Келих емоцій: як гастромережа WINETIME полює на новинки світу напоїв для ринку України - фото
Партнерський проєкт

Келих емоцій: як гастромережа WINETIME полює на новинки світу напоїв для ринку України

23 грудня 2022, 18:12

Команда WINETIME першою в Україні поставила на полицю вино від Сари Джессіки Паркер із «Сексу і міста». Переконала виробника 90±бальних вин із Грузії зробити виняток і включити Україну до географії експорту. Вони шукають ігристі вина в Англії, бачать перспективи у винах Балкан і вірять у виноробство України. «Якщо гість не знаходить нічого нового у нас в магазинах, то чим ми кращі за інших? Людина має знаходити в нас новизну, унікальність, смак — а головне, емоцію!» — пояснюють свій підхід у WINETIME. Перший супермаркет мережі відкрився у 2010-му в Івано-Франківську. За 12 років сім'я магазинів виросла до 30 точок у 14 областях України і стала місцем, де можна знайти майже всі новинки світу напоїв.

Відео дня

5 хвилин — приблизно стільки займає шлях від ідеї закупівлі вина до її реалізації у категорійного менеджера WINETIME Вадима Гурова. «Жодних довгих узгоджень. Шлях прийняття рішення максимально короткий. Це можливо завдяки кредиту довіри від керівництва і свободі у прийнятті рішень. Головне, щоб вина, які веземо в Україну, були якісними і подобались нам самим — нам довіряють, якщо ми віримо у продукт», — каже Гуров.

Вадим Гуров, категорійний менеджер WINETIME
Фото: Вадим Гуров, категорійний менеджер WINETIME

Вадим розповідає про свою роботу серед винних рядів у одному з 30 магазинів мережі, на проспекті Бажана в Києві. «Компанія існує з 2010 року, а у 2014 році я відкривав цей магазин як рядовий співробітник. Тепер відповідаю за винний асортимент мережі, понад 2000 SKU вина. Не пригадую, щоб у нас якось спеціально культивували свободу й ініціативність. Ці підходи працювали завжди як найкращий шлях розвитку. Інакше втрачається шанс бути першими».

Як приклад Вадим згадує появу у WINETIME акваріумів з устрицями у 2017 році, коли він відповідав за рибу і морепродукти. «Економніше було б покласти молюсків на лід. Але у природі устриця живе у воді, тому я запропонував акваріуми, хоча уявлення не мав про окупність цієї системи — ніхто до нас так не робив. Просто вірив у цю ідею, і мене підтримали». Ідея вистрілила — на піку кількість продажів устриць сягала 10 000 штук щомісяця. Цей підхід розповсюджується на нові напої, продукти, ідеї дизайну, сервісу: якщо автор або команда вірить у нововведення, то воно отримує «зелене світло» від керівників мережі.

5 хвилин займає шлях від ідеї до реалізації у категорійних менеджерів WINETIME. Жодних довгих узгоджень — інакше втрачається шанс бути першими

У пошуках емоцій

Юрій Саченко, керівник відділу алкоголю WINETIME
Фото: Юрій Саченко, керівник відділу алкоголю WINETIME

«Ми продаємо не тільки напої і їжу, а й емоції. Тому наші категорійники шукають у винах емоцію, а кавісти зчитують її й діляться з гостями», — розповідає Юрій Саченко, керівник відділу алкоголю WINETIME, який працює у мережі вже дев’ять років. На підтвердження слів керівника Вадим Гуров знімає з полиці пляшку вина совіньйон блан з Нової Зеландії. «Здавалося б, що тут особливого? Ароматний, соковитий новозеландський совблан, яких сотні на ринку. Але це совблан із „зірковою нотою“ — на етикетці є автограф акторки Сари Джессіки Паркер!». Менеджер зізнається, що не дивився серіал «Секс і місто», але коли прочитав у новинах про це вино, то відразу зрозумів, яким бажаним воно буде для глядачів. Протягом п’яти хвилин Гуров написав виробнику вина у «Фейсбук», «Інстаграм», на пошту. Так отримав першу партію у 1200 пляшок, яку розкупили за місяць. Менеджер керувався принципом, що першу покупку зробить ім'я, а другу — смак: «Крім зіркового статусу, перший вінтаж вина акторки отримав 90 балів від авторитетного журналу Wine Spectator (США) і увійшов до ТОП-100 найкращих вин 2020 року».

