Новий інструмент. Як технології змінюють світ мистецтва

10 квітня 2020, 20:43

Цифрові образи зливаються воєдино з фізичною реальністю

Віртуальний світ сьогодні стає надзвичайно цікавим і не менш активним, ніж реальний. І якщо раніше ми намагалися навіть протистояти цьому, закликаючи підняти очі від екранів гаджетів, то нинішня ситуація показала, наскільки необхідними в наш непередбачуваний час можуть виявитися можливості цифрових технологій.

Відео дня

Мене, як галериста і людину, пов’язану з мистецтвом, дуже радує можливість віртуально відвідати прекрасні музеї та виставки. Наприклад, завдяки VR-технологіям днями передивилася знамениту виставку Шедеври сучасного мистецтва. Колекція С. І. Щукіна, організовану кілька років тому паризьким фондом Louis Vuitton. Для цього проекту режисер П'єр Зандровіч створив 360-градусне відео, яке занурює в атмосферу легендарних полотен Матісса, Пікассо, Гогена, Сезана, Моне та багатьох інших.

AR і VR розглядаються як еволюція мистецтва

І якщо навіть такий класичний аукціонний будинок як Sotheby’s для лондонського аукціону Surrealist Art sale розробив VR-тур, у якому колекціонери подорожували роботами Далі, Магрітта, Дельво і Массона, то ми безумовно можемо вважати, що технології повністю вкоренилися в презентації культурної спадщини та мистецтва зокрема.

Втім, сьогодні вже варто говорити не тільки про технології для демонстрації та вивчення художніх творів, а й про появу нових цифрових напрямків у сучасному мистецтві. Наприклад, VR-інсталяція Endodrome художниці Домінік Гонсалес-Форестер минулого року увійшла в основну програму 58-й Венеціанської бієнале. А перша віртуальна галерея Acute Art, що спеціалізується на сучасному VR-мистецтві, відкрилася ще в 2017 році та почала з того, що запросила зірок сучасної арт-сцени Джеффа Кунса, Марину Абрамович і Олафура Еліассона розробити художні VR-твори.

Марина Абрамович, Rising, 2018 (Фото: Acute Art)
Марина Абрамович, Rising, 2018 / Фото: Acute Art

Кунс оживив у цифровій реальності свою скандальну і прекрасну балерину і «поселив» її серед казкового лісу. Абрамович створила VR-перформанс, що нагадує про зміни клімату: стоячи в прозорому кубі, учасник криком може зруйнувати полярні льоди та потонути. А Еліассон присвятив свої цифрові етюди вивченню світла.

Всі три роботи дуже точно розкривають природу творчості кожного автора, і в той же час це безумовно якісно нові та надзвичайно цікаві твори сучасного мистецтва.

KAWS, Companion (Expanded), 2020 року, Париж (Фото: KAWS і Acute Art)
KAWS, Companion (Expanded), 2020 року, Париж / Фото: KAWS і Acute Art

Ще одна цифрова технологія — аугментивна або доповнена реальність (AR). Вона дає художнику новий інструмент, яким той може користуватися поряд з пензлями та фарбами, доповнюючи як реальний світ, так і світ своїх полотен. Цифрові образи зливаються воєдино з фізичною реальністю, і художній твір уже не тільки дарує настрій або емоцію, а й продовжує історію, трансформує її індивідуально для кожного глядача. І глядач стає частиною цієї історії. Все буквально у ваших руках: треба тільки навести свій гаджет на картину, скульптуру або певну точку в просторі — і світ заграє новими барвами.

Французькі цифрові художники Клер Бардін і Адріан Мондо створили цілий галерейний арт-проект під назвою Mirages & miracles, у якому за допомогою доповненої реальності показали тонку грань між поезією, технологією, людським тілом і мистецтвом. Незвичайно цікаві й AR-роботи американського художника, скульптора і дизайнера KAWS, які можна побачити в різних містах світу. А мешканці та гості Лондона минулого року мали можливість через екрани своїх смартфонів розглядати химерні AR-скульптури корейської художниці Ку Чжон А на мальовничих пагорбах Риджентс-парку.

Ку Чжон А, density, Лондон, 2019 (Фото: Ку Чжон А і Acute Art)
Ку Чжон А, density, Лондон, 2019 / Фото: Ку Чжон А і Acute Art

Та й в Україні вже був досвід роботи художників з об'єктами в доповненій реальності. AR-мистецтво впевнено увійшло в один із напрямів паблік-арту. І в нерозривному зв’язку зі стріт-артом зухвало наповнює новими художніми образами простір мегаполісів. Більш того, дає можливість кожному з нас без особливих технічних пристосувань, за допомогою одного лише смартфона, стати частиною вуличного мистецтва, зануритися в барви й емоції муралів і графіті.

Mirages & miracles 2017 (Фото: AdrienM & ClaireB)
Mirages & miracles 2017 / Фото: AdrienM & ClaireB

Деякі арт-критики навіть заявляють, що доповнена реальність і віртуальна реальність є наступною природною прогресією творчого вираження, або, якщо хочете, AR і VR розглядаються як еволюція мистецтва. Але чи зможе цифрова технологія повністю замінити класичні напрямки візуальної творчості? Не впевнена. І знову згадую розповідь Рея Бредбері Усмішка про те, як зачарувала Мона Ліза хлопчиська з майбутнього: «Жінка на картині посміхалася таємничо-сумно, і Том, відповідаючи на її погляд, відчував, як б'ється його серце, а у вухах ніби звучала музика…»

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Показати ще новини
Радіо НВ
X