Здоровий підхід. Як працювати без стресів

12 лютого 2020, 08:40

Боротися з вигоранням повинні як організації, так і самі співробітники

Як у вас просувається виконання новорічних обіцянок? До середини лютого багато хто встиг повернутися до старих звичок — тож якщо ви закинули свіжо набутий абонемент у спортзал, знайте, що ви не самотні. І якщо 2020 рік уже став для вас джерелом стресу, ви, знову- таки, в добрій компанії.

Відео дня

Стрес та емоційне вигорання — звичайне явище серед сучасних працівників. У нинішній трудовій культурі вихваляється присутність на робочому місці на шкоду своєму здоров’ю, і багато хто не витримує такого навантаження. Чому це відбувається і чи можна цьому запобігти?

Культура презентеїзму, тобто систематичних перепрацовувань, призводить до частішого вигоряння. Це протилежність абсентеїзму: люди приходять на роботу навіть коли хворі, а часом і трудяться понаднормово, незважаючи на погане самопочуття. Така практика поширеніша, ніж ми думаємо, водночас ті, хто хотів би виступити проти такого підходу, не наважуються це зробити, оскільки бачать, що всі інші поводяться так само.

Підлеглі копіюють поведінку керівництва

Водночас люди, які приходять в офіс під час хвороби або затримуються понад установлений час, найчастіше працюють не на повну силу. Дослідження показують, що така поведінка призводить до зниження продуктивності.

Дослідження, проведене в Нідерландах серед представників різних професій, показало, що презентеїзм може на перший погляд здатися вигідним для компаній — оскільки співробітники рідше відсутні на робочих місцях. Але в довгостроковій перспективі презентеїзм призводить до частіших лікарняних і прогулів.

Інші дослідження показали, що презентеїзм може знизити продуктивність праці як мінімум на третину і обходиться роботодавцю дорожче, ніж його дзеркальний близнюк, абсентеїзм. Крім того, він шкодить здоров’ю працівників.

Всесвітня організація охорони здоров’я офіційно класифікує вигоряння як «професійний синдром». Відповідно до визначення ВООЗ, це «синдром, що визнається результатом хронічного стресу на робочому місці, який не був успішно подоланий». І для нього характерні відчуття мотиваційного і фізичного виснаження, почуття негативізму або цинізму щодо професійних обов’язків та зниження працездатності.

Що робити на роботі

Відповідальність за боротьбу з вигоранням лежить як на організаціях, так і на самих співробітниках. Якщо для вас важливо поліпшення вашого самопочуття, здоровий підхід до роботи відіграє в цьому вирішальну роль — як з фізичного, так і психологічного погляду.

Водночас лідери мають служити зразком для наслідування. Існує так званий ефект просочування, коли підлеглі копіюють поведінку керівництва. І якщо керівники почнуть робити перерву на обід, виходити на прогулянку в середині дня і йти з роботи в розумний час, це стане хорошим прикладом для всієї команди.

Якщо ви — менеджер, і все частіше спостерігаєте прояви презентеїзму в колективі, почніть рішучу боротьбу з ним. Нехай в офісі з’являться свіжі фрукти, заохочуйте прогулянки на свіжому повітрі і нагадуйте співробітникам, щоб йшли додому вчасно. Це лише деякі з тих простих змін, які допоможуть створити здоровішу та сприятливішу робочу обстановку. Якщо є можливість, запросити wellness-консультантів провести семінар для вас і вашої команди.

Що робити вдома

Якщо ви — найманий працівник, не варто думати, що про ваш добробут на роботі має піклуватися виключно бос. Є те, що ви повинні зробити самі. І не соромтеся повернутися до новорічних обіцянок, які ви дали собі в січні.

Ось кілька порад, які допоможуть знизити рівень стресу та ймовірність вигоряння:

Сформулюйте головне завдання. Запишіть, що саме ви хотіли би здійснити цьогоріч. Ви прагнете змінити роботу чи отримати підвищення? Чи ви хотіли би приділяти більше уваги особистому життю? Як тільки ви визначитеся зі своїми бажаннями, ви зможете почати потроху працювати над їх реалізацією.

Встановіть кілька цілей. Чітко сформулювавши, чого ви хочете домогтися, поставте перед собою щомісячні цілі. Рухайтеся в тому темпі, який вам підходить. Досягнення невеликих цілей стимулюватиме викиди дофаміну — це посилить почуття виконаного обов’язку та мотивацію.

Спіть удосталь. Зробивши повноцінний відпочинок одним із пріоритетів і поліпшивши гігієну сну, ви зміцните свою імунну систему. Завівши звичку відкладати в сторону смартфон та інші електронні пристрої за годину-дві до сну, ви також підвищите якість свого нічного відпочинку.

Збільшіть фізичну активність. Якщо у вас сидяча робота, частіше вставайте з місця і виходьте надвір. Перерва на обід допоможе знайти ясність розуму, необхідну для продуктивної роботи і виконання складніших завдань. Ви також уникнете післяполудневого спаду активності.

Допомагайте оточуючим. Дослідження показують, що надання підтримки іншим людям і позитивний зворотний зв’язок, який отримуєте від колег, здатнен знизити рівень стресу і вплив, який стрес справляє на психічне здоров’я.

Зниження рівня стресу на роботі та пом’якшення його впливу на вас зажадає одночасно і фізичних, і розумових зусиль. І це обов’язок кожного.

Переклад НВ

НВ володіє ексклюзивним правом на переклад і публікацію колонок The Conversation. Републікацію повної версії тексту заборонено.

Оригінал опубліковано на The Conversation

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X