Kyiv Food and Wine Festival. Шість експертів розповідають, як це — працювати з українським вином

28 серпня 2020, 14:23

Напередодні чергового Kyiv Food and Wine Festival, який пройде 29−30 серпня у Києві, представники ресторанної та барної індустрії, які щоденно займаються продажом українських вин та впливають на вподобання споживачів, розповіли про те, чому обрали українське вино.

Як відбулося знайомство з українськими винами, чим вони дивують і як сприймаються в Україні, що змінилося за останні декілька років і чого їм не вистачає для більшої популярності? Розповідають фахівці.

Відео дня

Євгенія Ніколайчук

Винний експерт, викладач WSET, співвласниця мережі Like a Local’s Wine Bar

Євгенія Ніколайчук вважає, що виноробам потрібно об'єднатися і разом просувати бренд українського вина (Фото: Facebook Євгенії Ніколайчук)
Євгенія Ніколайчук вважає, що виноробам потрібно об'єднатися і разом просувати бренд українського вина / Фото: Facebook Євгенії Ніколайчук

Мій інтерес до українського вина прокинувся після поїздки в Крим в 2011 році і знайомства з Ігорем Самсонова, власником виноробні Ессе. На жаль, зв’язок з Кримом сьогодні обірваний, а ось місія просувати локальне виноробство — жива як ніколи.

Про українське вино я пишу, розповідаю і продаю його в рамках проекту Like a Local’s wine bar. Це такий собі challenge accepted, іноді боротьба з вітряними млинами, але є відчуття, що все не дарма. Для бару ми шукаємо найцікавіші і гідні вина, які тільки можемо знайти у вітчизняних виробників. В ідеалі - це вина, які неможливо або складно знайти в роздріб. Любимо вина з нетрадиційних виноробних регіонів або вина від маленьких сімейних виноробств.

За останні роки якість українського вина значно зросла (Фото: Facebook Kyiv Food and Wine Festival)
За останні роки якість українського вина значно зросла / Фото: Facebook Kyiv Food and Wine Festival

Ставлення споживача до українських вин сильно змінилося. Ми бачимо менше скепсису і більше живого інтересу. Бачимо, що сьогодні, при рівній ціні з імпортом, все частіше (хоча далеко не завжди) вибирають Україну. Бачимо великий попит на дегустації локальних вин і відвідування виноробства.

Я вважаю, що виноробам потрібно об'єднуватися і працювати над спільним завданням — просуванням зонтичного бренду Wine of Ukraine, створювати більше приводів для сторітеллінга і лобіювати інтереси виноробів на рівні держави.

Олег Кравченко

Співвласник WIN Bar, член Асоціації сомельє України

Олег Кравченко вважає, що українському вину необхідна підтримка держави (Фото: Inveria Flow Space)
Олег Кравченко вважає, що українському вину необхідна підтримка держави / Фото: Inveria Flow Space

Моє перше знайомство з українським вином відбулося в 2008 році - тоді в ресторан, в якому я працював, принесли на пробу вина українського бренду Колоніст. Мені дуже сподобалися Сухолиманське, Одеський Чорний та Каберне Совіньон. Власне, Колоніст був для мене першовідкривачем в світі українських вин. З тих пір я завжди включаю українські вина у винну карту — і Shabo, і Beykush, і вина виноробного господарства князя Трубецького, і інші бренди — вибрати зараз є з чого. Коли з’являються нові цікаві вина, у мене є можливість спробувати їх мало не першим, і я завжди з радістю беру кращі позиції в карту і знайомлю з ними своїх гостей. Ми постійно проводимо еногастрономічні вечори, дегустації з виноробами, сліпі дегустації тощо.

