Поради експерта. Як не купити у магазині зіпсовані продукти в умовах відключень світла

23 грудня 2022, 12:27
Як не купити у магазині зіпсовані через відключення світла продукти (Фото:ArturVerkhovetskiy/depositphotos)

Як не купити у магазині зіпсовані через відключення світла продукти (Фото:ArturVerkhovetskiy/depositphotos)

В умовах війни в Україні та при постійних відключеннях електроенергії по всій території країни, багато продуктів харчування швидко псуються, навіть якщо термін придатності ще не витік.

Виконавчий директор Спілки споживачів України Максим Несміянов, розповів на Радіо НВ, як не купити у магазині зіпсовані продукти, та що робити, якщо вам продали неякісний товар.

Відео дня

Максим Несміянов

Виконавчий директор Спілки споживачів України

Я знаю, що ви зараз воюєте в Збройних силах України. Розпочнемо із таких побутових речей: як не купити в магазині зіпсовані через відключення світла продукти. Побачила я таку статтю на Українській правді і подумала, дійсно, щодня ми ходимо до магазину, щось купуємо. Чесно, я з завмиранням серця підходжу до тих холодильників, де риба, де м’ясо і думаю, «О Боже, а, можливо, їх також відключають, коли вимикають світло в цілому районі Києва або й по всій українській столиці». От як не купити небезпечні продукти, які б ви поради дали і щось нам робити?

Насамперед повністю з вами згоден. Я на своєму прикладі знаю, коли нам щось потрібно і є така можливість, ми їдемо, наприклад, до Краматорська, я бачу, тут не працює нічого, і навіть в магазин не пускають. Не знаю, як зараз в Києві, а у нас тут не пускають. І вони виносять продукти, а я чую такий запах риби зіпсованої. Тому що холодильник не працює, а запаси, мабуть, були великі. Тут це питання так стоїть: наскільки адекватний менеджмент в магазині, чи є генератори, який потік товару, тобто товарообіг — є чи немає. Я для себе, як страхуюсь, я намагаюся скоропорт зовсім не брати. Тобто спочатку ми всі на це жалілися, тепер ми всі цьому радіємо. Тому що якийсь запас прочності є. Ми розуміємо, це не натуральний зовсім продукт. Знову ж таки, в наших ковбасах є консерванти, які тримають цей продукт деякий час. Коли вимикають світло, виходить, яка проблема стається — продукт не з самого початку стає небезпечним. Він спочатку втрачає якісні характеристики. І я вам чесно скажу, ми ж тут різні, є прості робочі хлопці, і вони понабирали протермінованої ковбаси. Я кажу, «я її їсти не буду». А вони кажуть, «та нічого не буде». Насправді, наїлися тої просрочки — живі ще ходять.

Чекайте, оця дата кінцевого споживання, вона може не бути датою кінцевого споживання?

Так. І цей магазин знаходиться так територіально, тому ладно. Це ж Слов’янськ, що зробиш: маленький магазин, там нічого не має, а їсти охота, що робити? Ти заїхав, хочеться тої ковбаси тобі скуштувати. Що було, те й взяли хлопці, привезли на позиції, а там така історія. Ми посміялися, я їм розповів лекцію, прочитав, що так робити не можна. Вони її з'їли, знову ж таки вони її непросто сирою з'їли, термообробку провели. Але якщо чисто теоретично, там же мікротоксини збираються і тому така історія. Не все так погано. Я от по своєму підрозділу тільки декілька разів бачив харчові отруєння, і то я думаю, то було більше пов’язано з порушенням санітарних норм.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

А про скоропорти розкажіть. Як ви сказали, от чого точно не варто купувати зараз в магазині, споживання яких харчів краще обмежити?