У журналі Decanter (Велика Британія) Гуров прочитав про нового виробника з Грузії Papari Valley. «Мене вразила оцінка 94 бали, яку дали маститі британські критики грузинському вину. Виявилося, що це один з найкращих виробників натурального вина в Грузії. Вони прихильники органіки, звели до мінімуму втручання людини у процес виробництва, працюють із дикими дріжджами і „аристократичним“ методом квеврі (традиційна витримка вин у глеку під землею, має статус світової спадщини ЮНЕСКО — авт.)», — згадує менеджер. На перший запит Papari Valley відмовили — всі релізи були давно поділені між ринками США, Японії, Великої Британії та інших. Тоді Гуров полетів у Грузію і в особистій розмові переконав засновника Papari Valley Нукрі Курдадзе піти назустріч. «Пан Нукрі пояснив, що провів в Україні свої студентські роки і країна стала для нього другим рідним домом. Тому зробив для нас виняток», — згадує менеджер. Він описує сапераві від Papari Valley як вино фантастичної енергії й безмежного потенціалу витримки. Пляшку легко знайти на полиці за яскравою етикеткою з коником — його намалював п’ятирічний син винороба.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю
Юрій Саченко, керівник відділу алкоголю WINETIME
Фото: Юрій Саченко, керівник відділу алкоголю WINETIME
Винороб рейтингових (94 бали від Decanter) вин Papari Valley з Грузії не розглядав Україну для експорту. Але згадав, що вчився тут, і зробив виняток для свого «другого дому»

Фото: Нукрі Курдадзе, засновник виноробні Papari Valley

Смаки в Європі сталі, в Україні — змінюються

З а словами Юрія Саченка, WINETIME прагне, щоб щорічна ротація асортименту в мережі сягала 15%. «Це не обов’язкова планка, скоріше орієнтир. Сучасні українські споживачі вина — це вибагливі люди, які подорожували винними регіонами, познайомилися з винною культурою. Нам важливо, щоб кавіст (продавець вина у спеціалізованому магазині — авт.) міг підтримати розмову. І на питання, що в нас є нового, завжди мав що запропонувати», — розповідає керівник департаменту алкоголю.

У WINETIME бачать свої магазини територією, де зустрічаються два світи — українські еноентузіасти та винороби і творці міцного алкоголю з усього світу. Ідея, що так мережа покращує життя українців і розширює їх світогляд надихає команду. «Кайфуємо від думки, що в етері WINETIME відкриваємо людям нові емоції та смачні враження, це додає сміливості у пошуку захопливих новинок!», — кажуть в команді мережі.

Юрій порівнює ритейл України з іншими країнами Європи і звертає увагу на відмінності. «Наприклад, у Нідерландах є алкогольна мережа Gall & Gall, що налічує близько 600 магазинів. Але в усіх їхніх магазинах ви знайдете давно усталений асортимент. Можна піти в магазин нішового ритейлера, проте й там асортимент, як правило, обмежений можливостями імпортера або регіоном. У нас же сьогодні можна знайти все!» — запевняє менеджер. На думку Вадима Гурова, різниця асортименту на полицях в Україні та ЄС відображає різницю смаків. У країнах з давньою винною культурою смаки вже сформовані, в Україні ж винна культура формується, смаки змінюються, тому і ритейл не може стояти на місці, має постійно бути в русі.

«Українські споживачі вина знаходяться на різних сходинках пізнання вина, єдиного портрета немає. Якщо це перші кроки у світі вина, то людина шукає насичені, яскраві вина, які ледь не вистрибують з келиха. Це совіньйон блани з Нової Зеландії чи південні фруктові вина. На вищих сходинках люди шукають щось незвичайне, витончене або класичне — те, що їх здивує. А якщо люди хочуть, мусимо знайти», — підтверджує слова колеги Юрій Саченко.