Завдяки різним конкурсам і фестивалям, яких, на жаль, поки не так багато, український споживач знайомиться з вітчизняними винами. У інсайдерів індустрії також є можливість добре орієнтуватися в тому, що відбувається в українському виноробстві. Значну роль в цьому процесі відіграє, наприклад, Kyiv Food and Wine Festival, який збирає найбільше українських виноробів. Це — відмінний спосіб не тільки дізнатися більше про великих виробників, а й познайомитися з продуктами крафтових виноробів, і заодно із самими виноробами.

Дивно, але в багатьох закладах країни до сих взагалі пір не визнають українське вино (Фото: Facebook Kyiv Food and Wine Festival)
Дивно, але в багатьох закладах країни до сих взагалі пір не визнають українське вино / Фото: Facebook Kyiv Food and Wine Festival

Якість і різноманітність українських вин зростає. Нам дуже потрібна державна програма з розвитку та просування українських вин — наприклад, як в Молдові, де є Національне бюро винограду і вина, яке підтримується державою і внесками виноробів — таким чином їхні зусилля об'єднуються, і бренд Wine of Moldova представлений як на внутрішньому, так і на міжнародному ринку.

Таня Олевська

Амбассадор ресторану київської кухні Глек, авторка і власниця агентства винних подорожей Friends Wine Travel

Таня Олевська поєднала любов до вина та відвідування проект Friends Wine Travel (Фото: Facebook Тані Олевської)
Таня Олевська поєднала любов до вина та відвідування проект Friends Wine Travel / Фото: Facebook Тані Олевської

Перше знайомство з новою хвилею українського виноробства для мене почалося з бренду Колоніст в 2007 році, запам’яталося — відмінне українське вино. Потім була довга перерва в 10 років, до того моменту, коли я потрапила на Kyiv Food and Wine Festival. З тих пір я регулярно відвідую цей фестиваль і подібні заходи, дегустую, стежу за розвитком винної сфери.

Винна карта ресторану Глек, амбассадром якого я є, на 30% складається з українських вин. Ми постійно спілкуємося з вітчизняними виробниками, проводимо дегустації. Співпрацюємо з такими виробниками, як Shabo, Колоніст, Chateau Chizay, Beykush Winery, Biologist, Винхол ОКСАМИТНЕ (Бренд Villa Tinta). Власники закладу Майя і Олександр Степові вже більше 10 років займаються популяризацією українських вин. Для нашої винної карти ми відбираємо цікаві позиції з різних куточків нашої країни — вина з таких локальних сортів, як Тельтов-куруку, Одеський Чорний, а також вина з ім'ям, наприклад, Сапераві від Сергія Стаховського і Розі від Олега Скрипки. Ми будемо постійно оновлювати карту, вводити нові позиції. Наше завдання — познайомити і закохати гостей в українські вина.

Українські вина дивують. Є гості, які готові пробувати, експериментувати, а є консерватори. За останні 4−5 років ставлення споживача до українських вин трансформувалося від негативного, через насторожене, до визнання. І це заслуга наших виноробів, в тому числі - малих виноробів, так званих «гаражників».

Винний туризм відіграє величезну роль, так як на виноробні отримуєш враження, помножені на три. Бачиш кропітку працю винороба, приміщення, обладнання, дізнаєшся про його радощі й болі, і розумієш, що за кожною пляшкою — історія. Задоволення від випитого на виноробні вина — безцінне! Пристрасть моєму житті - подорожі, тому я створила туристичне агентство Friends Wine Travel.

У багатьох містах досі є заклади, де принципово не продають українські вина. Ви собі можете уявити французький ресторан без французького вина? Це нонсенс!

Сергій Клімов

Творець і організатор Kyiv Food and Wine Festival, співвласник мережі Like a Local’s Wine Bar

Сергій Клімов каже, що украиских виробникам потрібно вивчати нові технології, а також маркетинг (Фото: Facebook Сергія Клімова)
Сергій Клімов каже, що украиских виробникам потрібно вивчати нові технології, а також маркетинг / Фото: Facebook Сергія Клімова

Усвідомлене знайомство з українським вином, яке змінило моє життя, відбулося в 2014 році, на дні народження подруги. Тоді я зрозумів, що стався якийсь якісний стрибок, і почав більш уважно придивлятися до українського виноробства. В результаті з’явився Kyiv Food and Wine Festival, фестиваль, який збирає найбільшу кількість українських виноробів.

