Скорочення та рекорди. Як епідемія COVID-19 вплинула на арт-ринок
Незважаючи на пандемію, колекціонери продовжили поповнювати свої зібрання витворів мистецтва
Днями Art Basel, один з найбільших художніх ярмарків у світі, та глобальна фінансова компанія UBS опублікували спільне дослідження під назвою Вплив COVID-19 на галерейний сектор. Через пандемію продажі світових галерей сучасного мистецтва впали на 36%. В опитуванні взяли участь 795 галерей з 60 країн.
Більше 90% галерей були змушені закрити свої виставкові приміщення в першому півріччі 2020 року.
На початок цього року було заплановано таку ж кількість виставок, що і в 2019 році, але майже половину з них було скасовано через пандемію COVID-19.
Наприклад, Венеціанську бієнале перенесли на 2022. Перенесли і Expo Chicago, і Sydney Contemporary, і бієнале Whitney Museum у Нью-Йорку, і безліч інших виставок.
Також на продажі дуже вплинула відміна міжнародних ярмарків, таких як Art Basel Hong Kong, Art Basel Basel, Art Basel Miami, Frieze New York і Freize London. В результаті продажі галерей через цей канал скоротилися з 46% в 2019 році до 16% у першій половині 2020 року. Арт-ярмарки, як і багато інших заходів, перейшли в онлайн-формат – для перегляду були доступні віртуальні кімнати. На українському національному ринку перейшла в онлайн і Kyiv Art Week.
Ще один сумний факт: галереям доводиться скорочувати своїх співробітників. Згідно зі звітом, під час пандемії кожна третя галерея урізала штат, звільнивши в середньому по чотири працівники.
А найбільш поширеними формами підтримки під час COVID-19, до яких, за повідомленнями галерей, вони зверталися, були гранти, субсидії або інші кошти, що надаються урядами.
Зростання онлайн-продажів
Міжнародні колекціонери не можуть відвідувати ярмарки і виставки – отже, зріс попит на онлайн-продажі. У 2019 році вони займали лише 10% від загальних продажів, а в першій половині 2020 року зросли до 37%, тобто майже в чотири рази.
Наприклад, незважаючи на пандемію коронавірусу, 21 квітня аукціонний дім Sotheby's провів найбільший в історії онлайн-аукціон витворів мистецтва. Продаж творів таких художників, як Енді Уорхол і Деміен Херст, приніс більше $6,4 млн – новий онлайн-рекорд для аукціонного дому. Найдорожчою з проданих у цей день робіт стала картина американського художника Джорджа Кондо Antipodal Reunion: її придбав невідомий учасник торгів за $1,3 млн.
А лише три тижні потому аукціонний дім подвоїв рекорд – $13,7 млн принесли онлайн-торги, які відбулися 14 травня. Найдорожчим лотом у цей день стала робота Крістофера Вула Без назви, продана за $1,2 млн.

Колекціонери
Автори дослідження також проаналізували споживчі звички 360 міжнародних колекціонерів мистецтва.
У 2020 році колекціонери, як і більшість із нас, зосередили свою увагу передусім на питаннях здоров'я та безпеки, а також соціальних і фінансових проблемах. Однак деякі з них продовжують підтримувати мистецтво та допомагають виживати галереям, художникам і музеям під час кризи.
Виявилося, що, незважаючи на пандемію, 92% опитаних колекціонерів придбали витвори мистецтва в 2020 році. Більшість з них (56%) витратило на ці покупки більше $100 тис. За останні шість місяців, зокрема 16% витратили понад $1 млн.
Респонденти купували образотворче мистецтво (77%), декоративне мистецтво (71%) й антикваріат (58%). Середня кількість закуплених робіт у першій половині 2020 року склала чотири проти шести за повний рік у 2019 році.
Дослідження також показало, що, хоча більшість колекціонерів планує продовжувати купувати предмети мистецтва в уже знайомих галереях, 14% активно шукали нові майданчики.
До речі, більше третини колекціонерів використовувало ті самі онлайн-зали художніх ярмарків, а також сторонні онлайн-платформи для купівлі витворів мистецтва в 2020 році. Найчастіше операції здійснювалися через веб-сайти галерей або електронною поштою (44%), крім того, близько третини колекціонерів використовували для купівлі творів мистецтва Instagram.

Онлайн чи офлайн
Пандемія COVID-19 негативно позначилася на продажах у секторі мистецтва і найближчим часом негативний вплив продовжиться. Галереї – одна з найбільш уразливих для цієї пандемії галузей, оскільки вони дуже залежать від особистого контакту, подій і подорожей. Рятувальним кругом для них у першій половині цього року стали онлайн-продажі. Якою мірою ринок буде залишатися в мережі, коли криза вщухне – відкрите питання, але дослідження показує, що багато галерей планують продовжувати онлайн-продажі навіть після пандемії.
Багато хто вважає, що ринок мистецтва значно відставав з точки зору впровадження онлайн-інструментів і стратегій. При цьому опитування та зібрані дані показали, що більшість учасників сумнівається в тому, що арт-ринок коли-небудь повністю перейде в онлайн-режим або навіть наблизиться до цього переходу.
Більшість колекціонерів з нетерпінням чекає повернення в офлайн: 82% як і раніше активно планують відвідувати виставки, художні ярмарки та заходи в наступні 12 місяців, причому 57% сподіваються відвідати ці заходи як у місцевому масштабі, так і за кордоном.
Приєднуйтесь до нашого телеграм-каналу Мнения НВ
Більше блогів тут
Приєднуйтесь до нас у соцмережах Facebook, Telegram та Instagram.