Я сам в дитинстві отруювався рибою. Я знаю, що якщо я отруївся рибою, то на тиждень я випадаю. Потім — по м’ясу дивіться, що ви купуєте. А так, купуєте ковбасу чи ще щось, дивіться, навіть, якщо воно в вакуумі — є пліснява або немає. Я статтю теж прочитав, про яку ви кажете. І там вказано, якщо великий товарообіг, але він не завжди рятує. Тому що питання до постачальника: а де він зберігав товар, а в нього холодильники працювали? Повністю згоден, що дивіться на дату, коли було вироблено, чим раніше тим краще. А так, на жаль, 100 відсотків, щоб не отруїтися — це консерви.

Але вони зберігаються без холодильника. Як визначити, хороша вона чи ні?

Мене, коли заперли в Ірпіні, коли вже відрізано все було, в мене залишились консерви і пельмені. Я вирішив ризикнути і наївся пельменями, тому що світла не було, тому що нічого вже не було. Розумієте, була така трагедія. І я знаю, що більше я не буду скоропорт вживати, якщо немає світла. Краще я поїм консерви, тому що до консерв у мене проблем зовсім не було, як потім виявилось. Консерви — вони самі безпечніші, температурний режим зберігання більш менш нормальний. Знову ж таки зараз на вулиці зима і якщо вдома немає світла довгий час, можна винести на вулицю. Тому що температура зберігання ковбас, молочки — від 0 до +6, десь так, розумієте. Як на вулиці, плюс на мінус, зрозуміло, що скачки температурні. Але більш менш для зберігання продуктів вдома можна використовувати вулицю.

А ще для мене велике запитання: базар чи магазин, де зараз краще закуповувати харчі? Тому що чесно, я на базар майже перестала ходити. Лячно мені там зараз купувати, наприклад, м’ясо.

Тут я вам не скажу. Тому що розумієте, я не був давно на базарі. Я не бачив базарів, скільки часу? Я останній раз їх бачив на білоруському кордоні, там більш менш спокійно. Там на базарах не було молочки. А, була трошечки — сметана була, але м’яса не було. Тобто розумієте, я не можу поділитися зараз досвідом, тому що я не в цивілізації, не володію інформацією, на жаль.

Розкажіть тоді, які продукти зараз варто зберігати вдома, отак під час війни, і як їх правильно зберігати? У мене чоловік печива накупив багато різного. А я просто на них дивлюся і думаю, «Боже, не дай Бог що, це ми будемо там тиждень печеньки їсти і все?».

Я вам чесно скажу, коли почалася війна, я знав, що мені робити, тому що до цього строкову службу в армії проходив. Я знав, що мені потрібен сухпай. Тому я одразу галети взяв, не печеньки, а галети. Вони зберігаються пів року і рік. Я їх наскладав, тобто замість хліба. Я просто розумів, якщо, наприклад, не можна буде виходити, буде якийсь вогонь по вулиці, я зможу автономно триматися дома. Ми ж розуміємо, світла немає, газу немає, нічого немає: що робити? А дома можна триматись, якщо є запаси води, консерви, наприклад, та ж каша гречана, є консерви ковбасні різноманітні, вони зберігаються дуже довго. І, до речі, коли мене відпускали в травні у відпустку, я додому приїхав, відкриваю, а в мене ще дві банки консерви гречаної каші є. Якщо що, можу поділитись.

Добре, дякую. Давайте тоді подумаємо про те, що от ми пішли в магазин і не дай Боже купили щось неякісне. Принесли додому, відкрили цю ковбаску чи цю консерву, або ще щось. Куди зараз скаржитися, що з цим робити? Це можна просто прийти в магазин і сказати, «агов, ви продали мені щось неякісне». Це замінять і гроші повернуть, чи треба якогось листа комусь написати? Як це зараз під час війни?

