П’ять типів уваги. Як зосередитися на навчанні

2 вересня 2022, 21:13
Наталя Кадя: «Увага — критичний елемент мислення» (Фото:Wavebreakmedia/Depositphotos)

Наталя Кадя: «Увага — критичний елемент мислення» (Фото:Wavebreakmedia/Depositphotos)

Чіткий план навчання і усвідомлення цінності нових знань допоможуть утримувати увагу

Результати в житті завжди там, де наша увага.

У кожен момент життя на нас впливають тисячі об'єктів. Одні предмети і явища, які безпосередньо пов’язані з нами, ми помічаємо ясно і чітко, інші відступають на задній план, а більшу частину ми не помічаємо взагалі. Вони для нас не існують.

Відео дня

Усвідомлення середовища для кожного різне і має вибірковий характер. Цей процес абсолютно закономірний, тому що ми здатні усвідомлювати ті об'єкти із зовнішнього, до яких ми уважні.

Діяльність мозку організована таким чином, що те, куди спрямована його увага, стає більш значущим, важливішим, домінуючим.

Результати завжди там, де наша увага

Увага не вважається психічним процесом, це наш психічний стан, який виявляється в зосередженості на будь-чому. Саме цей стан характеризує умови ефективного чи неефективного протікання будь-якого пізнавального процесу.

Оскільки передумовою для швидшої перемоги і відновлення рідної Неньки є наша здатність до швидкого навчання і переучування, я уважно вибрала цікаві факти про увагу і виклала їх у коротку шпаргалку для бійців офісного фронту.

Як привернути увагу мозку до навчання

Увага — це когнітивний процес, який дозволяє контролювати нерелевантні стимули (наприклад, ігнорувати шум), помічати важливі стимули (нова інформація) і переходити від одного стимулу до іншого (від розмови з колегами до сприйняття нової інформації). Ненсі Андреасон, американський нейропсихолог та нейробіолог, визначила п’ять типів уваги:

  • постійна;
  • розділена;
  • спрямована;
  • вибіркова;
  • сфокусована.

Постійна увага передбачає здатність зосереджуватись над конкретною активністю протягом тривалого періоду часу. Чіткий план навчання і усвідомлення цінності нових знань допоможуть учасникам навчального курсу утримувати увагу тривалий час.

Спрямована увага виникає, коли ми свідомо вибираємо певний стимул з усього, що нас оточує в інформаційному просторі. Чітко сформульовані запитання «спрямують» увагу на конкретний факт чи інструмент під час навчання.

Вибіркова увага передбачає зосередження на одному конкретному стимулі, це те, на що учасник обирає звернути увагу. Наприклад, колега може вибрати читати пошту, замість того, щоб слухати новий матеріал. Здатність залучити учасників в навчальний контекст мінімізує вибіркову увагу.

Розділення уваги відбувається, коли ми швидко переключаємо фокус з однієї задачі на іншу. Колеги мають справу з розділеною увагою, коли під час навчання вони отримують робоче завдання.

Сфокусована увага — це спрямування уваги на певний аспект якогось стимулу, наприклад, завдання учасникам зосередитись на аналізі конкретної поведінки і інформації під час виконання практичних завдань.

poster
Дайджест головних новин
Безкоштовна email-розсилка лише відбірних матеріалів від редакторів NV
Розсилка відправляється з понеділка по п'ятницю

Увага — критичний елемент мислення. Мозок постійно сканує оточення, фільтруючи всі сенсорні повідомлення, щоб знайти, на що звернути увагу. Ми здебільшого не усвідомлюємо те, що мозок обирає за важливе. Значно збільшити ефективність навчання можна просто через контроль уваги учасників.

Увагою можна управляти через три елементи:

1) збудження — новизна, потреби учасників і переваги після навчання;

2) орієнтація — доцільність, актуальність та практичність;

3) зосередженість — залученість, постійний зворотний зв’язок, обговорення та групова взаємодія.

Текст публікується з дозволу авторки

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Погляди НВ

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо NV
X