Дивовижна здатність. Як люди, що нас оточують, впливають на наш мозок, — лектор TED

19 жовтня 2019, 12:47

Вчений-когнітивіст Сабін Добель у своєму виступі на TED розповідає про фактори, що впливають на роботу виконавчої функції мозку, і про те, як, використовуючи цю функцію, позбутися шкідливих звичок і досягти поставлених цілей

Переклад Анни Пекот для TED

Маю вам у дечому зізнатися. Водити машину я навчилася зовсім нещодавно. Далося мені це з великими труднощами, що зовсім не пов’язано зі старінням мозку. Пам’ятаєте, як ви самі вчилися водіння? Як обдумано і виважено ви приймали кожне рішення? Від розумового напруження я поверталася із занять абсолютно вимотана. Як учений-когнітивіст я знаю, що причиною тому було активне використання того, що ми називаємо виконавчою функцією головного мозку.

Відео дня

Виконавча функція мозку — це дивовижна здатність свідомо контролювати наші думки, емоції і дії для досягнення поставлених цілей, наприклад, навчитися водити машину. Ми задіюємо цю функцію, коли хочемо розлучитися зі шкідливою звичкою, стримати імпульсивний порив або побудувати плани на майбутнє. Але особливо ясно ми усвідомлюємо важливість цієї функції, коли вона дає збій. Наприклад, чи траплялося вам ненавмисно налити апельсиновий сік у пластівці? Або, переглядаючи новини в Фейсбуці, раптово усвідомити, що ви пропустили нараду? Або, може, цей приклад здасться вам знайомим: дорогою додому ви збиралися заїхати в магазин і раптом, опинившись вдома, усвідомили, що проїхали повз на автопілоті? Таке трапляється з кожним. Зазвичай ми називаємо це неуважністю, але насправді це свідчить про збої виконавчої функції мозку.

Змініть контекст

Отже, виконавча функція допомагає нам у всіх аспектах повсякденного життя. І за останні 30 років вчені встановили, що ця функція дає можливість багато спрогнозувати як у дітей, так і у дорослих: соціальні навички, академічну успішність, психічне і фізичне здоров’я, здатності заробляти і збирати гроші, а також дотримуватися закону. Чудово ж, так? Тому не дивно, що група вчених, включно зі мене, хотіли б краще зрозуміти цю функцію і зробити її ефективнішою.

Не так давно ця функція стала модним слівцем в індустрії саморозвитку. Люди вважають, що можуть поліпшити її за допомогою спеціальних застосунків на телефоні, комп’ютерних ігор або тренуючи цю функцію якимось особливим чином, наприклад, грою в шахи. Вчені ж намагаються піднатаскати цю функцію в лабораторних умовах у надії поліпшити її та багато іншого, пов’язаного з роботою мозку, зокрема інтелект.

На жаль, змушена повідомити вам, що всі ці спроби ні до чого не приведуть. Тренування мозку не поліпшить виконавчу функцію в широкому сенсі, тому що ці вправи розвивають її вузьконаправлено, поза контекстом реальних ситуацій, в яких вона використовується. Тобто, освоївши застосунок з розвитку цієї функції на телефоні, ви не перестанете заливати пластівці соком двічі на тиждень.

Якщо ви хочете поліпшити свою виконавчу функцію так, щоб це знайшло відображення у вашому житті, вам необхідно зрозуміти, як на неї впливає контекст.

Дозвольте пояснити, що я маю на увазі. У себе в лабораторії ми проводимо відмінний тест для вимірювання рівня розвитку виконавчої функції у дітей, він називається «сортування карток зі зміною вимірювання». Під час виконання цієї вправи діти сортують картки за якимось принципом, наприклад, за формою, поки вони до цього не звикнуть. Потім їх просять впорядкувати ті ж самі картки, але за іншим принципом, наприклад, за кольором. Наймолодшим учасникам така вправа дається важко. Діти трьох-чотирьох років зазвичай не можуть одразу змінити принцип сортування, не важливо, скільки разів їм нагадують, що час переключитися. <...>

Це дуже переконливий експеримент, тут очевидно, коли виконавча функція дитини дає збій. Але ось що цікаво: можна навчити дитину виконувати це та інші схожі завдання, і врешті-решт їй почне вдаватися. Але чи означає це, що виконавча функція дитини покращиться за межами лабораторії? Ні, тому що в реальному житті їй доведеться використовувати цю функцію для виконання безлічі інших завдань, ніж перемикання з кольору на форму. Наприклад, робити множення після додавання, погравши, прибрати іграшки або ж думати не тільки про себе, а й про своїх друзів. А успіх у реальному житті залежить від мотивації людини і дій її оточення. І ще він залежить від стратегій, яких ви дотримуєтеся під час використання виконавчої функції в тій чи іншій ситуації. Я хочу сказати, що контекст дуже важливий.