Так, наприклад, у WINETIME з’явилася добірка піно нуарів зі штату Орегон у США. За словами Гурова, два-три роки тому він помітив ріст попиту на червоні вина з сорту піно нуар. Останній має ореол культовості, вважається, що саме з нього виробляють одні з найтонших і найцікавіших вин. Недарма сорт називають «принц серед червоних». «Якраз коли я думав над розширенням полиці піно нуарів, мене познайомили з молодим американцем Крісом, чиї батьки мали винарню в Орегоні, яку на честь Кріса і його брата Тома назвали Cristom. Виявилося, що вони роблять неймовірні піно нуари», — розповідає Вадим. Спочатку цінник титулованих вин притлумив запал менеджера, але дегустація переконала — треба брати. «Тепер окрім Орегону маємо піно нуари з будь-якого куточка світу. Така ж ситуація з ігристим вином кава з Каталонії — зараз його в нас багато як ніколи, бо є інтерес до категорії. Мислю як споживач — якщо не бачу нічого нового і цікавого в магазині, мені стає сумно», — жартує Вадим. У команді WINETIME вірять, що їхня мережа з 30 магазинів у різних областях стала ще й мостом алкогольної культури у регіони країни. Подекуди вона залишається єдиним місцем, де можна купити вина рідкісних сортів чи міцний алкоголь обмежених релізів.

Гостям так сподобався новий сорт неро ді троя з Італії, що доходило до скарг, якщо люди не знаходили його в магазинах. Хоча ще донедавна вони про нього й не чули!

Сила внутрішньої конкуренції

З понад 5000 SKU напоїв на полицях WINETIME близько 35% займає міцний алкоголь. Категорійний менеджер цього напряму Богдан Дубовий каже, що до 50% продажів всього міцного алкоголю формує віскі: «Працюю в мережі більше семи років і пам’ятаю, що ми завжди шукали сінгл молти від незалежних ботлерів. Бо це цікавий, авторський продукт, яким можна здивувати». Категорійник наводить приклад шотландського виробника Elixir Distillers, якому вдається зберігати незалежність в епоху злиттів і поглинань. Радить спробувати їхній мегадимний, торф’яно-фруктовий з дрібкою спецій молт Elements of Islay. Або серію Director’s Special, яка створюється зі старих спиртів бочкової витримки і виходить у світ релізами лише в кілька сотень пляшок. «Так, це напої не на кожен день. Але маємо також, напевно, найдоступніший односолодовий віскі на ринку України — Glen Clan, який коштує близько 650 грн на полиці. Розглядаємо його як нагоду для споживачів перейти на інший рівень смаку». За роки роботи в мережі й на алкогольному ринку менеджер зрозумів, що без зростання культури пиття українців розвиток бізнесу неможливий.

Фото: Богдан Дубовий, категорійний менеджер WINETIME

Як каже Богдан, зараз у WINETIME бачать перспективу в бурбонах — стилю віскі, який виробляється дистилеріями США. «Ми привезли Elijah Craig із Кентуккі з надзвичайно багатим смаковим профілем, маємо абсолютно унікальні пляшки Old Fitzgerald і, за словами постачальника, вийшли на перше місце в Європі за продажами доступного Rittenhouse Rye Whiskey». Категорійний менеджер вірить у тренд бурбонів, бо американський ринок на його пам’яті вже не вперше виступає у ролі трендсеттера. Так, наприклад, з США прийшла ідея текіли як теруарного продукту своєї місцевості. «Спробуйте артизанальну текілу Cobalto, яку ми привезли в Україну. Це унікальний смаковий профіль з нотами печених овочів, агави, фруктів і цитрусів, який не знайдете деінде. Пошук таких речей продовжується, бо ніші преміальних текіл є куди рости в Україні». У WINETIME пояснюють, що перед її категорійними менеджерами стоїть завдання створити внутрішню конкуренцію брендів на полицях. Якщо менеджер заводить новий бренд і він потрапляє до ТОП-100 внутрішніх продажів мережі, то це постійно оптимізує асортимент, залишає на полицях найкраще. «Крім того, компанія мотивує категорійних менеджерів на пошук новинок. Якщо новий бренд за пів року став комерційно успішним, то менеджера заохочують», розповідає Богдан Дубовий.

