Скорочення та рекорди. Як епідемія COVID-19 вплинула на арт-ринок

2 жовтня 2020, 20:43

Незважаючи на пандемію, колекціонери продовжили поповнювати свої зібрання витворів мистецтва

Днями Art Basel, один з найбільших художніх ярмарків у світі, та глобальна фінансова компанія UBS опублікували спільне дослідження під назвою Вплив COVID-19 на галерейний сектор. Через пандемію продажі світових галерей сучасного мистецтва впали на 36%. В опитуванні взяли участь 795 галерей з 60 країн.

Відео дня

Більше 90% галерей були змушені закрити свої виставкові приміщення в першому півріччі 2020 року.

На початок цього року було заплановано таку ж кількість виставок, що і в 2019 році, але майже половину з них було скасовано через пандемію COVID-19.

Наприклад, Венеціанську бієнале перенесли на 2022. Перенесли і Expo Chicago, і Sydney Contemporary, і бієнале Whitney Museum у Нью-Йорку, і безліч інших виставок.

Кожна третя галерея урізала штат

Також на продажі дуже вплинула відміна міжнародних ярмарків, таких як Art Basel Hong Kong, Art Basel Basel, Art Basel Miami, Frieze New York і Freize London. В результаті продажі галерей через цей канал скоротилися з 46% в 2019 році до 16% у першій половині 2020 року. Арт-ярмарки, як і багато інших заходів, перейшли в онлайн-формат – для перегляду були доступні віртуальні кімнати. На українському національному ринку перейшла в онлайн і Kyiv Art Week.

Ще один сумний факт: галереям доводиться скорочувати своїх співробітників. Згідно зі звітом, під час пандемії кожна третя галерея урізала штат, звільнивши в середньому по чотири працівники.

А найбільш поширеними формами підтримки під час COVID-19, до яких, за повідомленнями галерей, вони зверталися, були гранти, субсидії або інші кошти, що надаються урядами.

Зростання онлайн-продажів

Міжнародні колекціонери не можуть відвідувати ярмарки і виставки – отже, зріс попит на онлайн-продажі. У 2019 році вони займали лише 10% від загальних продажів, а в першій половині 2020 року зросли до 37%, тобто майже в чотири рази.

Наприклад, незважаючи на пандемію коронавірусу, 21 квітня аукціонний дім Sotheby's провів найбільший в історії онлайн-аукціон витворів мистецтва. Продаж творів таких художників, як Енді Уорхол і Деміен Херст, приніс більше $6,4 млн – новий онлайн-рекорд для аукціонного дому. Найдорожчою з проданих у цей день робіт стала картина американського художника Джорджа Кондо Antipodal Reunion: її придбав невідомий учасник торгів за $1,3 млн.

А лише три тижні потому аукціонний дім подвоїв рекорд – $13,7 млн принесли онлайн-торги, які відбулися 14 травня. Найдорожчим лотом у цей день стала робота Крістофера Вула Без назви, продана за $1,2 млн.

Джордж Кондо, Antipodal Reunion (Фото: sothebys.com)
Джордж Кондо, Antipodal Reunion / Фото: sothebys.com

Колекціонери

Автори дослідження також проаналізували споживчі звички 360 міжнародних колекціонерів мистецтва.

У 2020 році колекціонери, як і більшість із нас, зосередили свою увагу передусім на питаннях здоров'я та безпеки, а також соціальних і фінансових проблемах. Однак деякі з них продовжують підтримувати мистецтво та допомагають виживати галереям, художникам і музеям під час кризи.

Виявилося, що, незважаючи на пандемію, 92% опитаних колекціонерів придбали витвори мистецтва в 2020 році. Більшість з них (56%) витратило на ці покупки більше $100 тис. За останні шість місяців, зокрема 16% витратили понад $1 млн.

Респонденти купували образотворче мистецтво (77%), декоративне мистецтво (71%) й антикваріат (58%). Середня кількість закуплених робіт у першій половині 2020 року склала чотири проти шести за повний рік у 2019 році.

Дослідження також показало, що, хоча більшість колекціонерів планує продовжувати купувати предмети мистецтва в уже знайомих галереях, 14% активно шукали нові майданчики.

До речі, більше третини колекціонерів використовувало ті самі онлайн-зали художніх ярмарків, а також сторонні онлайн-платформи для купівлі витворів мистецтва в 2020 році. Найчастіше операції здійснювалися через веб-сайти галерей або електронною поштою (44%), крім того, близько третини колекціонерів використовували для купівлі творів мистецтва Instagram.

Крістофер Вул, Без назви (Фото: sothebys.com)
Крістофер Вул, Без назви / Фото: sothebys.com

Онлайн чи офлайн

Пандемія COVID-19 негативно позначилася на продажах у секторі мистецтва і найближчим часом негативний вплив продовжиться. Галереї – одна з найбільш уразливих для цієї пандемії галузей, оскільки вони дуже залежать від особистого контакту, подій і подорожей. Рятувальним кругом для них у першій половині цього року стали онлайн-продажі. Якою мірою ринок буде залишатися в мережі, коли криза вщухне – відкрите питання, але дослідження показує, що багато галерей планують продовжувати онлайн-продажі навіть після пандемії.

Багато хто вважає, що ринок мистецтва значно відставав з точки зору впровадження онлайн-інструментів і стратегій. При цьому опитування та зібрані дані показали, що більшість учасників сумнівається в тому, що арт-ринок коли-небудь повністю перейде в онлайн-режим або навіть наблизиться до цього переходу.

Більшість колекціонерів з нетерпінням чекає повернення в офлайн: 82% як і раніше активно планують відвідувати виставки, художні ярмарки та заходи в наступні 12 місяців, причому 57% сподіваються відвідати ці заходи як у місцевому масштабі, так і за кордоном.

Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ

Більше блогів тут

Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.

Показати ще новини
Радіо НВ
X