«Музика не існує поза політикою». Оглядач Ігор Панасов — про перемогу у Євробаченні та український музичний фронт під час війни

17 травня, 13:19
Ігор Панасов підбив підсумки Євробачення 2022 (Фото:REUTERS/Yara Nardi)

Ігор Панасов підбив підсумки Євробачення 2022 (Фото:REUTERS/Yara Nardi)

У суботу, 14 травня, Україна втретє перемогла у Євробаченні. Перемогу приніс гурт Kalush Orchestra із піснею Stefania. Музичний оглядач Ігор Панасов підбив підсумки Євробачення і поговорив про музичні тренди під час війни.

Війна Росії проти України — головні події 3 червня

Музичний оглядач і директор із розвитку музичної премії YUNA Ігор Панасов підбив в інтерв'ю Радіо НВ підсумки Євробачення 2022, в якому Україна отримала таку важливу перемогу, а також поговорив про зміни в українській музиці — справжній музичний фронт, що «відкрився» після початку війни, яку Росія розв’язала проти України.

Відео дня

Євробачення 2022: Як пройшов гранд-фінал

— Ми довгий час схильні були вважати, що Євробачення — це конкурс для європейських домогосподарок. Тим не менше, Борис Джонсон привітав Україну із перемогою у Євробаченні.

— На мою думку Євробачення вже давно перетворилось із пісенної у велику медійну подію. Я особисто це відчув на собі, коли у 2017 році конкурс відбувався у Києві. Я спілкувався із західними європейськими журналістами, які сюди приїхали. Відчув атмосферу всього конкурсу. І для мене стало зрозуміло, що музика — це лише привід для того, щоб зустрітися дуже великій кількості людей, які потім ще більшій кількості людей про це розповідатимуть у своїх статтях, ефірах і так далі. Цей баланс для мене вже давно зрозумілий.

До того ж, Євробачення — це найкраща платформа, по якій можна сказати, що музика не існує поза політикою, ані поза соціальним життям, ані поза соціальними подіями. І зрозуміло, що Борис Джонсон, що є людиною, яка допомагає Україні в нашій війні, він теж реагує на це. І це не принизливо для Великої Британії і британського прем'єр-міністра реагувати на це. Це велика медійна подія, яка є достатньо важливою, а в ситуації, коли ми вирішуємо питання життя та смерті, вона набуває дійсно нового значення.

REUTERS/Yara Nardi
Фото: REUTERS/Yara Nardi

— На кого з конкурсантів варто звернути увагу, крім Kalush Orchestra?

— Останні мабуть шість-сім років мені дуже подобається тренд, який я відчуваю в тому, який пул виконавців приїздить до конкурсу з різних країн. Середній рівень виконавців на Євробаченні зростає. Все більше артистів та продюсерів, що працюють над піснями, зважають на те, що відбувається загалом у музичній прогресивній індустрії, поп-індустрії насамперед. І вони це втілюють і в піснях, і в номерах.

Щодо конкретних виконавців, то цікавими, на мою думку, є пісні нідерландки, співачки з Греції, хлопця з Польщі, співачки з Литви. Але я навіть скажу, що голодупий виступ співачки з Іспанії — це дуже професійно було. Хореограф, що ставив номер цій дівчині працював із Брітні Спірс та Джей Ло. Якщо такі люди долучаються до створення номерів, то можна сказати, що це не зовсім пересічна подія низового рівня.

Представник Польщі Ochman (Фото: REUTERS/Yara Nardi)
Представник Польщі Ochman / Фото: REUTERS/Yara Nardi

Щодо британського виконавця, так дійсно, цього року це великий сюрприз, що нарешті із британський островів приїхав нормальний співак, іще й з потужним образом і потужним меседжем у пісні. У ній важливий соціальний текст для всіх жителів Землі. І я думаю, що британці цього року вирішили теж привернути більше уваги до цього конкурсу, і це втілилося в їхнє друге місце. Це такий дуже потужний олдскул. Це не музика і не номер, який женеться за сучасними трендами.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів НВ
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Ще мені дуже сподобалося саме артистичне виконання співачки із Швеції. Тому я був не здивований її високим місцем. Німеччина, і Франція показали цікаві номери. Але їх цього року не оцінили — Німеччина найнижче місце посіла.

Предстаник Великої Британії Сем Райдер (Фото: REUTERS/Yara Nardi)
Предстаник Великої Британії Сем Райдер / Фото: REUTERS/Yara Nardi

— А скільки політики у перемозі Калуша? Ми ж розуміємо, що частина іноземних громадян голосувала так саме тому, що підтримують Україну. Але ж їхній виступ також був на рівні.

— Абсолютно. Ще у лютому, коли відбувся нацвідбір, ще до того, як розгорівся скандал, я казав, що пісня Аліни Паш чудова більше для внутрішнього користування, а пісня і номер Kalush більше підходять для презентації України назовні. І тому я був за те, щоб саме Kalush їхав на Євробачення. І саме так відбулося.

