Золота формула. Як правильно говорити про помилки інших

21 січня 2020, 20:43

У будь-якому співробітництві та партнерстві важливо говорити як про плюси, так і про мінуси

Наш перший зворотний зв’язок приходить до нас у дитинстві, коли ми отримуємо оцінки в школі. За ними ми розуміємо, наскільки хороші в тому чи іншому предметі: 3 — «погано, потрібно працювати і старатися більше», 4 — «молодець, але можна ще краще», 5 — «нарешті оцінили всі мої старання!».

Відео дня

Підростаючи, ми продовжуємо отримувати зворотний зв’язок від зовнішнього світу: від колег, керівників, підлеглих і родичів. Тільки тепер ніхто не ставить оцінки, за якими можна визначити, наскільки ми хороші і талановиті.

Поділюся своїм досвідом роботи зі зворотним зв’язком, який допомагає приймати і свої, і чужі помилки, не зачіпаючи нічиїх почуттів.

Передусім варто прийняти важливий факт: об'єктивного зворотного зв’язку не існує. Якщо ви жива людина, а не робот, то у вас завжди є своє бачення, думка і почуття прекрасного. Навіть якщо ви керівник, навчіться приймати зворотний зв’язок на свою адресу з увагою і вдячністю.

Мовчання — знак незгоди. У будь-якому співробітництві та партнерстві важливо не мовчати і проговорювати як плюси, так і мінуси. Якщо щось сподобалося — похваліть, не сподобалося — скажіть. Зазвичай більшість конфліктів і невідповідностей очікувань і реальності відбувається на тлі недомовок. Ви можете промовчати, наївно вважаючи що підлеглий, колега або партнер все сам зрозуміє. Але вони навряд чи мають телепатичні здібності.

Об'єктивного зворотного зв’язку не існує

Вважається, що всі мріють про позитивний зворотний зв’язок. Але, наприклад, для мене завжди важливіший негативний зворотний зв’язок. І це нормально, якщо людина серйозно ставиться до своєї роботи і ставить запитання: «Що і як можна поліпшити?».

Негативний зворотний зв’язок — справжнє джерело натхнення, знань і точок зростання. Адже ви витратили час і енергію, щоб її підготувати. Тільки не плутайте порожню критику в стилі «все погано, мені не подобається, переробляй» і зворотний зв’язок. Вкажіть, що конкретно можна і потрібно виправити. Підготуйте приклади, які проілюструють, що в вашому розумінні «добре».

Щоб у майбутньому перевірити виконання завдання, необхідно на самому початку поставити чітке ТЗ і описати ті результати, які хочете отримати. Тільки так ви зможете перевірити, наскільки реалізовано ваші вимоги, і відповідність їм буде об'єктивним критерієм успіху або провалу.

Давайте зворотний зв’язок особисто, а не через друзів, знайомих і колег. Також не варто для цього використовувати загальні чати або збори. Це може абсолютно демотивувати співробітника, змусити його відчути себе невдахою. Багатьом людям дуже складно говорити про свої факапи, просити допомоги або поради, коли в кімнаті перебуває більше двох осіб.

Після того, як ви надали зворотний зв’язок, запитайте, чи зрозуміло і чи залишилися ще питання. Для мене часом поганий сигнал, якщо людина мовчить, а в його очах я читаю порожнечу і повне нерозуміння. Ставити запитання — не соромно. Запитуйте і слухайте співрозмовника, цікавтеся його думкою про те, як можна поліпшити результати завдання, проекту або переговорів. Кожній людині важливо відчувати свою значущість, навіть якщо вона припустилася помилки.

Не обмежуйтеся обговоренням того, що потрібно поміняти або виправити. Обов’язково скажіть і про те, що вдалося добре і що варто залишити. Є золота формула: дві-три похвали на одне негативне зауваження.

І найголовніше правило: потрібно розуміти, наскільки людина готова почути ваш зворотний зв’язок. Істина «не давай поради раніше, ніж тебе про неї спитають» стара, як світ. Непроханий, навіть найлояльніший і найм’якший, зворотний зв’язок може образити.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнение НВ

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо НВ
X