Українське вино зараз постійно навколо мене в Like a Local’s. Ми намагаємося знаходити і відбирати краще, що є в українському вині. Вибираємо вина, які різні за стилем, різні за сортами, в тому числі є ряд місцевих сортів і автохтонів, з якими наші винороби вчаться працювати з кожним роком все краще.

На фестивалі можна буде спробувати вина від безлічі крафтового українських виробників (Фото: Facebook Kyiv Food and Wine Festival)
На фестивалі можна буде спробувати вина від безлічі крафтового українських виробників / Фото: Facebook Kyiv Food and Wine Festival

З кожним роком якість українського вина зростає, у нього з’являються свої фанати, які ходять саме на певні вина. Підтвердження цьому — «полювання» наших рітейлерів за деякими виноробнями, щоб продавати їх ексклюзивно тільки через свою мережу. Я думаю, це хороший знак для всього українського виноробства, попит на якісне місцеве вино буде тільки рости. Україна поки не готова в кількісному показнику змагатися з усім світом, але є зірки, вина яких у сліпих дегустаціях кладуть на лопатки мастодонтів Італію і Францію. Багато разів перевіряли.

Якби у наших виноробів було більше знань в маркетингу, а також — більше часу і можливості займатися просуванням, то так звані «натуральні вина» з України вже були б на слуху в світових винних колах, адже дідівські методи виробництва — це саме те, за що українське вино не любив споживач, і, тим не менш, сьогодні це світовий тренд.

За словами експертів, люди почали частіше
За словами експертів, люди почали частіше "давати шанс" українським винним виробникам / Фото: Facebook Kyiv Food and Wine Festival

Нашим виноробам однозначно потрібно багато чому вчитися, і в першу чергу — технологій виробництва. Хороший продукт завжди сам себе продає. Але і маркетинг з рекламною ніхто не відміняв. Це нова реальність в 21 столітті. Багато людей роками продають вино по 100 — 150 грн і бояться підняти ціну, при цьому роблячи гідне вино. А хтось з першого ж релізу продає свої вина по 300, 500, 700 грн, і робить це досить успішно. Різниця лише в маркетинговому підході і позиціонуванні.

Перспектив у нашого вина багато як усередині країни так і за кордоном. Якщо 5 років тому про експорт за кордон говорили лише одиниці, і то левова частка цього експорту припадала на країни СНД, то сьогодні все кардинально змінилося. Експорт до Китаю, США, Британії став уже нормою для деяких виноробів. Shabo, наприклад, відкрили вже 3 магазини в Китаї. Попит на наше вино зростає і це хороший показник. Чим раніше наші винороби зрозуміють, що винний світ не закінчується на парі міст України, тим більше шансів у українського вина завоювати серця споживачів в за кордоном.

Я намагаюся якомога більше їздити в українські виноробні та винні регіони. Нещодавно з друзями побували на виноградниках Chateau Chizay, і там я заново відкрив для себе їх витриманий Фурмінт, напевно, зараз це мій фаворит серед українських вин. Люблю пити Тельтов-куруку, причому зараз його вже представляють дві компанії: Shabo і Бейкушем, у них він недавно з’явився, дуже раджу продегустувати це якісне вино. З червоних дуже непогано заходить Одеський чорний від Villa Tinta. Всі ці вина ви зможете продегустувати на найближчому Kyiv Food and Wine Festival. Приходьте, буде круто.

