Віддати домашку та завжди підтримувати. Як грамотно організувати життя першокласника

4 вересня 2021, 22:33

Можна придбати зручний рюкзак і канцелярію, обрати найкращу школу і знайти найдушевнішу вчительку, але чи цього достатньо? Журналісти проєкту Навчаємось разом: дружня школа розповіли, як правильно організувати життя першокласника.

Діти обожнюють вчитися — процес пізнання світу закладений в нас природним чином. А 6−7-річки вже готові змінити ігрові активності на навчальні. Батькам важливо зрозуміти, чи готова до цих змін саме їхня дитина.

Відео дня

Визначити готовність

Чи вміє дошкільнятко дістати правою рукою до лівого вуха через маківку голови? Пройти 10 кроків по брівці тротуару без підтримки? Розповісти про день вчорашній, сьогоднішній і завтрашній так, щоб вийшли три історії? Тест про готовність до школи від дитячої психологині Катерини Гольцберг дозволить конкретніше оцінити це.

Дитяча та сімейна психологиня Світлана Ройз ставить батькам 11 запитань про «неочевидну готовність»: «Готовність дитини до школи — це не одна ознака, не просто бажання/вміння читати і рахувати. Це сукупність великої кількості емоційних, моторних, соціальних, інтелектуальних ознак і компетенцій». А ще потрібно враховувати міцність імунітету дитини та розвиток низки самостійних навичок (як-от вміння мити руки та одягатися)".

Як розвивати самостійність

Майя Плющева (Фото: Надано експерткою)
Майя Плющева / Фото: Надано експерткою

«Діти чудово вміють виживати, чудово вміють бути самостійними, тому ступінь цієї навички буде залежати від конкретної сімейної ситуації», — запевняє дитяча психологиня, психотерапевтка, кандидатка філософських наук Майя Плющева.

«Привчання до самостійності дуже залежить від сімейної системи загалом. Якщо хтось із батьків прив’язує свою самоцінність і самооцінку до домашнього господарства, то дуже неохоче буде віддавати зони власного впливу — на несвідомому рівні. І все, що дитина робитиме на шкоду собі або сім'ї - це її прохання про допомогу, спосіб привернути увагу до того, що їй по-справжньому важливо зараз. Привчати до самостійності потрібно шляхом введення правил. Але насамперед краще усвідомити ті, що вже діють у вашій родині - неявно. Для цього можна взяти 2−3 сесії у сімейного психолога».

«Самостійність дитини починається з турботи про батьків», — висловлюється Світлана Ройз. І радить спостерігати за можливостями та інтересами дитини, потихеньку уникаючи спокуси робити за неї те, що вона може зробити сама.

Підвищуйте рівень відповідальності та особистої свободи дитини поступово — і слідкуйте за собою: виконуйте обіцянки, навіть найдрібніші. Визнавайте свої помилки, якщо пообіцяли й не виконали. Просіть пробачення. Дозволяйте дитині трохи більше, ніж дозволяли учора: гуляння до вечора або ночівлю у друзів родини.

Розвиваємо граючись

До 7 років діти мають ігрову мотивацію. Концепція НУШ враховує цю вікову особливість завдяки діяльнісному підходу і передбачає створення у школі ігрового середовища і можливості навчатися у процесі. Так самостійність, як і решту корисних навичок, можна тренувати легко і невимушено, вплітаючи ігрові елементи в реальні справи.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Запропонуйте малюку оцінити, що потрібно купити для вечері, і разом складіть список — так ви потренуєте дитячу пам’ять, увагу, концентрацію. Вручіть список дитині, запропонуйте їй згадати дорогу до магазину, відвести вас туди та очолити закупи — тут і відповідальність тренується, і навичка розумно витрачати кошти. А на раптову вимогу купити щось, попросіть аргументовано пояснити, навіщо дитині це потрібно. Якщо аргументи будуть недостатньо вагомими — не біда: ваше чадо потренує терплячість і повагу до позиції співрозмовника.

Як організувати життя першокласника?

1

Дайте час на відпочинок

«Для повноцінного відпочинку дитячій психіці необхідно мати мінімум 2 години на день вільного часу, впродовж якого дитина зовсім нічого не робить», — радить Майя Плющева.

