Психологічний контракт. Що приховує пропозиція про роботу
Неявні взаємні очікування співробітника і роботодавця часом відіграють вирішальну роль
Коли ми шукаємо роботу, ми висуваємо свої вимоги. Найчастіше це рівень заробітної плати, посада, перспективи професійного та кар'єрного зростання. Іноді — зручність розташування офісу або розмір компанії.
Але чи буває так, що отримавши бажане, на роботі ви почуваєтесь некомфортно, виникають проблеми і складні емоції?
Наприклад, ви опиняєтеся не готовими до стилю керівництва — він для вас занадто тоталітарний або, навпаки, вам потрібні чіткі інструкції, а в компанії заведено багато чого вирішувати самостійно.
Або колектив згуртований настільки, що всі вже дружать сім'ями, а вам незручно так близько впускати колег у своє особисте життя.
Або ж компанія перебуває в періоді реструктуризації (а вас взяли на нову посаду), але працювати неможливо — комунікація відсутня, функціонал розмитий, колеги теж мало обізнані, хто за що відповідає, і всі працюють у сильному стресі.
Важливо розуміти, хто ви і що вам ближче
Можливо, ви чудовий фахівець, вам подобається ваша робота, ви робите її добре, і ось вас підвищують, додають функцію керівництва людьми. Але згодом ви розумієте, що вам погано, хоча й посада нова, і оклад підвищили, і зовнішніх причин для незадоволеності начебто немає.
Звісно, всі ризики не передбачити, і ваше становище в компанії не завжди буде стабільним. Але «підсвітити» для себе ці глибокі емоційні аспекти важливо, оскільки вони безпосередньо впливатимуть на вашу працездатність, ефективність, кар'єру, реалізацію, дохід і навіть на ваше здоров’я. ⠀
На психологічний феномен у робочих відносинах вперше звернув увагу Гаррі Левінсон — відомий американський фахівець у галузі психологічного консалтингу та організаційних змін. Він запровадив поняття «психологічного контракту» в бізнесі, який включає в себе, крім заявлених у джоб-офері (пропозиції про роботу), ще й внутрішні взаємні очікування як співробітника від компанії, так і компанії від співробітника. Ці очікування не прописуються, оскільки здебільшого вони неусвідомлювані, але разом з тим вони дуже впливають на трудові відносини, стиль управління, мотивацію співробітників, загальну атмосферу в колективі, культуру комунікації і вашу можливість розкрити свій потенціал і зробити внесок у розвиток компанії.
За Левінсоном, ці «неписані» очікування можна розділити на три важливі сфери.