Іван Перчеклій

Сомельє київського ресторану Прага, віце-президент Асоціації сомельє України

Іван Перчеклій познайомився з якісним українським вином у 2008 році (Фото: Facebook Івана Перчеклій)
Іван Перчеклій познайомився з якісним українським вином у 2008 році / Фото: Facebook Івана Перчеклій

Близьке знайомство з якісним українським вином у мене сталося в 2008 році, тоді на ринок виводив свої вина Роберт Гулієв. За час роботи в ресторанах я продавав багато українських вин. Найбільш продаваними вважаю вина Колоніст. Мені подобається їх якість, позиціонування на ринку і впізнаваність серед гостей ресторану.

У винній карті Праги українські вина представлені з 2012 року, хоча в структурі продажів вони займають не більше пари відсотків. Особливої підвищення попиту на українські вина серед наших клієнтів ми поки не спостерігаємо. Що потрібно зробити, щоб попит був?

Необхідно просування українського вина і створення впізнаваного бренду. Я вважаю, що це в першу чергу зона відповідальності держави. Я як сомельє шукаю, дегустую і представляю наші вина споживачеві. Але важливо робити це більш глобально, на державному рівні. Першочерговим завданням вважаю створення організації, яка займалася б просуванням українських вин не тільки на внутрішньому, а й на зовнішньому ринках, і, звичайно ж створення і просування винного туризму.

Спеціаліст-сомельє, який працює в Україні, зобов’язаний розбиратися в місцевих винах. Останнім часом я активно їх дегустую. Ігристе волію від виноробного господарства Князя Трубецького, серед білих мені імпонує Сухолиманський і Іршаі Олівер від Villa Tinta і витриманий Шардоне від Beykush Winery. Зараз активно дегустую локальний сорт Одеський чорний від різних виробників, на мою думку за ним майбутнє. З міжнародних сортів рекомендую спробувати топові лінійки від Shabo і Колоніст. Якщо хочете здивувати друзів, зверніть увагу на вина від крафтового виноробні Don Alejandro.

Євген Зіневич

Сомельє винного бару Vinsanto, творець проекту TravelSomm, член АСУ

Євген Зіневич хоче, щоб скасували вимогу клеїти потворні акцизні марки на вино (Фото: Facebook Євгена Зіневича)
Євген Зіневич хоче, щоб скасували вимогу клеїти потворні акцизні марки на вино / Фото: Facebook Євгена Зіневича

Українські вина я почав відкривати для себе в 2007—2008 роках. Моніторив все, що виробляли в Україні, в тому числі крафт ті роки цього було зовсім мало). Велику частку в ті часи становили вина Криму. Але перша виноробня, на яку мені вдалося потрапити, це Вина Гулієвих. Вразило.

Зараз у винній карті нашого бару представлені такі виробники, як Beykush Winery, Don Alejandro, Колоніст, Стаховський, і цей список буде зростати. Беремо в основному витримані вина, старші і дорожчі. Такими винами легше дивувати. В цілому на даний момент у винній карті Vinsanto — 15 вин України.

Чи складно працювати з українськими винами, і як на них реагує споживач? Досить часто перша реакція: ні. Тільки не Україна. Але в цілому споживач став лояльнішим, в першу чергу завдяки тому, що за останні кілька років якість українських вин сильно зросла. Зі свого боку, докладаю всіх зусиль, щоб сформувати симпатію споживача до наших вин.

Українські вина нарешті експортуються не тільки в країни СНД (Фото: Facebook Kyiv Food and Wine Festival)
Українські вина нарешті експортуються не тільки в країни СНД / Фото: Facebook Kyiv Food and Wine Festival

Чи достатньо роблять для просування українських вин? Напевно, чимало. Фестивалі, винні гіди, конкурси, зміни в законодавстві - все це працює в плюс. Тенденцію бачу позитивну. Моє особисте бажання, щоб скасували цю потворну акцизну марку, яку виробники і імпортери змушені клеїти на пляшки. Це потворно. Ну і як і раніше потрібні зусилля виноробів і сомельє. Коротше, працювати потрібно!

Редактор: Лілія Вітюк

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X