Предмет гордості та зацікавлення. Як змінюються українські сири — розповідають організатори ProCheese Awards

3 квітня 2021, 08:00

Ще недавно словосполучення «український сир» сприймалося неоднозначно, але в останні роки ситуація значно покращилася завдяки крафтовому сироварінню.

Аж до останніх кількох років вибір споживача в пошуку якісного сиру найчастіше падав не на український продукт. Але ситуація почала змінюватися з появою все більшої кількості невеликих сироварень і змін на великих виробництвах.

Відео дня

Сьогодні український споживач з оптимізмом вибирає локальну продукцію.

Український сирний ринок і його трансформації

За словами експертів, на ринку вітчизняного сироваріння тривалий час панувала тиша. Виробництво працювало «по накатаній», сири вироблялися за радянськими рецептурами, носили банальні назви й експортувалися, в основному, в Росію.

Дмитро Чернов

CEO компанії імпорту, продажу та виробництва свіжих сирів Ardis Group

«Коли цей ринок став недоступний, це був стрес для нашого сирного бізнесу. Але завдяки йому почалася трансформація свідомості українських виробників і зміни на ринку сиру в цілому. Наші виробники, в тому числі флагмани виробництва, стали самоідентифікувати себе саме як українські виробники. Вони стали не лише виготовляти копії європейських сирів з відомими назвами, але й експериментувати — шукати свою власну рецептуру. У цей же час поступово почали активізуватися і крафтові сироварні, які пропонували ринку новинки», — розповідає Дмитро Чернов.

На ринку сироваріння було дві проблеми: у невеликих виробників не вистачало знань, а у великих був страх перед новими викликами і побоювання втратити прибуток й обсяги виробництва. Але для обох проблем виробники знайшли рішення: великі компанії почали запрошувати експертів з-за кордону, а виробники крафтового сиру почали їздити на навчання в Європу самостійно.

ProCheese Awards
Фото: ProCheese Awards

Оксана Чернова

Експерт професійного співтовариства цінителів сиру ProCheese і перший член журі з України на Міжнародному фестивалі World Cheese Awards в Бергамо

«Це був приблизно 2017−2018 рік. Саме цей час я вважаю відправною точкою української сирної культури. Від мінуса і відсутності „нашого“ ринку ми прийшли до „твердого“ нуля, коли масово українського ще не з’явилося, але на ринку вже траплялися вітчизняні „самородки“», — пояснює Оксана Чернова, експерт професійного співтовариства цінителів сиру ProCheese.

За її словами, в найближчі кілька років ринок буде змінюватися і далі, причому зміни прийдуть не тільки якісні, а й культурні. Трансформуватися все буде досить динамічно, незважаючи на проблеми в молочній галузі.

ProCheese Awards
Фото: ProCheese Awards

На сирному ринку є ще кілька проблем, одна з яких — відсутність компетенції.

«Візьмемо супермаркети. Покупець у сирному відділі вкрай рідко може отримати компетентну консультацію від продавця, наприклад, чим один сир відрізняється від іншого. Хоча людина, яка знаходиться по ту сторону вітрини, повинна знати в чому відмінності, як правильно порізати, упакувати, зберігати, що подавати з тим або іншим сиром, — пояснює Дмитро Чернов. — У підсумку виходить, що покупець йде з супермаркету з тим же сиром, який він купував 10 років тому, тому що це йому знайоме і, скажімо так, більш-менш за смаком».

Сьогодні ринок прийшов до того, що його гравцям доведеться змінюватися, дотримуючись основного закону маркетингу: диференціюйся або помри. І виживе той, хто буде готовий зробити це швидко. На ринку залишаться тільки ті виробники, які готові вчитися, експериментувати й інвестувати в споживача, розвивати його смакові вподобання, привчати до якості.

ProCheese Awards
Фото: ProCheese Awards

Фестиваль ProCheese Awards

Уже в травні на українців чекає масштабна подія — у Києві пройде фестиваль сирного мистецтва ProCheese Awards.

«Очікується, що це буде арт-виставка-продаж, де виробник зустрінеться зі своїм споживачем, а їх комунікація неодмінно принесе свої плоди, — каже співзасновниця фестивалю ProCheese Awards Оксана Чернова. — Одна з головних цілей заходу — стимулювати розвиток ринку. Споживач зможе подивитися на все розмаїття сирів, які є в Україні, продегустувати, дізнатися про них більше від гідів, які розкажуть про смакові гами, поєднання і т.д.».

Також у рамках фестивалю пройде конкурс сирів, де буде обраний найкращий сир. Він разом зі своїм творцем поїде на Міжнародний сирний конкурс World Cheese Awards-2021 в Іспанію. Це наймасштабніша подія для сироварів, куди зазвичай з'їжджаються виробники з більш ніж 40 країн світу.

«У цьому році, ми, професійне співтовариство ProCheese, посприяємо тому, щоб український продукт і виробник, нарешті, представили країну на міжнародній арені, — кажуть організатори. — Ми впевнені, що нашу продукцію чекає любов не тільки українського споживача, але і всього світу. Наша місія — це пізнання України через сир!».

ProCheese Awards
Фото: ProCheese Awards
Показати ще новини
Радіо НВ
X