Ви — надхижак? Як управляти своєю увагою й емоціями

22 квітня 2019, 19:53

Продавці товарів і послуг конкурують і борються за вашу увагу, вигадуючи все більш витончені способи її приверненния

Надхижак — це не про расу Чужих. Це термін з біології, що позначає тварин на вершині харчового ланцюга, яких ніхто не їсть і які самі можуть забирати чужу здобич і винищувати конкурентів. Мені подобається ця метафора, адже вона досить точно відображає процеси в дофамінових відділах мозку, в першу чергу в стріатумі, пов’язані з процесом «присвоєння значущості» (attribution of salience).

Відео дня

Різні зовнішні та внутрішні стимули конкурують один з одним на одних і тих же нейронних контурах. Результат цього процесу проявляється в тому, куди направлена ваша увага.

Всі ці стимули можна розділити на дві групи: реактивні (коли щось зовнішнє притягує вашу увагу) і проактивні (коли ви самі вирішуєте, куди дивитися). Тому наркотична залежність і прокрастинація — це, в першу чергу, про значущість, а не про доступність наркотиків або тайм-менеджмент.

Внизу харчового ланцюга уваги знаходяться ті, чия увага розсіяна

Про користь проактивної уваги сказано і написано багато, починаючи від буддійських практик управління увагою до сучасних тренувань концентрації. Проактивна увага дозволяє вам домагатися складних цілей, змінювати себе та зберігати глибокий фокус уваги. Нагадаю, що увага — це не просто когнітивна навичка, але і процес зміни. При збільшенні рівня дофаміну активуються процеси нейропластичності, що призводить до структурної зміни мозку. Чим більш прицільну увагу ви можете приділити своїм справам, тим швидше в них вдосконалюєтеся. А от займаючись цим же, але з розсіяною увагою, вам ніколи не вдасться досягти досконалості. Працює і в зворотний бік: усвідомлено турбуючись, ви стаєте більш просунутим неврастеніком.

Увага, як ми знаємо, ресурс обмежений, тому, щоб зберегти її на проактивне зміцнення, в першу чергу потрібно припинити її тринькати і зливати даремно на реактивне реагування. Наша увага — це ресурс, тому її хоче з'їсти велика кількість хижаків. Хижак — це певний процес, який споживає нашу увагу і нічого не дає корисного натомість. Якщо взяти здоровий голод, то задовольнивши його, ми отримуємо задоволення і сили для життя. А якщо взяти гіперреалістичне фото їжі в Інстаграмі або рекламі, то ми можемо відчути голод, витратити гроші та час і заробити собі проблеми з переїданням. Якщо ви заходите в фейсбук для пошуку чогось конкретного або для спілкування з конкретною людиною (маючи фокус і мету), то це буде дуже корисним. Якщо ви блукаєте безцільно, то неминуче попадаєте жертвою алгоритмів, що підсовують вам те, що буде з'їдати вашу увагу і висмоктувати енергію. Ви подивилися новини, емоційно спустошилися, збудилися — і при цьому не отримали нічого важливого і корисного для вас. Тому, коли захочете прочитати новини або перевірити пошту, задайте собі перевірочне питання щодо локусу контролю: ви читаєте новини або вони читають вас? Пошта перевіряє вас або ви перевіряєте пошту? Звідки йде імпульс?

У присутності смартфонів люди демонструють в тестах знижені когнітивні здібності. Встановлено, що краще за всіх тести пройшли ті, чиї смартфони лежали в іншій кімнаті; трохи гірше виявилися результати у тих, чий телефон лежали в кишені та сумці. Найнижчі показники були у тих, хто тримав смартфон в полі зору.

Кіно, книги, інтернет, політики, продавці товарів і послуг конкурують і борються за вашу увагу, вигадуючи все більш витончені способи її захоплення. При цьому, як і у випадку з наркотиками, завжди потрібно підвищувати дозу, щоб працювало. Тому реальності мало, і наша увага йде в гіперреальність — за Жаном Бодрійяром. Зрозуміло, сверхстимули та симулякри — не сучасний винахід, їхнє коріння сягає глибоко в біологію, як швидкий спосіб побачити найважливіше. Починаючи від соціальних стимулів (статус, загроза, виживання), еротичних (талія-стегна, високі підбори, губи), харчових (солодке, солоне, жирне, смажене).

Звичайно, немає нічого поганого в тому, щоб віддатися потоку реактивних переживань або дати іншим вести свою увагу, коли йдеться про вигідні вам речі, коли ви отримуєте не менше, ніж віддаєте. Без знання всієї цієї кухні, неможливо від неї оборонятися. Але як тільки ви знаєте, як все це працює, магія зникає, а усвідомленість зберігається. Вчіться обороняти свою увагу.

Станьте дофаміновими надхижаками. Надхижак — це той, кого ніхто не ест, а в нашому випадку — людина, що сама керує своєю увагою (проактивно) і не дає іншим з'їдати свою увагу. Внизу харчового ланцюга уваги знаходяться ті, чия увага розсіяна і керована переважно зовні. Уміння привернути увагу тісно пов’язане з поняттям фокуса. Фокус — це стратегічний розподіл ресурсів між тим, що для вас важливо. Тому необхідно правильно розставляти пріоритети, мати стратегію та накопичувати ресурси.

Текст публікується з дозволу автора

Оригінал

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения Нового Времени

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X