Пошук нових смаків і форм. Тренди світової гастрономії на конференції Gastromasa — розповідає Євген Клопотенко
Євген Клопотенко, гастро-експерт, шеф-кухар, співзасновник ресторану 100 років тому вперед розповів Про що говорили на провідній гастроконференції світу Gastromasa.
Євген Клопотенко
Існує думка, що їжа — це лише фізіологічна потреба людини, така собі остання сходинка піраміди Маслоу. Я категорично з нею не погоджуюся. Бо насправді гастрономія — це одна з великих частин національної культури. Як і музика, кіно чи театр.
Гастрономія розвивається стрімкими темпами й обертається не тільки навколо зірок Michelin, як ми звикли вважати. Окрім цього культового рейтингу, у світі існують ще десятки потужних гастрономічних подій. Більшість із них не тільки формують світові кулінарні тренди, а й дають шеф-кухарям поштовх до переосмислення своєї праці.
Днями я відвідав одну з найвідоміших гастрономічних конференцій у світі — Gastromasa. Сказати, що я був вражений — це не сказати нічого. 20 відомих шефів з різних країн, сотні журналістів та лідерів думок зустрілися в Стамбулі, щоб обговорити головні тренди ресторанної та кулінарної сфер. Протягом кількох днів ми будували мости між культурами, обмінювалися досвідом і говорили про майбутнє гастрономічної індустрії. Скажу відразу: з огляду на тенденції, які набирають обертів у всьому світі, на Україну чекають великі зміни.
Пошук нових смаків і форм
Люди не ходять у ресторани лише за смачною їжею. Цей час давно минув. Сьогодні гості закладів прагнуть здобувати незвичайний гастрономічний досвід: від особливої атмосфери до нових смакових рішень. Щоб дивувати новизною та оригінальністю, шеф-кухарю варто виходити за рамки традиційних технологій приготування. А ще — експериментувати з продуктами та не боятися придумувати свої гастрономічні правила. Наприклад, подивитися на їжу з точки зору фізики. Буквально вивчити всі її складові, розкласти на молекули й подати до столу у зовсім не природному вигляді.
Використання екологічного посуду
Зменшення екологічного сліду — чи не головна сучасна ідея гастробізнесу. Вона полягає не тільки в збереженні природних ресурсів, а й у повній відмові від пластикового посуду. Відтак один із майбутніх трендів гастрономії — створення посуду з біоматеріалів рослинного походження. Так, цей підхід ресурсозатратний: потрібно знайти компанію-підрядника з відповідною технологією, перевірити матеріал на практиці та налагодити постачання. Але кінцевий результат вартий будь-яких зусиль. Він не тільки призведе до суттєвого скорочення кількості відходів, а й допоможе створити ефективний екологічний бізнес.
Гості — понад усе
Щоб бути популярними та жаданим, ресторани мусять створювати сервіс, який закриватиме потребу людей у взаємодії та задоволенні їхніх інтересів. Звісно, це комплексне питання. Воно включає і доброзичливе індивідуальне обслуговування, і смачну кухню, і готовність проявляти емпатію у будь-яких нестандартних ситуаціях. Відвідувачі ресторану мусять відчувати, що про них піклуються. Тільки так народжується взаємодовіра, яка й впливає на репутацію закладу.
Відродження культури, зокрема кулінарної складової
Так, я не помилився — це тренд сучасності. На конференції мене вразила історія Рудольфа Гузмана, шеф-кухаря з Чилі. Він поставив собі амбітне завдання — повернути чилійську кухню до власного коріння. Відтак протягом 15 років відроджував національну гастрономію й використовував у своїх стравах виключно місцеві продукти: від патагонських водоростей до рослин з пустелі Атакама. Всі ці зусилля повернулися йому у вигляді зірок Michelin і зробили зіркою кулінарної сфери. Відновлення автентичної кухні залишається основним завданням багатьох країн на наступні кілька років. Адже, це чи не єдина можливість розповісти про свої кулінарні здобутки наступним поколінням.

Віра в те, що робиш
Тут все просто. Світ говорить, що не можна вагатися у своїх знаннях і діях. Потрібно зрозуміти, що ти несеш і про що твої страви. А ще — не боятися говорити про них голосно. Досягти успіху можливо тоді, коли твої знання не просто імпонують деяким людям, а приносять користь суспільству.
Ось 5 трендів, які українська гастрономія не зможе ігнорувати вже наступного року. Я відчуваю, як збільшується кількість людей, зацікавлених в тому, щоб ресторани створювали незвичні речі та дивували смаковими поєднаннями. Я певен, що Україна, як ніколи, готова слідувати за цими тенденціями та ставати частиною міжнародної кулінарної спільноти. Чим більше українських шеф-кухарів відвідуватимуть подібні гастрономічні події та розповідатимуть про круту українську кухню, тим швидше вона підірве світ. Головне — не зупинятися.
- Обід із Євгеном Клопотенком. Знаменитий шеф-кухар — про те, чому борщ сакральний, і чого його (не) навчили найкращі кулінари Франції
- «Тихо любимо». Євген Клопотенко заявив, що українці недостатньо говорять про борщ
- Барбекю, висока кухня та історії. Тренди світової гастрономії на нагородженні 50 найкращих ресторанів світу