Завдання менеджерів WINETIME у тому, щоб створити внутрішню конкуренцію брендів. Це залишає на полицях найкращі напої

Українське вино як супертренд

Щоб бути в курсі всіх новинок, команда WINETIME уважно стежить за подіями на світовому винному ринку. «Подивіться, як вирує Іспанія! Яке стилістичне розмаїття дає ця країна, які зрозумілі й, головне, чесні вина там виробляють. Неймовірними темпами росте Португалія, яка у нас поки одна з найбільш недооцінених країн», говорить про напрями роботи команди Юрій Саченко. Серед португальських вин у WINETIME категорійні менеджери радять звернути увагу на вина «нової хвилі» з регіону Віньйо Верде. Не на масовий продукт з легкою газацією і солодкуватістю, а на серйозні й цікаві сухі вина з унікальних локальних сортів на кшталт лоурейро і альваріньйо. «Ця країна має у своєму арсеналі нові, поки незвідані більшістю споживачів сорти. Віримо у їхній потенціал і впевнені, що зможемо запалити інтерес до них в українських любителів вина», — впевнений Вадим Гуров.

Як приклад просування нових вин, регіонів і сортів менеджер згадує історію успіху на полицях WINETIME вин із червоного сорту неро ді троя. Це локальна лоза з плеяди сортів півдня Італії, таких як негроамаро і примітиво, — багатих, щедрих, експресивних вин. Українські категорійні менеджери помітили сорт на одній з виставок Vinitaly і на дегустації з’ясували, що вино з нього густе, насичене, аж масне, з нотами сандалового дерева. «Як смола, тільки смачна!» — згадує менеджер. Перші партії були невеликими, але потім почали зростати у геометричній прогресії, бо вина постійно не вистачало. Доходило до суперечок, якщо гості не знаходили неро ді троя у магазині. «Хоча ще недавно мало хто й чув про існування сорту. Для нас це приклад, як знаходити цікавинки і доносити їх до людей», — каже Вадим.

У команді WINETIME зазначають, що в останні рік-два мало що може зрівнятися за попитом з українськими винами. «Ми, можливо, одні з перших, хто поставив на полицю великого ритейлу вина Father’s wine (Тернопільська обл.). Працюємо з Biologist (Київська обл.), чекаємо можливості попрацювати з винами Bohdan’s Winery винороба Богдана Павлія (Хмельницька обл.). Це маленькі виробники, і наша історія з ними не про заробіток, а про підтримку. Бо зрештою виграють усі», — переконаний Гуров. Менеджер згадує «Тижні українського вина», які пройшли у WINETIME у червні 2022 року. Тоді вина Shabo, Leleka Wines, Villa Tinta, Beykush, «Колоніст», Chizay Chateau тощо гості могли купити зі знижкою 20%. «Ми майже нічого не заробили на цьому, але продажі українських вин збільшилися мало не в десять разів! Якщо починали з 1500 пляшок на місяць, то зараз продаємо вже 10 000 — 15 000».

У команді WINETIME вірять, що за роки полювань за новинками в світі вина вдалося набути досвід, який підказує: «Ось тут буде злет! Слідкуймо, щоб не проґавити момент і бути першими». Україна лише одна з багатьох точок на карті, де фахівці чекають на появу цікавих вин. З таким самим ентузіазмом Вадим Гуров спостерігає за винним ринком Бразилії, Балкан, Східної Європи — навіть Польща цікава закупівельнику WINETIME. «Ми любимо і цінуємо класику, але досвід вчить, що навіть Petrus (титулована винарня у Бордо — авт.) не може бути завжди найкращим. Світ вина постійно росте і змінюється, тому хочемо одними з перших знайомити українців з усіма новинками. Принципи довіри і свободи рішень у компанії дозволяють це робити», — підсумовує менеджер WINETIME.

Навіть Petrus не може бути найкращим з року в рік. Світ вина живе у постійному русі, і ми рухаємося разом з ним

Фото надані компанією WINETIME

Діліться матеріалом




Радіо NV
X