Це впливає на наші рішення. Три речі, про які мають знати всі

23 січня 2021, 01:47

Ці знання наближають до розуміння важливих речей

Когнітивні упередження настільки сильно визначають наші думки, реакції, рішення, дії і, як результат, життєві сценарії, що їх усвідомлення стає базовим рівнем для всіх керівників.

Відео дня

Ці знання наближають до розуміння важливих речей.

Чому форма не менш важлива за зміст (а часом, як ви зараз зрозумієте, значно важливіша за нього)? Чому вибір без детального аналізу і критичного мислення «приречений» на провал?

Ефект рамки (framing effect) — це упередження, яке визначає, що наша реакція на факти залежить не від самих фактів, а від форми їх подачі. Найвідоміший приклад «рамки»: склянка наполовину повна чи наполовину порожня?

Як працює це упередження?

Ми згодні вибрати будь-що, аби мінімізувати ризики негативних наслідків. Свій вибір ми робимо не через те, що подається, а через те, як подається інформація. Ціна, зазначена нібито зі знижкою, привабить більше покупців, ніж та сама ціна без позначки «знижка».

Експеримент

У відомому експерименті цього викривлення учасників просили обрати варіант лікування для 600 людей, заражених смертельною хворобою. Один і той самий варіант лікування обрали 72% учасників, коли його подали у позитивній рамці («врятує 200 життів») і лише 22% учасників, коли подали у негативній («400 людей помруть»).

Як працювати із цим упередженням?

1. Розвивайте навичку критичного мислення.

2. Мінімізуйте випадки, коли ви приймаєте рішення під впливом емоцій.

3. Шукайте більше, ніж одне альтернативне рішення.

4. Ставте собі запитання: «Яким би було моє рішення, якби я не був обмежений у виборі?»

5. Пам’ятайте, що перша наша реакція буде спричинена зазначеним когнітивним ефектом.

Чому ми пам’ятаємо більшою мірою лише хороше про минулі події?

Часто-густо зміни чогось в майбутньому означають необхідність відмовлятись від чогось у минулому. Це буквально означає вміти розучуватись (unlearn). Справа в тому, що здатність мозку думати і приймати рішення обмежена.

Ми надто переоцінюємо те, що маємо

Це як з валізою на check-in, коли у вас є норма багажу і вам, для того щоб покласти щось іще, треба часом викласти щось із того, що там вже є. На відміну від правил аеропорту, де ви можете доплатити за наднормовий багаж, «дотовкати» в мозок щось наднормово не вийде.

І ось тут пастка. Знов когнітивні упередження. Оскільки все нове для мозку — загроза, він намагається «вберегти» нас, а насправді — себе від зайвого навантаження і витрат енергії. Частково він це робить прикрашаючи наш минулий досвід. Наче в нас і так з тобою все було гаразд, не варто ще щось змінювати.

З’ясуємо?

Ефект прикрашання минулого (rosy retrospection) — це несвідома схильність мозку з часом, оцінюючи події минулого, згадувати їх більш позитивними, ніж вони були тоді, коли відбувалась.

Як працює це упередження?

Коли ми зараз згадаємо своє шкільне чи студентське життя, то в першу чергу на думку спадають яскраві позитивні історії, ніж переживання і труднощі, які в той момент нам здавались нездоланними.

Як працювати з цим упередженням?

1. Коли зараз переживаємо складні часи, пам’ятаймо, що сила їх негативу в моменті. Як би не було важко тут і зараз, це мине.

2. Аналізуючи помилки минулого, намагайтесь не нівелювати складнощі і докладені в минулому зусилля для того, щоб бути тим, ким ви є зараз. Це було, щоправда, часом складно і це дійсно заслуговує вашої поваги.

3. Вчіться відпускати образи одразу, тому що, як засвідчує ефект, з часом це все одно мине. То навіщо витрачати дорогоцінний час?

Чому ми вважаємо інших людей невдячними?

Про наступне упередження варто почитати, якщо траплялося так, що:

— ви ображались, що інші не цінують того, що ви для них робите;

— ви відчували, що забагато для когось зробили, а віддачу отримали не на відповідному рівні;

— ви надто переймаєтесь, щоб не втратити те, що ваше вже, навіть якщо те, що отримаєте натомість, гарантовано краще.

Ми, а точніше мозок, так вчиняє навмисно. Ось чому.

Ефект володіння (endowment effect) проявляється в тому, що ми дуже переоцінюємо те, що маємо, і вважаємо речі дорожчими і більш значимими лише тому, що володіємо ними чи створили їх самі.

Як працює це упередження?

Коли ми допомагаємо іншим, надаємо нашим клієнтам певні послуги, чи робимо щось по дому, ми вважаємо, що інша сторона, клієнт, партнер чи друг, недостатньо оцінює наші зусилля і старання. Нам здається, що вони їх занижують і применшують.

Експеримент

Групі студентів подарували чашки з логотипом університету. Через деякий час дослідники запропонували іншій групі студентів спробувати купити ці чашки у перших, для чого і тим й іншим потрібно було оцінити їх. Власники чашок запросили по $7,12 за штуку, що було вище реальної вартості кухлів, а покупці були готові витратити в два с половиною рази менше — $2,87. Чому? Власники відчували небажання розлучатися з річчю, тому завищували вартість. Учасники ж другої групи цю вартість занижували, тому що для них чашки не були настільки цінними.

Як працювати з цим упередженням?

1. Маючи намір допомогти комусь, працювати із власними очікуваннями. Чітко розуміти, що коли ви щось робите і очікуєте відповіді, варто називати це бартером, а не допомогою.

2. Iнвестувати час, гроші, емоції в по-справжньому цінних для вас людей. Тоді ваші «інвестиції» матимуть гарантоване повернення відсотків у вигляді добробуту і радощі близьких вам людей.

3. Не робити для інших те, чого не хочеться, чи на що не маєте ресурсу, і мати сміливість відмовити. Інакше ви все одно залишитесь з відчуттям, що зробили забагато, а вас не цінують.

Текст публікується з дозволу авторки

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

poster
Підписатись на щоденну email-розсилку
матеріалів розділу Life
Залишайтесь в курсі подій з життя зірок, нових рецептів, краси та моди
Щосереди
Показати ще новини
Радіо НВ
X