І зараз я наведу вам приклад зі свого дослідження. Нещодавно я провела з групою дітей класичний «зефірний експеримент» з вивчення відтермінованої винагороди. В цьому експерименті широко використовується виконавча функція. Можливо, ви вже чули про цей експеримент. Якщо коротко, діти мають вибрати: отримати один шматочок солодощів маршмеллоу відразу, або, дочекавшись, поки я сходжу в іншу кімнату за добавкою, отримати відразу два шматочки. Більшість дітей дуже хоче отримати другий шматочок, але виникає питання: скільки вони готові чекати?

І я вирішила трохи змінити умови, щоб вивчити роль контексту. Кожній дитині я сказала, що вона входить до складу команди, наприклад, зеленої команди, і навіть запропонувала одягти зелену футболку. І пояснила: «Твої товариші з команди вирішили дочекатися двох шматочків маршмеллоу, а члени іншої, помаранчевої, команди вважали за краще не чекати». Або навпаки: «Діти з твоєї команди не стали чекати другого шматочка маршмеллоу, а діти з іншої команди дочекалися». І я залишала дитину в кабінеті одну, а сама спостерігала через веб-камеру, скільки вона була готова чекати.

І ось що я виявила: ті діти, які вважали, що члени їхньої команди дочекалися двох шматочків маршмеллоу, самі були більш схильні чекати. Тобто на них впливали інші діти, з якими вони навіть не були знайомі.

Вражаюче, правда? Але навіть тоді я не була впевнена: діти копіювали товаришів по команді або тут крилося щось більше. Тоді я збільшила число учасників і після експерименту з маршмеллоу показала їм фотографію двох дітей, прокоментувавши: «Один з цих хлопчиків воліє отримувати все одразу, наприклад, печиво або наліпки. А інший воліє чекати, щоб отримати найбільше». А потім я запитала їх: «Хто з цих хлопців вам більше подобається і з ким би ви хотіли пограти?». Таким чином я з’ясувала, що учасники, які вважали, що члени їхньої команди чекали, вважали за краще грати з тими дітьми, які також воліли чекати. Тобто знаючи, як вчиняла їхня команда, діти починали більше цінувати терпіння. І це ще не все. Ці діти були схильні задіяти виконавчу функцію для вироблення стратегії, яка допомагала згаяти час. Хтось сідав на руки, хтось відводив погляд від маршмеллоу, а хтось співав пісні, щоб відволіктися.

Таким чином, ми бачимо, що контекст має велике значення. Річ не в тому, що у когось виконавча функція розвинена краще, у когось — гірше. А в тому, що ефективно її задіяти багатьом допоміг контекст.

То які ж висновки для вас і ваших дітей можна з цього зробити? Скажімо, ви хочете вивчити іспанську мову. Змініть контекст, оточивши себе людьми, які, як і ви, хотіли б вивчити мову, або ще краще — хай це будуть люди, які вам імпонують. У цьому випадку у вас буде більше мотивації задіяти виконавчу функцію. Або, припустімо, ви хочете допомогти своїй дитині з домашнім завданням з математики. Навчіть її стратегій використання виконавчої функції конкретно в даному контексті, як, наприклад, відкласти телефон перед початком домашньої роботи або пообіцяти собі якусь винагороду після години роботи.

Я не стверджую, що контекст визначає все. Виконавча функція дуже багатогранна і залежить від безлічі факторів. Але я хочу, щоб ви запам’ятали: якщо ви прагнете поліпшити роботу виконавчої функції мозку в якійсь сфері вашого життя, не шукайте легких рішень. Подумайте про контекст і про те, як зробити ваші цілі більш значущими для вас, про те, до якої стратегії ви могли б вдатися, щоб впоратися з даною конкретною ситуацією. Я думаю, стародавні греки висловили цю думку як не можна краще: «Пізнай самого себе». І важливою частиною цього є знання, як контекст визначає вашу поведінку і як ви можете скористатися цим знанням, щоб змінитися на краще.

Повну версію можна знайти на TED

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X