Дійсно, я не можу сказати, що номер Stefania був на голову вище за інших. Ні, були цікаві номери. Але це точно був один із топових номерів, і загалом журі поставило Україну на четверте місце — загалом це непогане місце за професійною оцінкою (ми зараз не беремо до уваги інші фактори, на які опиралися журі: навколомузичні та соціально-політичні). Це дійсно був гарний виступ. Якщо б не війна в Україні, я думаю, що Kalush би точно посів місце із третього по п’яте. Звісно, такий розрив великий у голосуванні глядачів був прогнозований. Це було зрозуміло. А кого іще зараз підтримувати, як не Україну?

— Чи можна вже виділити якісь тренди в українській музичній творчості під час цієї війни?

— Звісно, такі великі події, як війна, вони викликають нову хвилю творчості у митців різних жанрів і фольклорної творчості. Я можу лише тут сказати, що дивні в класному розумінні речі відбуваються. Все настільки очистилося в українському шоу-бізнесі, що навіть Макс Барських заспівав українською мовою.

З іншого боку ми вже починаємо звикати, що Pink Floyd робить спільну пісню із Андрієм Хливнюком, а Ед Ширан — з Антитілами. І ці пісні не просто з’являються і десь там зникають. А вони заходять на перші рядки світових хіт-парадів. Оце мабуть тренд.

Ще один тренд — фрази, що стають крилатими. Найкращий приклад— пісня Доброго вечора, ми з України. Це робота діджея Probass, який заміксував фразу, яку один із учасників гурту ДахаБраха Марко Галаневич сказав в інтерв'ю канадському радіо (якщо я нічого не плутаю), і зробив із цього хіт. Він випустив її ще в листопаді минулого року, а коли почалася велика війна у нас, ця пісня набула зовсім іншого смислу. І Катя Павленко (GO_A), презентуючи Україну і бали від України на Євробаченні, почала свою промову зі слів: Доброго вечора, ми з України. Це дійсно працює вже як мем, який розуміють у світі.

Самі тренди можна буде підкреслити дещо пізніше, коли це набуде якихось форм. Jerry Heil, наприклад, випустила пісню Геть з України, москаль нєкрасівий. Дуже класну пісню повстанську Журавлі записали Ivan Navi з Мариною Круть. Alina Pash зробила більш молоду версію пісню Україно, яку ми всі знаємо у виконанні Тараса Петриненка.

Дуже багато з’явилося пісень із ненормативною лексикою, а зараз ми живемо в той час, коли це сприймається простіше. Це відображує дуже потужні емоції, які відчуваємо і ми, і артисти, які теж резонують з тим, що відбувається. Дійсно, ненормативної лексики у піснях стало більше, але думаю, що це не є революція, це є спалах емоційний, який проявляє себе. Потім, все повернеться до більш зрозумілої нам кон’юнктури, якщо можна так сказати. Цього менше буде, тому що після перемоги ми будем займатися більше будуванням, ніж руйнуванням.

— Для багатьох пісня Один в каное У мене немає дому стала сумним відображенням цієї війни.

— Так, це нормальна річ, коли великі, потужні і зворушливі події, віднаходять в піснях, які були написані до цього, якісь нові сенси. Пригадаємо 2014 рік, коли деякі пісні Океану Ельзи набули зовсім нових значень. Я маю на увазі пісню Стіна, яка була про особисті стосунки, але для багатьох вона стала піснею, яка показує важливість спілкування між близькими людьми.

У мене немає дому — це дуже потужна пісня, яка, на щастя, отримала увагу до себе і до війни, а зараз її слухають мільйони українців, які змушені або переїхати, або немає дійсно дому. Вони слухають її і переживають зовсім нові емоції. І минулорічний хіт Kalush Додому, пісня, яка стала популярна завдяки тому архетипу переживання дому, важливості цього місця для кожного українця, теж сьогодні по-іншому звучить. Тому що тепер зовсім інші обставини і нові переживання.

Нагадаємо, гурт Kalush Orchestra приніс Україні третю перемогу у міжнародному пісенному конкурсі Євробачення. Український гурт отримав 192 бали від журі та найвищий бал від глядачів — 439 (всього 631). Друге місце посіла Велика Британія (466 голосів), третє— Іспанія (459 голосів).

У кінці свого виступу Kalush Orchestra закликали світ негайно врятувати український Маріуполь та військових, що перебувають в оточенні в Азовсталі. Зі сцени Євробачення Україну підтримали представники Ісландії та Німеччини, закликавши до миру в Україні. Отримуючи нагороду лідер гурту Олег Псюк зі сцени Євробачення подякував усім, хто підтримує Україну.

На наступний день після Євробачення 2022 Kalush Orchestra представили кліп на пісню Stefania, знятий у зруйнованих російськими окупантами Ірпені, Бучі та Гостомелі. Менш ніж за добу після прем'єри кліп набрав майже 6 млн переглядів і потрапив у тренди YouTube.

Одразу ж після гранд-фіналу у Мережі вибухнув скандал через те, що українське журі поставило нуль балів представнику Польщі співаку Ochman. Члени українського журі почали вибачатися і поскаржилися на хейт у Мережі. Ситуацію прокоментував посол України у Польщі Андрій Дещиця та міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко.

https://www.youtube.com/watch?v=ppmrH2T41lI&feature=emb_title
Показати ще новини
Радіо НВ
X