Долати труднощі з самого малечку. Що таке психологічна стійкість і за яких умов вона починає формуватися у дітей

Як у дітей формується психологічна стійкість (Фото:freepik/freepik)
Дослідження стресостійкості людей довели, що люди, які виховали в собі всі три якості «міцного горішка», менше хворіють, розповідає Оксана Шльонська, психологиня проєкту Gen.Camp.
Оксана Шльонська
Під психологічною стійкістю традиційно розуміють здатність людини проходити крізь складні життєві події, зберігаючи при цьому психічне здоров’я та особистісну цілісність.
Психологічно стійкі дорослі формують психологічну стійкість в своїх дітей. Безумовно є вроджені передумови: здоров’я дитини, тип її темпераменту, але провідну роль мають саме виховні впливи.
Для того щоб зростити в дитині життєву стійкість, або якості «міцного горішка» («hardiness» — «життєстійкість», термін, що ввів у психологію С. Мадді), ми маємо навчити дитину долати труднощі з самого малечку. Міцність, здатність вистояти, відновитися охоплює три компоненти, які закладаються системою виховних впливів:
- Здатність брати на себе обов’язки, навчитися робити не тільки те, що хочеш, а й те, що маєш за обов’язок: навіть маленькій дитині ми можемо доручити дбати про квітку або тварину, яка є в домі, витерти стіл, або прибрати іграшки. Формувати компетентність дитини, її включеність в процеси спілкування, розв’язання родинних проблем (на тому рівні, на якому дитина має можливості). Давати можливість самостійно приймати рішення і нести за них відповідальність, тобто отримати вичерпні наслідки (але в тому, що доступно за віком).
- Локус контролю! Дуже часто доводиться говорити про це з батьками. Пам’ятаєте ситуацію, коли маленька дитина бігла, вдарилася об стільчик… Бабуся «карає» стільчик — «Поганий, вдарив мого хлопчика!» Так ми починаємо формувати зовнішній локус контролю. Це не я не дивлюся під ноги, це стільчик винний. А далі: вчитель винний, бо незрозуміло пояснює, мама винна, бо вивезла мене в іншу країну… і далі ще важче — образа на весь світ і глобальне відчуття нещастя, своєї пасивної ролі і звинувачення всіх і вся. Важко так жити і змінити нічого не можна, бо це ж не моя воля, а того стільчика, який вискочив на мене колись у дитинстві.
Така людина, яка має зовнішній локус контролю, чекає того, хто скаже, що робити, як впоратись, на кого спертися. І на того, хто стане цими психологічними милицями, перекладає відповідальність за своє життя, потім і звинувачення у своїх проблемах.
Якості «міцного горішка» має людина, в якої сформовано внутрішній локус контролю: вона бере на себе відповідальність за те, що відбувається в її житті. Це я не дивився під ноги або неуважно вислухав завдання.
Намагаючись подолати наслідки радянського виховання, та оберігаючи своїх дітей від невротизації, багато батьків почали «перегинати» палицю в інший бік, звільняючи власних дітей від відповідальності, формуючи зовнішній локус контролю та й від життєстійкості в тому числі.

- Третя складова якостей «міцного горішка» — здатність прийняти «виклик» — це впевненість, що зміни природні, що я можу впливати якщо не на подію, то на свою поведінку, що я МОЖУ — і це головне.
Дослідження стресостійкості людей довели, що люди, які виховали в собі всі три якості «міцного горішка»: відповідальність, внутрішній локус контролю та вміння приймати виклик… менше хворіють.
І знову, повертаючись до ролі дорослого, хочу наголосити, що все, про що я говорила вище, може сформуватися тільки якщо в дитини є модель для ідентифікації: стійкі, сміливі люди, які вміють контролювати свій світ, мають цінності, вміють ставити перед собою цілі (у згоді із цінностями), йти, досягати мети та знаходити ресурси в собі, у своїй землі, у своїх цінностях.
То в Україні, на щастя, таких людей багато. І ми, і діти наші мають життєву стійкість і мужність, і тому весь світ дивиться на нас з надією і сподіванням, бо, здається, ми і є ті самі «міцні горішки», які зараз рятують світ.