Закохай мене в роботу: як керувати інтелектуалами і креаторами. Блог експерта

24 листопада 2016, 19:23
Потрібно вміти надихнути і зацікавити, якщо мова йде про нестандартное завданні

Ні для кого не секрет, що початок ХХІ століття – це ера ідей, суспільство мрії. Можна продавати питну воду за копійки. А можна розповісти історію про те, що це тала вода з льодовиків Антарктиди, що містить повітря, яким дихали мамонти та динозаври, продавати її в сотні разів дорожче. Можна виробляти і продавати хороші смартфони. А можна звести їх в ранг культу, як це робить всім відома компанія Apple, і продавати за відповідною ціною.

Відео дня

Сьогодні недостатньо виробляти хороший продукт або надавати послугу якісно. Суспільство жадає історій та ідей. Тому неординарність мислення як ніколи важлива у всіх без винятку сферах. Керівники не тільки креативних і рекламних агентств, але й директори більшості прогресивних компаній намагаються знайти або виростити в межах своєї компанії фахівців з творчим мисленням і неординарним підходом до роботи.

Але як тільки керівник починає цікавитися питанням управління творчими людьми, тобто стимулювання, заохочення та мотивування таких фахівців, натикається на безліч статей і книг про те, наскільки це «особливі» люди і як з ними непросто. Так творча людина представляється скоріше як проблема, ніж як ефективний учасник трудового колективу.

Насправді тут дуже багато перебільшень і стереотипів. А наукові дослідження нематеріального стимулювання творчого мислення ще в середині минулого століття дали дуже цікавий результат, яким небагато керуються.

Отже, дозвольте представити: Карл Дункер, німецький психолог, один із видатних дослідників мислення. У 1930-40гг ХХ ст. він провів експеримент «Свічка», який згодом був доопрацьований і проводився протягом наступних 40 років у багатьох країнах світу. Починався експеримент з того, що випробуваним давалася коробка з кнопками (цвяхами), свічка, сірники. Учасників просили якнайшвидше прикріпити свічку до стіни таким чином, щоб в палаючому стані віск не капав на стіл, що стоїть біля стіни.

Бути захоплюючою музою – одне з найважливіших завдань керівника

Більшість випробовуваних справлялися з цим завданням. Після деяких спроб і помилок вони починали бачити не коробку з цвяхами як один предмет, а окремо коробку і окремо гірку цвяхів. Так цвяхи з коробки висипалися, ними кріпилася до стіни порожня коробка, в неї ставилася свічка і запалювався гніт.

Виконання цього завдання – класичний приклад переходу від функціональної закріпленості, тобто використання предмета тільки за його прямим призначенням. Такий вихід є одним з елементів нестандартного, зокрема й творчого, мислення.

Послідовники Дункера розвинули його експеримент. Вони розділили випробовуваних на дві групи. Учасникам однієї групи вони пообіцяли: «Хто виконає завдання швидше за всіх, одержить 20 баксів». Другій групі сказали, що завдяки їх результатами хочуть виміряти середню швидкість виконання цього завдання. Тобто ніякого додаткового стимулу, крім цікавості завдання – «челенджа», друга група не мала. Результати: група, мотивована тільки своїм інтересом, справлялася із завданням швидше на кілька хвилин. Незмінно. В будь-якій з півсотні країн, де проводився експеримент. Ті ж, кому обіцяли грошову винагороду, занадто фокусувалися на конкурентах і бажанні заробити, що відволікало від самої суті завдання. Причому чим більшу суму обіцяли як винагороду, тим гіршим виявлявся результат.

Варто зазначити, що коли двом контрольним групам давали окремо коробку і гірку сірників і просили виконати те саме завдання (прикріпити свічку до стіни), з завданням швидше справлялися ті, хто був мотивований дзвінкою монетою. Тобто у випадку, коли завдання не вимагало виходити за рамки функціонального мислення, матеріальна мотивація працювала.

Деякі управлінці інтерпретують результати цього дослідження досить дивно і роблять висновок, що творчість не потрібно заохочувати матеріально. Але креативні люди – це не геніальні божевільні, для яких творчість – необхідність. Люди творчих професій цілком логічно очікують отримати гідну оплату за високу якість і ефективність своєї роботи. Результати зводяться не до того, щоб змушувати працювати задарма, а до вміння надихнути і зацікавити, якщо мова йде про нестандартне завдання.

Якщо вам необхідно вирішити типову задачу, використовуючи речі за прямим призначенням, матеріальна мотивація вам добре послужить. Чим вище буде грошова мотивація, тим швидше отримаєте результат. Якщо ж ви розраховуєте на нестандартний підхід, на результат творчого мислення, однієї високої зарплати мало. Потрібно захопити, надихнути, зарядити інтересом до цього завдання. Бути такою захоплюючою музою, людиною, яка змусить закохатися в завдання – одне з найважливіших завдань керівника взагалі й керівника креативної команди зокрема.

Показати ще новини
Радіо НВ
X