Три простих правила. Що я дізнався про бізнес, відкриваючи кав’ярні

6 травня 2021, 08:03

Якщо бізнес не зростає, він падає — третього немає

14 років займаюся невеликим кавовим бізнесом в Одесі та Києві. Почалося все з маленького куточка в одному з офісних центрів в Одесі. Потім розрослося до десяти локацій в двох містах, а потім скоротилося до п’яти. 14 років — пристойний термін, і з огляду на те, що перші роки я сам активно займався цим проектом, вникав в усі нюанси і намагався побудувати хай не проривний і такий, що змінює ландшафт економіки країни, але, тим не менш, системний бізнес, мені є що розповісти. Тому готовий поділитися досвідом, який буде корисний кожному, у кого є мрія відкрити свою маленьку кав’ярню і варити смачну каву для жителів великих міст.

Відео дня

Свою першу кав’ярню я відкрив у 2006 році в Одесі, і тоді це був єдиний заклад, де можна було взяти каву на винос. У Києві це вже не було новиною, але для Одеси ще залишалося новинкою. З плюсів такого формату — не потрібно було відкривати повноцінний окремий заклад, що оптимізувало витрати на ремонт і орендну плату. Мобільну стійку можна було з легкістю перевезти в нове місце, якщо на поточному бізнес не пішов. Тоді ці місця, до речі, ще були. Зараз вже немає.

Кавовий бізнес не обов’язково буде приносити більший прибуток, але він може стати джерелом пасивного доходу. За умови, що ви побудували систему і делегували повноваження, давши можливість вашому менеджеру працювати автономно, і він справляється без вашого втручання.

Якщо говорити про розвиток бізнесу, то важливо розуміти: в сучасному світі не буває так, що бізнес зростає, виходить на якусь прибутковість, своєрідне плато, і далі просто просувається по ньому. Повторюся: так не буває. У реальності, якщо бізнес не зростає, він падає. Третього немає. На прикладі кавового бізнесу: якщо ви не шукаєте нові локації, їх шукає хтось інший. Класно було б, якби відкрив свої п’ять закладів — і більше ніхто нічого не відкриває в цьому сегменті, конкуренції жодної, насолоджуєшся стабільним доходом. Але так не буває. Тому потрібно зростати. Якщо ви не відкриваєте заклади або не розширювати чинні, то конкуренція посилюється, нові гравці відкушують у вас шматочки цільової аудиторії, і, як наслідок, ваші продажі падають. Нові місця шукати обов’язково: якщо десь у вас відбирають, то десь має і з’являтися.

Не переймайтеся, якщо відразу не вийшло

Найнебезпечніша річ у відкритті кав’ярні в класному місці — вам можуть не продовжити договір оренди. Якщо у вас дійсно вдала локація, то велика ймовірність, що прийде друг/сват/брат власника будівлі, і завдяки його зусиллям ваш договір оренди продовжено не буде. Знайте, що навіть якщо ваша точка виявиться успішною і прибутковою, немає жодних гарантій, що за рік ви зможете залишатися на цьому місці.

Кав’ярні та кавопоінти надто наблизилися до будинку клієнта. Раніше співробітник офісного центру, в якому розташовувалася кав’ярня, випивав всю денну норму кави на роботі, а це близько п’яти чашок. Тепер же у людей з’явилася можливість купити першу чашку і в кав’ярні біля будинку, і на шляху від метро до роботи. І найважливіше — дуже подешевшали хороші професійні кавоварки, що дає можливість випити кави, не виходячи з дому. Раніше, щоб зварити хорошу каву, потрібно було купити професійну машину за 3000 євро, а зараз вона може коштувати близько $300. І це хороша!

Класних і незайнятих місць з хорошою прохідністю, де можна було б відкрити кав’ярню, більше не залишилось. Всі очевидні місця вже зайняті. Якщо ви хочете відкрити кав’ярню в Києві, шукаєте місце і заходите на онлайн-сервіс зі здачі майданчиків для бізнесу, то ви знайдете там десятки варіантів: здається кав’ярня або приміщення під кав’ярню. Але! Якщо в якійсь із локацій кав’ярня вже була, то йти туди категорично не потрібно. Найімовірніше, люди пішли звідти не просто так, і ні хорошого виторгу, ні, як наслідок, прибутку там не буде.

Зараз є тренд на невеликі кав’ярні в нових житлових комплексах. Там зазвичай поки нема потужної інфраструктури, і ви можете опинитися єдиними на цій локації. Одного разу нам пропонували орендувати таке приміщення в новому ЖК, але оскільки я ніколи не приймаю миттєвих рішень, ми взяли тайм-аут на «подумати». А коли дозріли, то було пізно, приміщення вже орендували. Спочатку це здавалося втратою, але тільки спочатку. Через деякий час, випадково опинившись в цьому ЖК, я побачив, що тепер там чотири кав’ярні з різних боків будинку. Не знаю, чи багато вони заробляють, але мені здається, що не дуже.

Сьогодні ринок кав’ярень вкрай конкурентний, і досягти успіху на ньому досить непросто. Однак можливо. Дотримуйтесь трьох простих правил, і я гарантую — це мінімізує ваші фінансові втрати.

1 Локація, локація і локація. Це 80% успіху. Навіть не 50% — всі 80%! Поставтеся до пошуку місця максимально відповідально. Обійдіть околиці в радіусі 100 метрів від пропонованого МАФу або приміщення. Якщо це вхідна зона бізнес-центру, пройдіться приміщеннями і знайдіть конкурентів. Якщо є можливість, поспілкуйтеся з людьми і дізнайтеся у них, де вони купують каву. Може виявитися, що всю офісну будівлю займає одна велика IT-компанія, а в них в офісі кава взагалі безкоштовна. Виділіть день, прийдіть на локацію і порахуйте, скільки людей проходить повз. Ось так, просто ручками. Ставте на аркуші паперу палички, а перерахувавши їх увечері, сміливо беріть 10% — з високою ймовірністю вони стануть вашими клієнтами.

2 Станьте бариста! Якщо ви вирішили все кинути і відкрити кав’ярню, то повинні стати за стійку і попрацювати самостійно. По-перше, це допоможе вам вивчити предмет. Набагато краще будете розуміти те, чим займаєтеся. По-друге, будучи єдиним своїм співробітником, ви істотно мінімізуєте витрати. Ну і по-третє, попрацювавши на локації самостійно, ви будете знати, який в середньому щоденний виторг. І коли зважитеся найняти когось і поступитися йому своїм місцем, то суттєві відхилення у виторгу будуть вам одразу ж помітні.

3 Не переймайтеся, якщо відразу не вийшло. Якщо вам сподобалося це заняття і єдина проблема — низький дохід і відсутність прибутку, зробіть ще одну спробу, для того, щоб потім не шкодувати.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Як пандемія вплинула на бум відкриття нових кав’ярень в Україні - в подкасті на Радіо НВ:

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X