2

Цікавтесь шкільним життям та почуттями дитини

Щиро питайте, що дитина дізналася (не вивчила, а саме дізналася) нового у школі, що її здивувало, що порадувало, що зацікавило, що обурило тощо.

jessica lewis / unsplash
Фото: jessica lewis / unsplash

3

Станьте на бік дитини

Розповідайте дітям про свої власні шкільні часи, згадуйте, як долали труднощі. Разом обговорюйте ваші страхи та невдачі. Продемонструйте свою готовність бути опорою та підтримкою.

Алгоритм роботи зі складнощами такий: спочатку ми вирішуємо проблему, а тільки потім проводимо роботу над помилками та розмірковуємо, як уникнути цієї проблеми у майбутньому.

«Дитину потрібно наситити переконанням, що батьки завжди на її боці, що на них можна покластися, до них можна звернутися з будь-яким питанням. Ви маєте підтримувати дитину, навіть якщо не підтримуєте якісь її вчинки або рішення. Навчіться розділяти це в своїй свідомості: якщо дитина прийшла з ідеєю зробити собі пірсинг чи пофарбувати волосся, спокійно дізнайтесь, навіщо це їй, і підтримайте це навіщо, а потім запропонуйте, як іще можна реалізувати її задум. Звісно, ви маєте повне право щось заборонити, але в жодному разі не знецінюйте особистість дитини. І обов’язково щиро нагадайте дитині, що любите і цінуєте її», — радить психологиня Майя Плющева.

4

Віддайте домашку школяреві

«Одразу домовтеся з дитиною, що домашнє завдання — зона відповідальності лише дитини. Якщо вона не може впоратися з певним предметом, батьки організовують репетитора і/або на батьківських зборах підіймають питання про кваліфікацію вчителя чи ступеня складності домашніх завдань», — каже психологиня Майя Плющева і радить ніколи не заохочувати оцінки, уроки або виконання нормативних домашніх обов’язків грошовими виплатами, аби не викривити мотивацію дитини.

5

Організуйте простір і час для школи

6−7 років — оптимальний вік для організації своєї кімнати чи свого робочого місця (стола, стільця, полиці для підручників, місця для портфеля), а також установки правил.

«Продумайте правила так, аби не скасовувати їх і не коригувати. Встановили лягати спати о 21:00? А виявляється, що тато повертається додому о 21:15, і дитині важливо обійняти його перед сном. Уроки робимо з 17-ї до 19-ї? Але цей період частково перекриває час спільної вечері… Зробіть зручно усім», — радить експертка.

6

Створіть узагальнений розклад уроків та обов’язків

Добре разом намалювати розклад дня, вписавши туди й уроки в школі, і гуртки, і домашні обов’язки (наприклад, виносити сміття, вигулювати собаку, годувати рибок, чистити клітку хом’яка або лоток кота, поливати квіти, купувати хліб, витирати пил з меблів, мити підлогу тощо).

«Вчити поратися по господарству потрібно навчати і дівчаток, і хлопчиків! Це життєві навички людини, у них немає статевої сегрегації», — зауважує Майя Плющева.

felipe furtado / unsplash
Фото: felipe furtado / unsplash

Коли щось пішло не так…

Якщо після початку школи у дитини з’являються:

  • явні зміни поведінки (агресія, замкнутість, сльозливість, нові незвичайні реакції на події та людей);
  • зміни сну (погано засинає, менше або більше спить в цілому, бачить нічні кошмари або відчуває тривогу перед сном);
  • нові страхи чи фобії;
  • нові фізичні симптоми (енурез, алергія чи інші шкірні симптоми і синдроми, розлади травлення, нервові тики, проблеми з диханням, часті застуди, часті травми)

— причиною може бути стрес від школи.

«Дитячий психолог завжди на стороні дитини. Так, звісно, є різні обставини, буває так, що ви вже і домовились зі школою, і побудували нові життєві плани… Але примушувати дитину — це насильство. Насильство над природним плином часу, над процесом дорослішання. Невже важливіше здати дитину до школи, коли батькам зручно, а не коли дитина готова?..», — риторично запитує психологиня Майя Плющева.

Якщо ви відчуваєте, що ваше дошкільнятко ще не першокласник, і йому треба «дозріти», запевняємо: дитина обов’язково усьому навчиться. Просто їй потрібно трошки більше часу.

Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Його зміст є виключною відповідальністю партнера і не обов’язково відображає позицію Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Інтерньюз-Україна
Фото: Інтерньюз-Україна
Показати ще новини
Радіо НВ
X