukraine святкує своє 8-річчя. Його засновниця Юлія Савостіна розповіла про те, чому українські виробники мають всі шанси виграти боротьбу за ринок у міжнародних гігантів.
Юлія Савостіна
Існує думка: чим більший і відоміший виробник, тим більше люди хочуть купувати його товари і вважають їх кращими за менш відомі. Італійське взуття, французька парфумерія... Це одна з причин, чому українських виробників охоплює страх і паніка перед приходом світових корпорацій на локальний ринок. Я пам'ятаю розмову з власницею однієї великої фабрики перед заходом в Україну Н&М. Вона не могла приховати тривоги за свій бізнес, і була впевнена, що «велетень» неодмінно покладе її фірму та подібні підприємства на лопатки. Тим більше, українські виробники, чого гріха таїти, тоді активно запозичували в того ж Н&М лекала і «надихалися» тканинами. Але, коли прийшов Н&М не відбулося рівним рахунком нічого. Я не знаю жодного українського бренду, який би закрився конкретно через це. Тому, коли говорять, до речі, вже четвертий рік, що ось-ось на український ринок зайде IKEA й українські бренди домашнього декору та текстилю схлопнуться, це теж безпідставно.
Так, IKEA відгризе у вітчизняних виробників меблів і аксесуарів для будинку левову частку ринку (тут я б, наприклад, більше переживала за регіональних виробників диванів і кухонь), але станеться також і інший важливий процес. Конкуренція стане гострішою. У «наших» великих еволюціонує сервіс, з'явиться креативність і оновиться маркетинг. Це гарно вплине на розвиток ринку меблів і декору. Кому, можливо, й буде непросто, так це інтернет-магазинам, які торгують, нехай і гарної якості, але китайським декором. Ось у них IKEA якраз і відкусить шматочок ринку.
А ось для маленького українського виробника, який робить якісну крафтову продукцію, поява виробника-знаменитості навряд чи буде загрозою. І, можна сказати, їм IKEA точно не конкурент.
Знову ж таки, цьому є кілька причин. По-перше, більшість таких фірм пропонує унікальний продукт і «подачу» (індивідуальний підхід, близьку комунікацію з клієнтом, оригінальні заохочення за покупку, стильну упаковку
До слова, кілька років тому багато українських споживачі (та й не тільки українських, адже це світовий тренд) не вірили прогнозам трендвочерів, що маленькі виробники «вистрелять» і були впевнені, що їм не прорватися через гігантів. Зараз же ми бачимо, що крафтове виробництво в усіх країнах завойовує свої позиції та ринки.
Українські бренди - не конкуренти одне одному
Якщо говорити про те, з ким конкурує локальний виробник, то правильним буде, якщо компанія націлена на на розвиток і завоювання частки ринку, конкурувати не з собі подібними місцевими, а з великими міжнародними корпораціями. Наприклад, виробники диванів будуть конкурувати не між собою і не з більш великим вітчизняним гравцем, а з тими ж IKEA або JYSK. Тільки при такому розкладі у локального бізнесу є шанс зайняти своє місце під сонцем.
Я б виділила три важливих правила для тих вітчизняних фірм, які хочуть не тільки вижити, але і процвітати, коли на ринок заходить великий гравець.
Перше - дуже добре знати / дізнатися, хто є цільовою аудиторією бренду. Не підійде чергова фраза: «я створила цю сукню для таких як я, тому що мені не вистачало таких суконь»! Потрібно чітко розуміти, хто покупець, які у нього звички, болі, радості, куди він ходить у вільний час, що купує, як визначається з вибором товарів
Друге - потрібно мати стратегію розвитку та розуміння, куди ти йдеш зі своїм брендом і чого хочеш в найближчій, середній і дальній перспективі. Не всі хочуть будувати магазини по всьому світу
І третє - це сервіс. Комунікація з покупцем це дуже важливо. Щоб ввічливо відповідати в чаті або соцмережах особливого бюджету не треба. Потрібно всього лише любити свою справу і поважати людей. Ну і пам'ятати, що саме налагоджений сервіс може створити вау-враження і навіть допомогти стати лав-марком.
Важливі, звичайно ж, якість продукту і ціна. Але це, так би мовити, базова комплектація. У такому випадку в локальних брендів точно є шанс успішно рости та розвиватися по сусідству зі світовими гігантами. Адже саме така конкуренція дає безмежні можливості для зростання та креативу.
Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

матеріалів розділу Life