Емоційний інтелект. Нове дослідження пролило світло, як гра в ляльки впливає на особистість дитини

7 листопада 2020, 10:38
Новини компаній
Бренд Barbie®

Бренд Barbie®

Бренд Barbie® та група нейробіологів з Університету Кардіффа провели нове спільне дослідження, яке вперше використовує нейровізуалізацію як засіб отримання даних під час вивчення впливу гри в ляльки на мозок.

  • Дослідження показало, що гра в ляльки активізує частини мозку, пов’язані з обробкою соціальної інформації та емпатією, що вказує на те, що гра в ляльки дозволяє дітям відтворювати, використовувати й застосовувати отримані при цьому навички, навіть якщо вони грали самостійно.
  • Результати дослідження також вказують на те, що гра в ляльки дозволяє дітям розвивати емпатію та навички обробки соціальної інформації більшою мірою, ніж під час самостійної гри на планшеті, навіть якщо дитина грає в ляльки одна.
  • Щоб зрозуміти актуальність дослідження, бренд Barbie провів незалежне опитування 15 000 батьків з 22 країн світу. Результати опитування в Україні показали, що 90 відсотків батьків вважають емпатію ключовою соціальною навичкою, яку вони хотіли б розвивати у своєї дитини, але тільки 37 відсотків респондентів знали, що гра в ляльки може допомогти їхнім дітям розвивати цю навичку.
  • Для підтримки нових відкриттів бренд Barbie запустив онлайн-платформу з ресурсами для батьків, вихователів і дітей, щоб допомогти в розвитку навичок взаємодії та обробки соціальної інформації у дітей. Цей ресурс розроблено у співпраці з провідним експертом з питань емпатії, письменником і педагогом-психологом, доктором Мішель Борбою.

Відео дня

За останні 18 місяців доцент доктор Сара Герсон і її колеги з Наукового центру вивчення розвитку людини Кардіфського університету використовували технологію нейровізуалізації, щоб виявити первинні дані позитивного впливу гри в ляльки на рівні мозку. Спостерігаючи за мозковою активністю 33 дітей* у віці від 4 до 8 років під час гри в різні ляльки Barbie, команда дослідників виявила, що задня частина верхньої скроневої борозни (рSTS), частини мозку, пов’язаної з обробкою соціальної інформації, зокрема, з емпатією, активізувалася, навіть коли дитина гралася на самоті. Дослідження показало, що позитивний ефект самостійної гри в ляльки однаковий — як для хлопчиків, так і для дівчаток.

бренд Barbie®
Фото: бренд Barbie®

Доктор Герсон пояснює: «Це абсолютно нове відкриття. Ми використовуємо цю ділянку мозку, коли думаємо про інших людей, особливо коли думаємо про думки або почуття іншої людини. Ляльки спонукають їх створювати свої власні маленькі уявні світи, на відміну, наприклад, від розв’язання яких-небудь задач або збирання конструкторів. Така гра спонукає дітей думати про інших людей і про те, як вони можуть з ними взаємодіяти. Той факт, що наше дослідження виявило активне залучення ділянки рSTS, показує, що гра в ляльки допомагає дітям формувати низку соціальних навичок, які їм знадобляться у подальшому житті. Оскільки було доведено, що ця частина мозку виконує однакове завдання, що сприяє розвитку емпатії та обробці соціальної інформації за підсумками досліджень на всіх шести континентах, ці результати, вочевидь, не залежать від країни».

Щоб зібрати дані для дослідження, всі дитячі ігри були поділені за різновидами, щоб Кардіфська команда могла фіксувати мозкову активність, пов’язану з кожним типом гри окремо: самостійна гра в ляльки; гра в ляльки разом з іншою людиною (науковим співробітником); самостійна гра на планшеті та гра на планшеті разом з іншою людиною (науковим співробітником).

Результати дослідження продемонстрували, що коли діти грали з ляльками на самоті, вони показували ті ж рівні активації pSTS, що і під час гри з ким-небудь ще.

Використовувані ляльки включали в себе широкий асортимент ляльок Barbie та ігрових наборів, при цьому всі ляльки та набори поверталися на вихідні позиції перед тим, як кожна дитина починала свій тест, щоб забезпечити ідентичність умов. Щоб забезпечити ігровий досвід, аналогічний грі в ляльки, на планшеті запускали ігри жанру «відкритий світ» (без наявності суворих правил або кінцевої мети) та творчі ігри.

Результати дослідження продемонстрували, що коли діти грали з ляльками на самоті, вони показували ті ж рівні активації pSTS, що і під час гри з ким-небудь ще. Дослідження також показало що, коли діти грали в планшетні гри самостійно, pSTS активізувалася значно менше, хоча ці ігри включали значну творчу складову.