Будемо говорити так, як воно є. Коли ви купили в супермаркеті, то там більш менш стабільно. Ви можете на місці за касою побачити, що з м’яса тхне і повернути, сказати, «хлопці, що це таке?». І вимагати, щоб не тільки повернули вам кошти, а й зняли м’ясо з реалізації. Це нормально така вимога, питань немає. Якщо ж ви купили, наприклад, м’ясо глибокої заморозки, воно вже декілька разів заморозилось, перезаморозилося. До речі, ця от заморозка — це дуже небезпечно, тому що у неї температура зберігання — мінус 18, а не плюс 5. Так от ви повертаєте — теж саме, проблем в супермаркеті не буде. Можливо навіть без чека повернуть. Я завжди кажу: виходиш з супермаркету — сфотографуй чек на телефон, чек можеш викинути. Якщо щось трапилось, повертаєшся до магазину, показуєш чек і кажеш «хлопці, от я купив, така проблема. Давайте перевіримо ваш холодильник, чи залишилась ця партія, можливо, інші товари зіпсувалися». Це я так бачу. Плюс я ще рекомендував зараз би дивитися на цінники. Так як у нас йде постійний ріст цін, у нас цінники в магазині на співпадають на касі з реальністю. Технічні збої, тобто програмне забезпечення теж лагає. Я от на собі перевірив. У нас закінчилася цибуля, ми виїжджали десь купити. Я підходжу на касу, знаю, що у мене стікер — 28 гривень за цибулю. Мені б’ють 280 гривень. Я кажу, «що це?». А вона така, «пробачте», і тут же робить мені відміну, і перебиває 28. Тобто таке буває. Я не знаю, з чим це пов’язано, але будьте уважні.

За чеком усе перевіряємо.

Так, тому ціни не завжди співпадають, а згідно законодавства, все, що вказано в магазині на ціннику — ця ціна повинна бути і в чеку. Вона може бути менше, але не може бути більшою. Якщо вас підманули, визиваєте адміністратора, вам повертають — це не є проблемою. Якщо ж не йдуть назустріч, можна просто написати скаргу в Держпродспоживслужбу, Державну службу з безпечності харчових продуктів та захисту прав споживачів. Окремо хочу сказати нашим керівникам, чиновникам — займіться захистом прав споживачів. Тому що я скарг все більше отримую, а нічого зробити не можу. Тому що на містах якась така вакханалія, я так розумію, якийсь тип мораторію, чи ще щось. Я ще не перевіряв цю інформацію. Але можна налякати магазин перевіркою, тобто якось їх змусити товар забрати. Якщо маленький магазин, він може просто сказати «ви самі то молоко зіпсоване купили». Як показує практика, в 90 відсотках випадків повертають кошти. Ще залежить від споживача, якщо він встав і сказав, «зараз тут всі заходити будуть, я буду казати, що ви продаєте протерміновану продукцію». Вони подумають, «навіщо ви мені такі потрібні» і повернуть вам кошти.

Особисто для себе я з’ясувала, головне не мовчати, взяти цей продукт, товар і принести його в магазин. Друге, мені дуже допомагає, коли я спокійно і впевнено кажу, що я буду скаржитися, я навіть не кажу, куди я буду скаржитися. Ну і третє - я зазвичай кажу, «слухайте, давайте домовимося. У мене сім`я, у мене діти, я принесла це додому». Спрацьовує. А про покарання розкажіть, будь ласка. Отой штраф, якщо я не помиляюся, 340 гривень він складав, за продаж неякісних харчів. Він зберігається і зараз?

Ви розумієте, щоб його оформити потрібно викликати поліцію. Не треба розповідати, як працює поліція зараз по таких викликах. У нас йде війна і обмеження громадських прав сталося таке. Формально вони є, а по факту — складно. От тут така проблема. Тобто там якась йде реформа чи переділ власності, я не знаю, чесно. Але я знаю, що ефективність дуже знизилася щодо захисту прав споживачів у зв’язку з війною. І самих представників захисту прав споживачів не дуже сприймають. І до речі, кого викликати. Ви коли в магазині потрапили в таку ситуацію, ви не з продавцем сваритесь, не з охоронником, а викликаєте адміністратора або заступника керівника, або керівника цього магазину. Тобто з ними спілкуєтесь, а не з продавцем, яка зовсім вам не може допомогти.

Показати ще новини
Радіо NV
X