Щоб зрозуміти актуальність цих нейробіологічних результатів, бренд Barbie провів своє глобальне опитування**, в якому взяли участь більше 15 000 батьків дітей з 22 країн. Результати опитування в Україні показали, що 90% батьків оцінили емпатію як ключову соціальну навичку, яку вони хотіли б розвинути у своєї дитини, але тільки 37% знали, що саме гра в ляльки може допомогти їхній дитині розвинути цю навичку. Зараз, коли застосовуються заходи ізоляції, коли батьки все більше турбуються про те, щоб їхня дитина розвивала навички соціальної взаємодії, більше 84% батьків стурбовані тим, як ізоляція може вплинути на їхню дитину та на спілкування дитини з іншими людьми. Так само 73% відсотки батьків з більшою ймовірністю будуть заохочувати своїх дітей грати з іграшкою, якщо вони точно знатимуть, що вона допоможе їхній дитині в розвитку соціальних і емоційних навичок, таких як емпатія.

«Будучи лідерами в індустрії виробництва ляльок, ми завжди знали, що ігри з ляльками позитивно впливають на дітей, але досі у нас не було нейробіологічних даних, що демонструють ці переваги», — каже Ліза МакНайт, старший віце-президент і керівниця глобального департаменту Barbie and Dolls компанії Mattel. «Результати цього дослідження однозначно підтверджують, що гра з ляльками, такими як Barbie, дає позитивні результати в підготовці дітей до майбутнього життя, завдяки розвитку соціальних навичок, таких як емпатія. Оскільки ми послідовно працюємо над розвитком безмежного потенціалу всіх дітей, ми з гордістю пропонуємо ляльки, які розвивають навички, важливість яких, як ми знаємо, високо оцінюється батьками і які є визначальними для майбутнього емоційного та соціального розвитку дітей, успішності їхнього навчання».

бренд Barbie®
Фото: бренд Barbie®

Для підтримки нових відкриттів бренд Barbie створив онлайн-платформу, barbie.com/uk-ua/perevahyhryzlialkamy, де розмістив матеріали для батьків, вихователів і дітей, які допоможуть у розвитку навичок взаємодії та обробки соціальної інформації у дітей. Цей ресурс був розроблений спільно з провідним експертом з питань емпатії, письменником і педагогом-психологом, доктором Мішель Борбою.

«Для імітації та копіювання саме соціальних моделей спілкування і прояви емпатії, дітям необхідні іграшки. Адже не кожну соціальну модель поведінки, особливо прояву емпатії, вони готові відображати самі. Особливо хлопчики мають вже з дитинства тенденцію не проявляти емоції до інших, крім як до близьких», — каже Вікторія Любаревич-Торхова, нейропсихолог когнітивного розвитку (Bs, MSc, Essex, UK), психотерапевт для дорослих і дітей (за методом КПТ). «Дитині мало тільки бачити навколо себе прояви емпатії. Вона здатна проявити тільки ту емпатію, яку отримала сама. При цьому саме завдяки грі з іграшками психіка дітей швидше вмикає пошук в пам’яті соціальних моделей поведінки та прояви емпатії. Коли дитина діє від себе (під час гри дитина з дитиною без іграшок), її психіка ще знаходиться на голому рефлексі самозахисту (бігти, битися, завмерти) і діє заради відповіді на свій, поки головний, імпульс — хочу чи не хочу. Іграшка допомагає дитині діяти не через реакцію від свого „Я“, а опрацювати різні соціальні моделі у відповідь на можливі наміри іншого „Я“. Тобто саме через гру з ляльками діти краще та швидше вчаться звертати увагу на почуття і наміри інших людей. Граючи з більш ніж однією лялькою, вони будують діалог між кількома персонажами, перемикаючись між різними емоційними станами. Це дозволяє їм розглядати різні поведінкові сценарії та емоційні причинно-наслідки. Відповідно, ігри з іграшками розвивають як емоційний інтелект, так і навички соціальної поведінки».

На сьогодні результати дослідження опубліковані в журналі Frontiers in Human Neuroscienсe під назвою «Exploring the Benefits of Doll Play through Neuroscience».

Відео з коментарями доктор Сари Герсон щодо дослідження:

бренд Barbie®
Фото: бренд Barbie®

Примітки:
* Дослідження було проведено за участю 42 дітей (20 хлопчиків і 22 дівчинки) віком від 4 до 8 років з повними даними, отриманими від 33 дітей.
** Опитування, проведене OnePoll в липні 2020 року в 22 різних країнах, охопило 15 000 батьків дітей у віці від 3 до 10 років. В Україні було опитано 500 батьків дітей у віці від 3 до 10 років.

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X